Audyt SEO jest w stanie poprawić widoczność strony internetowej dla wyszukiwarek. Dzięki tej analizie można polepszyć jakość strony i ustalić cel działań firmy. Warto wiedzieć, jak prawidłowo go przeprowadzić oraz jakie narzędzia wykorzystać.
SEO – co to?
Aby dobrze zrozumieć działanie audytu SEO, należy wiedzieć, czym jest samo SEO. Search Engine Optimization to optymalizacja treści na stronie pod kątem wymagań wyszukiwarek. Obejmuje działania, które mają polepszyć pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Aby strona osiągnęła wyższe wyniki, należy zadbać o kilka podstawowych rzeczy. Należą do nich:
- optymalizacja HTML;
- stworzenie treści w zgodzie z zasadami SEO, dobierając odpowiednie keywords oraz nagłówki;
- odpowiedni, przejrzysty podział treści;
- mobile friendly content;
- linkowanie.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO to analiza strony, której zadaniem jest ocena widoczności jej elementów dla Google. Stanowi dokument, który zawiera wszelkie błędy oraz sposoby na ich naprawienie. Dzięki wskazówkom i radom łatwiej będzie Ci poprawić i zoptymalizować te słabe elementy stron, by ta mogła uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwaniach. Audyt pomaga podjąć właściwe kroki i wyznacza docelowy wygląd witryny. W skład audytu SEO wchodzi:
- strona techniczna, czyli widoczność dla robotów;
- architektura informacji (budowa);
- content publikowany na stronie.
Co może obejmować przykładowy audyt strony? Są to takie elementy, jak:
- obszary, na których mogą pojawić się problemy w przyszłości;
- wskazówki i wytyczne, które pomogą naprawić zaistniałe błędy;
- lista błędów, które należy wyeliminować;
- mocne punkty strony;
- analiza procesów optymalizacji;
- analiza elementów strony, uwzględniająca zasady SEO.
Audyt SEO – korzyści
Dzięki prawidłowo przeprowadzonemu audytowi SEO można przeanalizować stronę techniczną witryny, która ma znaczny wpływ na pozycjonowanie. Celem tych działań jest stworzenie contentu, który będzie przyjazny dla algorytmu Google oraz dla potencjalnych klientów. Audyt SEO stanowi efektywny sposób optymalizacji, zwiększy widoczność strony oraz spowoduje wzrost sprzedaży. Przy jego pomocy łatwiej będzie Ci obrać strategię marketingową, która wpłynie na rozwój twojej firmy.
Audyt SEO – etapy
Audyt SEO składa się z poszczególnych etapów. Należą do nich:
1. Analiza parametrów domeny – warto wziąć pod uwagę jej:
- nazwę – powinna być ona zgodna z DNS (Domain Name System), nie może zawierać skomplikowanych fraz, cyfr czy łączników;
- historię – czyli informacje, co działo się ze stroną przez cały okres jej istnienia oraz jak była wykorzystywana w przeszłości;
- popularność – przydatne w tym wypadku mogą być narzędzia, które kontrolują ruch na stronie;
- szybkość – można ją zmierzyć za pomocą Google PageSpeed Insight;
- mobile friendly content – strona powinna być dopasowana do potrzeb użytkowników telefonów komórkowych;
- indeksacja oraz generowanie map XML – trzeba sprawdzić, czy strona została odpowiednio zaindeksowana.
2. Linkowanie – analiza powinna obejmować:
- ilość linków – pamiętaj, że zbyt duża liczba linków nie wpływa dobrze na pozycjonowanie;
- wyrazy brandowe lub generyczne – linki powinny zawierać w sobie nazwę danej firmy lub usługi;
- linki zewnętrzne – powinny prowadzić do stron, które będą powiązane tematycznie z Twoją. Najlepiej wykorzystywać linki z różnych źródeł;
- URL Rating – jest to siła zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych;
- Domain Rating – pozwala ocenić wiarygodność domen, wykorzystywanych do linkowania;
- backlinks – inaczej linki zwrotne, czyli suma wszystkich linków z zewnątrz;
- referring domains – stanowi sumę linków prowadzących do Twojej strony, ale uwzględnia tylko te unikalne.
3. Analiza treści od strony technicznej – warto sprawdzić, czy treści publikowaną na stronie zawierają:
- tytuł – powinien on poinformować internautów, o czym mogą przeczytać na stronie, którą odwiedzają;
- meta description – krótka informacja o tym, co znajduje się na stronie;
- nagłówki – dzięki nim tekst jest uporządkowany i łatwiej się go czyta;
- ALT-y grafiki – obrazy, które znajdują się na stronie, powinny zawierać krótkie opisy;
- adres URL – powinien nie być zbyt długi i musi zawierać najważniejsze słowa kluczowe;
- tagi noindex/nofollow – pamiętaj, żeby umieścić je na tych stronach, których nie chcesz pokazać;
- duplikacja – ma miejsce wtedy, gdy ten sam fragment tekstu znajduje się na kilku stronach lub podstronach;
- kanibalizacja treści – ma miejsce, gdy kilka adresów URL stanowi dla siebie konkurencję, jeśli chodzi o pozycje wyszukiwania.
Warto zainteresować się, czym jest audyt SEO i wykorzystać go, by osiągać, jak najwyższe wyniki w wyszukiwarkach. Ta analiza z pewnością pozwoli Twojej stronie rozwinąć się i dopasować do potrzeb odbiorców. To kompleksowe rozwiązanie, które pozytywnie wpłynie na rozwój Twojej firmy.