Budowanie wizerunku marki – jak powinno wyglądać?

11 marca 2024
Budowanie wizerunku marki – jak powinno wyglądać?

Nie da się ukryć – współcześni konsumenci uważają na to, co kupują. Są nawet w stanie zapłacić więcej za usługę wykonaną przez zaufaną markę. A jak zdobyć takie zaufanie? Pomaga w tym głównie dobry wizerunek marki, który stanowi dla wielu klientów kluczowe kryterium wyboru. Składa się na niego zespołu skojarzeń, emocji czy przekonań, jakie budzi dana marka zarówno poprzez swoje produkty, jak i usługi czy działania marketingowe. Oto kilka rad, które pomogą Ci w prawidłowym budowaniu wizerunku marki!

Co składa się na wizerunek marki? 

Wizerunek marki w znaczący sposób wpływa na powodzenie w biznesie. Kwestia ta przekłada się wiele różnych działań, które mogą obejmować zarówno rzeczywiste cechy Twojej oferty, jak i czynniki zewnętrzne, czyli opinie lub rekomendacje. A co konkretnie składa się na wizerunek marki i jakie są poszczególne etapy jego tworzenia?

  • punkt wyjścia, czyli identyfikacja celów oraz wartości marki – w pierwszej kolejności musisz określić, jaki jest docelowy odbiorca Twoich produktów i/lub usług, a także jakie są jego potrzeby i preferencje,
  • identyfikacja wizualna, czyli tworzenie spójnego oraz atrakcyjnego wizerunku – jest to jedna z ważniejszych kwestii, gdyż zarówno logo, jak i kolory czy nawet kształt czcionki używanej w materiałach promocyjnych przyciąga uwagę odbiorców,
  • komunikacja z klientami, czyli słuchanie ich potrzeb i budowanie zaufania – relacja z klientem nie obejmuje tylko aspektu graficznego, ale także rzeczywistej komunikacji ze swoim odbiorcom,
  • kultura organizacyjna, czyli wpływ pracowników na wizerunek marki – nie można również zapomnieć, że Twoi pracownicy również wpływają na wizerunek marki, zatem staraj się, aby w zespole panowała dobra atmosfera.

Na czym polega ochrona wizerunku marki?

Tak naprawdę walka o dobry wizerunek oraz jego ochrona zaczyna się już od momentu założenia marki. Twoje działania muszą stanowić solidne fundamenty, które pozwolą budować oraz w przyszłości utrzymać pozytywny wizerunek w świadomości konsumentów. Oznacza to, że już teraz musisz zastanowić się nad kluczowymi wartościami oraz przewodnimi ideami. Mogą one obejmować m.in.:

  • właściwą etykę pracy,
  • dbałość o środowisko naturalne,
  • troska o potrzeby klienta.

Każdy przedsiębiorca musi wiedzieć, że ochrona wizerunku jest niezwykle ważna – w końcu jeden niezadowolony klient może podzielić się swoją opinią, co zrazi do Ciebie inne osoby. Postaraj się zawsze być konsekwentnym i wyciągać wnioski z błędów swoich oraz konkurencyjnych firm.

Jakich błędów unikać przy budowaniu wizerunku marki? 

Bez wątpienia budowanie wizerunku marki to proces, który powinien stanowić ważną część rozwoju Twojej firmy. Niestety, te oczywisty aspekt jest dość często pomijany lub przy jego wdrażaniu popełnia się te same błędy. A zatem, na co uważać oraz czego z pewnością powinieneś/aś unikać? Najczęściej mówi się tutaj o braku:

  • określonego pozycjonowania – wypracowanie pozycjonowania pozwala marce zyskać unikalny charakter oraz wyróżnić się na rynku, a brak spójnego określenia może skutkować zaginięciem w tłumie innych brandów,
  • spójności w komunikacji – aby Twoja matka mogłaby zapamiętana, to niezależnie od kanału komunikacji, musi bazować na tych samych założeniach,
  • zrozumienia świata konsumenta – do konsumentów możesz dotrzeć tylko poprzez zapoznanie się z jego potrzebami i właśnie dlatego ważna jest odpowiednia analiza grupy docelowej,
  • budżetu na branding i działania reklamowe – ogromnym błędem w dzisiejszych czasach jest nadmierne oszczędzanie na wszelkiego rodzaju działaniach marketingowych,
  • umiejętności przyznania się do błędu – nikt nie jest idealne, a błędy się zdarzają i warto wiedzieć, jak wybrnąć z niekomfortowej sytuacji z twarzą.

Kreowanie dobrego wizerunku to ciężki proces, który wymaga od Ciebie czasu, wytrwałości oraz angażowania. Na początku z pewnością nie będzie łatwo, jednak warto podjąć się tego wyzwania – w końcu wiąże się z licznymi korzyściami!