Tworząc treści na stronę internetową, warto wziąć pod uwagę, z jakich urządzeń korzystają internauci. Aby Twoja witryna osiągała, jak najwyższe wyniki w wyszukiwarkach, musi być dopasowana do wymagań i oczekiwań odbiorców. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, czym różni się content dla mobile od contentu dla desktopu.
Używanie smartphona, a komputera – różnice
Coraz więcej internautów, szukając informacji w sieci, decyduje się na korzystanie ze smartphonów. Niestety, wiele stron nie jest przystosowanych do użytkowników telefonów komórkowych, co może znacznie zmniejszyć ruch na witrynach. Na początku warto poznać kilka podstawowych różnic między używaniem komputera, a urządzeń mobilnych. Po pierwsze, korzystanie z laptopa czy komputera jest prostsze. Ich użytkownikom zależy głównie na wartościowej, dobrze sformatowanej treści. Korzystając z laptopów i PC, można oglądać większą ilość elementów naraz. Z kolei użytkownicy mobile chcą w krótkim czasie znaleźć konkretną odpowiedź, np. przepis podczas gotowania. Często przeglądają sieć, jadąc autobusem czy czekając w kolejce. Użytkownicy mobile scrollują social media, surfują po Internecie w wolnym czasie, często trafiając na wartościowe strony, po prostu przypadkowo. Dlatego tak ważne jest zadbanie o responsywność Twojej witryny, aby nie stracić potencjalnego klienta.
Content dla mobile – zasady
Mobile friendly content polega na tworzeniu treści przyjaznych dla osób korzystających z urządzeń mobilnych. Celem jest ułatwienie użytkownikom smartphonów przeglądania stron internetowych i wyszukiwania informacji. Dostosowywanie witryny do tej grupy osób sprawi, że zwiększy się na niej ruch i ta osiągnie wyższe wyniki w wyszukiwaniach. Umożliwia to dotarcie do szerokiego grona odbiorców i wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony. Najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, tworząc content mobile friendly to:
- mniejsza ilość elementów – po to, by ułatwić i usprawnić znajdowanie kluczowych informacji;
- krótszy czas ładowania – długie otwieranie się strony skutecznie zniechęci użytkownika do skorzystania z niej;
- możliwość scrollowania – jako alternatywna dla paginacji;
- większe buttony – napisy takie, jak Kup teraz czy Logowanie powinny być widoczne od razu po wejściu na stronę;
- wyodrębnienie istotnych informacji – dane kontaktowe czy inne istotne treści muszą przyciągać uwagę;
- Responsive Web Design – to rozwiązanie pozwala stronie dostosowywać swoje parametry do ekranów różnej o rozdzielczości;
- krótkie i treściwe zdania oraz nagłówki – te elementy powinny pomóc użytkownikowi w znalezieniu odpowiedzi na zadane pytanie;
- lead, czyli pierwszy, wyodrębniony akapit tekstu – powinien być zwięzły i zawierać najważniejsze informacje;
- dostosowane grafiki – zdjęcia i wszelkie elementy tego typu powinny być zeskalowane i wstawione w strategicznych miejscach;
- CTA (Call to Action) – warto wstawić link, który szybko przekieruje użytkownika mobile w wybrane miejsce;
- dobór odpowiedniego fontu – powinna być dostosowana do mniejszych ekranów smartphonów, by nie zlewała się i była czytelna;
- nie można też zapomnieć o optymalizacji pod kątem SEO, dzięki której poprawisz pozycję swojej strony w wyszukiwarkach i zyskasz większą grupę odbiorców.
Content dla mobile, a desktopu
Format contentu przystosowanego do użytkowników smartphonów, a tych korzystających z laptopa czy PC, opiera się na podobnych zasadach, jednak istnieje kilka znaczących różnic. Pierwszym elementem jest długość tekstu oraz jego podział i rozmiar czcionki. Należy zwrócić też uwagę na grafiki – niektóre obrazy wyświetlają się prawidłowo na ekranach PC, jednak mogą inaczej wyglądać na smartphonach. Jeśli zależy Ci, by twoja strona była mobile friendly, to warto stworzyć spis treści z odnośnikami, które błyskawicznie odeślą internautę do interesującego go zagadnienia. Możesz skorzystać również z Google Mobile First Index. To narzędzie sprawdza optymalizację stron pod urządzenia mobilne.
Stworzenie contentu dostosowanego do preferencji internautów jest kluczowe, jeśli zależy Ci na rozwoju strony www i na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wyjście naprzeciw oczekiwaniom wszystkich użytkowników Internetu, na pewno przyniesie efekty i zwiększy ruch na stronie.