Copywriting – jak pisać dobre artykuły na blogi?

3 lutego 2021
Copywriting – jak pisać dobre artykuły na blogi?

Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie bloga. Może on służyć jako narzędzie content marketingu, które będzie dostarczać wartościowych treści czytelnikom i służyć pozyskiwaniu nowych odbiorców, ale często jest po prostu pasją autora, który czerpie satysfakcję z dzielenia się swoją twórczością. Blog – nie ważne w jakiej formie, musi reprezentować wysoki poziom, aby móc przyciągnąć uwagę czytelników. Oznacza to, że autor powinien posiadać umiejętności językowe, a stworzony tekst łączyć ze sobą między innymi kwestie techniczne, aspekty SEO czy przyjemną w odbiorze treść. Zastanawiasz się jak zabrać się za pisanie artykułów na bloga? Dowiedz się, jakie są najważniejsze zasady!

Poznaj 10 zasad prowadzenia bloga

Pisanie artykułów na bloga to nie lada wyzwanie dla wielu osób, które rozpoczynają swoją przygodę w tym temacie. Istnieje szereg zasad, których warto przestrzegać podczas tworzenia nowych oraz wartościowych treści. Należy pamiętać, że dobry artykuł to taki, który przede wszystkim spodoba się czytelnikowi, ale również musi spełniać wszelkie wymogi edytorskie i techniczne. Na co zatem zwrócić największą uwagę podczas prowadzenia swojego bloga?

1. Słowa kluczowe

Odpowiednio prowadzone działania z zakresu content marketingu poprzez wstawiane artykułów na bloga opierają się przede wszystkim na adekwatnym doborze słów kluczowych. To właśnie dzięki nim treść będzie bardziej widoczna dla pożądanego grona odbiorców. Trafne słowo kluczowe wpływa również na ruch na stronie, dlatego nie może być to wymyślona na szybko fraza. Dlaczego? Dobrane we właściwy sposób są ściśle powiązane z tematyką napisanego artykułu, dlatego kierują go w stronę czytelnika będącego w targecie danej tematyki, zwiększając tym ilość wejść na bloga, a tym samym i nasilając na niej ruch. Jak zatem znaleźć odpowiednie słowa kluczowe? Pomocne może być narzędzie, takie jak planer słów kluczowych czy Google Trends.  Z uwagi na dobro czytelnika i jakość treści warto również pamiętać, aby unikać nadmiernego nasycenia frazami kluczowymi. Tak napisany artykuł wygląda nienaturalnie i może zostać potraktowany przez algorytmy Google jako content mało wartościowy, co negatywnie wpłynie na pozycjonowanie naszej witryny, a i również użytkownik nie ma żadnej przyjemności z czytanej treści, a to na nim nam najbardziej zależy.

2. Działanie LSI

LSI, czyli z angielskiego Latent Semantic Indexing, które oznacza nic innego, jak semantyczne słowa kluczowe. Jest to proces, w którym wyszukiwarka w pewnym stopniu stara się zrozumieć treść wpisanej przez użytkownika frazy. Co to oznacza dla blogera? Nic więcej, aniżeli posiłkowanie się frazami, które w pewnym stopniu nawiązują do siebie lub prościej mówiąc – uzupełniają słowa kluczowe. Można to zrobić poprzez użycie wszelkich synonimów, np. tych, które podpowiada Google w czasie wyszukiwania. Stworzenie semantycznych słów kluczowych polega przede wszystkim na wykorzystaniu frazy long tail, czyli rozbudowanych fraz, które składają się najczęściej z 3 lub więcej słów. Służą one głównie do otrzymania precyzyjnych wyników wyszukiwania. W ten sposób można dotrzeć do większego grona odbiorców. Artykuły na bloga mogą zawierać LSI w swojej treści, zagłówkach czy śródtytułach, jednak nie można zapomnieć także o opisach kategorii, meta description czy adresie URL.

3. Pisz artykuły pod czytelnika

Prowadząc bloga, warto pamiętać, że treść artykułów musi być nie tylko dostosowana pod wytyczne SEO, ale także i czytelnika. To właśnie on jest odbiorcą, dlatego treść powinna być przede wszystkim:

  • czytelna,
  • zrozumiała,
  • napisana prostym językiem,
  • nie przekombinowana,
  • przyjemna,
  • pozbawiona powtórzeń,
  • wyczerpująca temat.

4. Przeprowadź research

Urozmaicony blog przyciąga uwagę czytelników, jednak dla osoby prowadzącej może być to sporym wyzwaniem, aby zapewnić odpowiednią jakość przekazu. W końcu nie każdy musi być specjalistą we wszystkich branżach, a czasem może się zdarzyć, że i w swojej dziedzinie ma się braki. Dlatego przed przystąpieniem do pisania artykułu, zwłaszcza specjalistycznego warto najpierw przeprowadzić rzetelny research. Dzięki temu można dowiedzieć się nowych rzeczy, sprawdzić statystyki oraz być po prostu na bieżąco i przekazać jak najbardziej merytoryczną treść. Dlatego nie inspiruj się artykułami sprzed np. dwóch lat, ponieważ te dane mogą być już po prostu nieaktualne.

5. Wyznacz deadline dla artykułów

Prowadzenie bloga potrafi zająć człowiekowi wiele czasu. Szukanie inspiracji, źródła informacji oraz samo pisanie potrafi pochłonąć większość dnia. Dodatkowo dochodzą nowe pomysły i plany. Wszystko nawarstwia się, aż w końcu okazuje się, że istnieje całkiem spora pula artykułów do napisania. Człowiek siada do komputera, rozpoczyna pracę i nagle kończy się dzień. Dla wielu autorów brzmi to znajomo. Można mieć gorsze i lepsze dni, dlatego nie ma co rzucać sobie na głowę miliona rzeczy na raz, tylko spokojnie wszystko rozplanować oraz ustalić deadline dla poszczególnych artykułów.

6. Napisz ciekawy tytuł, nagłówek i wstęp

Wielu czytelników po wpisaniu interesującej ich frazy najpierw skanuje wzrokiem wyniki w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na chwytliwy tytuł oraz odpowiednio dobrane nagłówki, które mogą zainteresować czytelnika poprzez wzbudzenie ciekawości. W ten sposób zwiększa się szanse na kliknięcie w swój artykuł. Stworzenie odpowiedniego tytułu to nie lada wyzwanie, a według specjalistów warto stworzyć aż 25 wersji i wybrać ten najbardziej przykuwający uwagę. Dobry tytuł powinien również być krótki, prosty i konkretny. Dużą rolę w zaciekawieniu czytelnika odgrywa także wstęp, czyli fragment treści, która znajduje się na początku artykułu i ma największe szanse na przeczytanie.

7. Nie zapomnij o meta tytule i opisie podstrony

Prowadzenie bloga to nie tylko pisanie dobrych artykułów, ale także i zwracanie uwagę na ich otoczkę zewnętrzną. Mowa tutaj o odpowiednim o meta tytule (czyli nagłówku, który widoczny jest jeszcze przed wejściem na stronę – jest wyświetlany w wyszukiwarce) oraz meta opisie, czyli tekście znajdujący się pod meta tytułem oraz adresem URL. Mogą one służyć jako dodatkowa zachęta dla czytelnika, aby wybrał właśnie ten artykuł do przeczytania.

8. Najpierw treść, potem edycja

Niezwykle rzadko zdarza się, że napisana treść jest perfekcyjna i nie wymaga żadnej korekty. W większości przypadków dla zwiększenia jakości oraz poziomu artykułu dokonuje się jego poprawek. Istnieją trzy główne rady, których warto się trzymać podczas dokonywania korekty. Przede wszystkim w pierwszej kolejności należy stworzyć całą treść, a dopiero potem ją sprawdzić i redagować. Nie powinno się również wracać w czasie pisania artykułu do treści wyżej napisanych, a do całkowitej edycji najlepiej usiąść po jakimś czasie od ukończenia artykułu. To właśnie wtedy, ze świeżym nastawieniem lub po ewentualnym odpoczynku powinno się zacząć wprowadzać poprawki. Dzięki temu zabiegowi o wiele łatwiej jest wyłapać błędy oraz zastosować korekty.

9. Wstawaj grafiki, dane oraz statystyki

Treść można urozmaicić grafikami, które w pozytywny sposób wpływają na czytelnika. Często skomplikowany temat można o wiele prościej wyjaśnić za pośrednictwem schematu czy tabelki umieszczonej w grafice. Dodatkowo artykuły mogą urozmaicić wszelkie dane oraz statystyki. W jaki sposób? Często dla czytelnika lepiej zrozumiałe są twarde dane przedstawione w liczbach. Pozwalają one lepiej wyobrazić sobie omawiany temat, a sam artykuł zyskuje w oczach użytkownika.

10. Ulepszaj starsze artykuły

Prowadzenie bloga potrafi wciągnąć człowieka, przez co wraz z upływem czasu na portalu pojawia się coraz więcej artykułów. Są te nowsze i te starsze, które mogą posiadać już nieaktualne dane lub informacje. Mówi się tutaj o tak zwanym recyklingu treści, czyli działaniach, które są podejmowane w celu udoskonalenia starej treści, jej aktualizacji i ponownej publikacji. Jest to zabieg, dzięki któremu można zwiększyć skuteczność pozycjonowania oraz przerobić artykuł w inną formę, np. poradnik, infografikę, wideo. Można dokonać również mniej inwazyjnych zmian, takich jak korekta treści, dopasowanie jej pod czytelnika oraz SEO. W ten sposób blog wzbogaca się o wartościowy content, który przekazuje aktualną wiedzę.

Istnieje wiele zasad, które warto zastosować przy pisaniu artykułów na bloga. W ten sposób będą one wyżej pozycjonowane, a czytelnicy zaciekawieni. Jednak nie można zapomnieć, że treść musi być przede wszystkim przystępna do zrozumienia. Pamiętaj, że każdy bloger kiedyś zaczynał, a wraz z biegiem czasu pewne rzeczy przy pisaniu artykułów przychodzą naturalnie.