Sztuczna inteligencja jest obecna w naszym życiu już od wielu lat. Popularne filmy science fiction utwierdziły nas w przekonaniu, że AI to faktycznie furtka do zastąpienia czynnika ludzkiego. Jednak w ostatnim czasie coraz więcej dziedzin jest zagrożonych przez wkraczanie AI. Początkowo pod uwagę były brane prace wykonywane fizycznie, aczkolwiek kwestia ta się zmienia. Ostatnio mówi się, że branża kreatywna również może zostać zastąpiona przez sztuczną inteligencję. A czy podobnie jest z copywritingiem?
Jak działa AI?
AI, czyli skrót od angielskiego wyrażenia artificial intelligence, odnosi się do sztucznej inteligencji. W praktyczne są to programy oraz aplikacje symulujące zachowania inteligentne, które działają poprzez zakodowane algorytmy. To właśnie dzięki nim dany system jest zdolny do łączenia ze sobą faktów pochodzących z różnych źródeł, uczenia się na ich podstawie oraz do wykorzystania tej wiedzy. Jest to ważne przy wykonywaniu określonych czynności oraz zadań. Aby stworzyć tak zaawansowane, a jednocześnie wszechstronne narzędzie, programiści stosują pięć technik, takich jak:
- uczenie maszynowe, które umożliwia maszynom podejmowanie decyzji na podstawie nowych informacji,
- głębokie uczenie, które umożliwia rozpoznanie i klasyfikację danych,
- przetwarzanie języka, które umożliwia przetwarzanie, rozumienie i odpowiadanie na ludzki pytania,
- widzenie komputerowe, które umożliwia rozpoznawanie obiektów, twarzy, gestów czy odczytywanie znaków drogowych,
- przetwarzanie danych i analiza, które umożliwia lepsze zrozumienie oraz podejmowanie właściwych decyzji.
Czy sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w copywritingu?
Obecnie AI może być wykorzystywana w copywritingu. Tak naprawdę wystarczy podać kilka wytycznych, takich jak słowa kluczowe, aby móc otrzymać to, na czym Ci zależy. Funkcja ta obejmuje wygenerowanie:
- rozpisanych koncepcji,
- gotowych tematów na artykuły i nie tylko,
- całego tekstu.
Z uwagi na ostatnią kwestię dużo dyskutuje się o tym, czy sztuczna inteligencja ma szansę zastąpić copywriterów. Przy wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów możliwe jest otrzymanie gotowych treści na niemalże każdy temat. Poprzez analizę tysięcy dostępnych tekstów, algorytm uczy się stylu oraz słownictwa. W ten sposób może stworzyć dobrą treść. Jednak używanie AI może mieć swoje wady i zalety. A jakie?
Zalety korzystania z AI w copywritingu
Sztuczna inteligencja ma szerokie zastosowanie. Jak się okazuje – może również przydać się w tworzeniu treści. Zatem, jakie są zalety korzystania z AI w copywritingu? Do najważniejszych zalicza się:
- zdecydowanie przyspieszenie procesu pisania tekstów – w ten sposób twórca może pokonać m.in. blokadę twórczą,
- odciążenie od nieskomplikowanych prac – kwestia ta jest przydatna, zwłaszcza jeśli liczy się bardziej ilość, a nie jakość,
- oszczędność pieniędzy – mowa tutaj o krótkich, nieskomplikowanych tekstach, które do tej pory były zlecane zewnętrznym copywriterom lub agencjom contentowym.
Wady korzystania z AI w copywritingu
Nie ma co ukrywać – sztuczna inteligencja w kwestii tworzenia treści ma również swoje ciemne strony. A do wad korzystania z AI w copywritingu zalicza się:
- zawężony obszar tematyczny – sztuczna inteligencja sprawdza się w przypadku tekstów o popularnej tematyce, jednak nie wyręczy w bardzie specjalistycznym contencie,
- wymaga “ręcznej” obsługi – każdy wygenerowany tekst musi przejść weryfikację przez copywritera, korektora czy edytora, gdyż może on zawierać różnego rodzaju błędy,
- brak poprawności językowej – teksty generowane po polsku zawierają liczne błędy, a także nie wyróżniają się unikalnością.
Dlaczego automatycznie generowany tekst nie będzie tak dobry?
Copywriterzy z niepokojem obserwują rozwój sztucznej inteligencji – i nic dziwnego. W końcu może to zagrozić utratą zleceń, które nie tylko są dodatkowym zarobkiem, ale także głównym źródłem dochodu. Jak się jednak okazuje, treści wygenerowane przez AI nie zawsze sprostają oczekiwaniom zleceniodawcy. Wynika to nie tylko z wyżej wymienionych wad, ale także faktu, iż AI nie ma uczuć, przez co same treści są pozbawione poczucia humoru i empatii. Oznacza to, że zarówno artykuły, jak i książki czy reklamy nie byłby pozytywnie odbierane przez odbiorców. Na ten moment najlepiej sprawdza się korzystanie ze sztucznej inteligencji przez copywriterów, np. w celu osiągnięcia szybszych efektów pracy. Jednak wkład ludzki jest tutaj nie do [pominięcia.
Na ten moment warto powstrzymać swój entuzjazm w zakresie treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Nie ma co ukrywać – materiały przygotowane przez rzetelnego copywritera przynoszą o wiele więcej korzyści.