Każdego dnia wykonuje się kilka telefonów dziennie – w sprawach zawodowych, jak i prywatnych. Nie ma się również co dziwić, że ludzie wykorzystali telefony do marketingu. W pewnym okresie popularny był telemarketing, kiedy to ciągle otrzymywaliśmy telefony z pytaniem o zakup np. garnków czy noży. Jednak, czy telemarketing kryje w sobie coś więcej? Czym zatem jest ta metoda oraz czy nadal stanowi dobry sposób na promowanie marki?
Na czym polega telemarketing?
Telemarketing definiuje się jako podstawowe narzędzie call center, które umożliwia udzielanie informacji przez telefon. Sprowadza się on do kilku istotnych czynności wykonywanych przez telemarketera, w tym:
- telesprzedaż,
- przyjmowania zamówień,
- przyjmowanie reklamacji,
- przeprowadzanie badań rynkowych,
- umawianie spotkań.
Obecnie telemarketing kojarzony jest jedynie z natarczywymi połączeniami, które tylko denerwują klienta. Wynika to z tego, że telemarketing dzieli się na wychodzący, czyli aktywny, polegający na nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi, ale obcymi klientami oraz przychodzący – są to wszelkiego rodzaju infolinię produktowe oraz serwisowe.
Telemarketing – wady i zalety
Telemarketing stanowi jedną z form kontaktu z klientem, który w dzisiejszych czasach w znaczący sposób zanika. Rozważając jednak tę formę, z pewnością zastanawiasz się, jakie są wady i zalety. Wśród korzyści wynikających z telemarketingu wyróżnia się:
- możliwości nawiązania kontaktu z dużą liczbą potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie,
- zbieranie opinii na temat danych produktów lub usług firmy,
- utrzymanie stałego kontaktu z klientem.
Wielu Twoich klientów może kojarzyć telemarketing wyłącznie od “gorszej” strony. Co to oznacza? Otóż nie da się zaprzeczyć, że metoda ta nie jest idealna, gdyż najczęściej sprowadza się do zniechęcenia klienta. Wynika to z powszechnej opinii, jaka panuje w społeczeństwie. Jednak nie jest ona bezpodstawna, w końcu często zdarza się, że telefon dzwoni w nieodpowiednim momencie lub rozmowa prowadzona jest w schematyczny sposób. Często wykorzystuje się także robotyczne połączenia od automatów. Oprócz tego sam telemarketing nie daje możliwości prowadzenia negocjacji, uniemożliwia wykorzystanie mowy ciała, a także wymusza ciągłe mówienie.
Jak wygląda przyszłość telemarketingu?
Z pewnością zauważyłeś/aś, że w ostatnich latach pojawiło się wiele technologii, które skutecznie, z roku na rok, wypierają klasyczne formy kontaktu z klientem. Kwestia ta dotyczy również przyszłości telemarketingu. Zapewne zastanawiasz się, czy inwestować w tę formę, czy też odpuścić sobie. Jak się okazuje, obecnie coraz popularniejsze stają się VoIP, czyli technologia pozwalająca na przekazywanie mowy za pomocą łącza internetowego lub sieci korzystających z protokołu IP. Przekłada się to na niższe koszty przy rozmowach zagranicznych. Ponadto nowa technologia znacząco poprawiła standardy jakości obsługi klienta, przez co klienci coraz rzadziej wybierają kontakt telefoniczny. Z uwagi na to wszystko, do niedawna mówi się dużo o końcu ery call center, co poniekąd jest prawdą. Nowe pokolenie jest przyzwyczajone do innych standardów i zdecydowanie bardziej preferuje kontakt przez internet, natomiast starsze pokolenie, np. rodzice czy dziadkowie po prostu nie chcą komunikować się przez telefon. Być może call center nie zginie, ale całkowicie zmieni się jego forma oraz organizacja.
Kontakt telefoniczny z klientem jest jedną z najprostszych form kontaktu, gdyż umożliwia sprawną pomoc lub pozwala na udzielenie szczegółowych informacji. Musisz jednak pamiętać, że czas idzie do przodu, przez co z każdym rokiem telemarketing traci na znaczeniu.