Obecnie najskuteczniejszą formą marketingu jest reklama w internecie. Istnieje o wiele większa szansa, że wówczas użytkownicy trafią na Twoją reklamę, która zachęci ich do zakupu produktów czy skorzystania z usług. Jednak strony www są zalewane z każdej strony reklamami, które nie stanowią nic więcej, niż irytujące i ciągle wyskakujące okienka. Wiąże się to z coraz większym prawdopodobieństwem wystąpienia tzw. ślepoty banerowej. A na czym polega?
Co to jest ślepota banerowa?
Tworzysz reklamę, która ma być skuteczna, jednak po jej umieszczeniu na stronie, nie ma praktycznie żadnych efektów. Dlaczego? Być może zmagasz się z dość powszechnym w internecie zjawiskiem, jakim się Banner Blindness, czyli ślepota banerowa. Polega ona na ignorowaniu takich aspektów witryn internetowych, które z wyglądu przypominają reklamy. Stanowią swego rodzaj swoistą odpowiedź internautów na nadmierną ilość wyskakujących treści reklamowych. Dla Ciebie oznacza to pogorszenie prowadzonych działań reklamowych. Szacuje się, że ślepota banerowa wynika głównie z przyzwyczajenia się użytkowników do pojawiających się, nie interesujących ich treści. Tego typu materiały najczęściej charakteryzują się niedostosowaniem tematu reklamy do tematyki strony, niedostosowaną treścią komunikatu do odbiorcy czy irytującym formacie.
Efektywność reklam a zjawisko Banner Blindness
Dobra reklama powinna być prosta, zachęcająca i przede wszystkim niezapomniana. W rzeczywistości wygląda to inaczej, gdyż według badań około 14% osób badanych pamięta, jaką reklamę graficzną ostatnio widzieli w sieci. Co więcej, zaledwie 2,8% potwierdza dopasowanie reklamy do treści strony, a połowa ankietowanych stwierdziła, że nie otwiera reklam dostępnych w sieci. Jak widać, występowanie ślepoty banerowej wiąże się z licznymi problemami, nie tylko dla wydawców czy reklamodawców, ale także dla użytkowników. Aby lepiej zrozumieć zjawisko Banner Blindness, warto zapoznać się z badaniami eye trackingowymi. Pokazują one, w jaki sposób użytkownicy reagują na wyświetlane treści.
W badanej grupie stwierdzono, że:
- nikt nie spojrzał na reklamę płatną w górnej części witryny Google, a użytkownicy dosłownie “przeskakiwali” wzrokiem z górnej części listy na dolne,
- uwagę użytkownika przyciąga tekst ze zdjęciem,
- materiały zamieszczone przy prawej krawędzi wykazują niskie zainteresowanie, a pod górnym menu – nie przykuwają uwagi.
Z badań można wyciągnąć jeden, najważniejszy wniosek – internauci wykazują tendencje do wykorzystywania zjawiska Banner Blindness i często robią to całkowicie nieświadomie. A czy są jakieś sposoby, aby to zmienić?
Jak zapobiec ślepocie banerowej?
Ślepocie banerowej można zapobiec na dwa sposoby – z poziomu reklamodawcy, czyli Twojego oraz wydawcy. Jako e-wydawcy staramy się wybrać najbardziej skuteczne miejsce na Twój baner reklamowy. Dzięki temu będzie widoczny, ale nie będzie przeszkadzał użytkownikom strony. Oczywiście odpowiadamy za wybranie reklamy tematycznie dopasowanej do treści strony. W ten sposób możemy stworzyć spójną całość. Jednak to wszystko, co możemy zrobić, aby Ci pomóc. Reszta skutecznej kampanii reklamowej zależy od Ciebie.
Musisz tutaj pamiętać o:
- stworzeniu interesującej reklamy,
- stosowaniu reklamy remarketingowej,
- szczegółowym ustaleniu targetów odbiorców,
- stworzeniu banerów według najwyższych standardów,
- stosowaniu reklamy natywnej,
- dostosowaniu reklamy do urządzeń mobilnych.
Ślepota banerowa stanowi swego rodzaju ochronę internautów przed nadmiarem wyświetlanych reklam. Niezaprzeczalnie, z punktu widzenia reklamodawców jest ona niepożądana, dlatego warto wiedzieć, czym jest oraz jak jej zapobiegać!