Wybór odpowiednich słów kluczowych stanowi jeden z najważniejszych kroków w SEO. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że warunkuje powodzenie optymalizacji twojej strony, co, doprowadzi ją na pierwsze strony wyników Google. W działaniach marketingowych oraz pozycjonowaniu mają ogromną moc, z której możesz skorzystać. A jak dokładnie oraz dlaczego warto zwrócić uwagę na zapytania brandowe?
Jaką moc mają słowa kluczowe?
Słowa kluczowe, keywords lub frazy kluczowe, stanowią logiczny ciąg znaków stosowanych w SEO. Mają one na celu wyszukanie określonych informacji w wyszukiwarkach internetowych. Mogą zawierać zarówno jedno słowo, jak i grupę wyrazów. Warto zwrócić na nie szczególną uwagę, gdyż pomagają w pozycjonowaniu, a tym samym – dotarciu do klienta. Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, w tym:
- ogólne słowa kluczowe – dotyczą konkretnych usług lub produktów, najczęściej składają się z 1-2 słów opisujących, np. “czerwona sukienka”,
- long tail, czyli frazy kluczowe z długim ogonem – są złożone i o wiele dokładniej opisują dany produkt lub usługę, a dzięki nim można łatwiej dotrzeć do klienta, np. “bawełniana czerwona sukienka na krótki rękaw”,
- branżowe słowa kluczowe – frazy, które opisują daną branżę lub dziedzinę, np. krawiectwo.
Niewątpliwie, słowa mają moc – w końcu pomagają odnaleźć Twoją markę w sieci. Jednak co w przypadku, gdy ktoś kojarzy lub zna nazwę Twojej firmy? Wówczas mamy do czynienia z brandowymi słowami kluczowymi.
Zapytania brandowe – co warto o nich wiedzieć?
Zastanawiasz się pewnie, dlaczego tak wiele szumu wokół zapytań brandowych. Jak się okazuje – są one niezwykle istotne z kilku względów. Przede wszystkim są świadectwem rozpoznawalności i reputacji Twojej marki, a także przywiązania konsumentów. Mają zupełnie inny charakter, niż zapytania na bazie innych słów kluczowych, gdyż tutaj pojawia się nazwa Twojej firmy. Oznacza to, że osoby wpisujące zapytania brandowe w wyszukiwarkę to dotychczasowi lub stali klienci, a także:
- osoby, które już słyszały coś o marce i chcą sprawdzić szczegóły oferty,
- osoby, które mają wyrobić opinię na temat marki,
- osoby, którym polecono dany produkty/usługę z konkretnej marki,
- osoby, które dokonały wstępnej analizy rynku porównując ceny i zapoznając się z opiniami przedstawionymi w sieci.
Wiedząc już, jaką rolę odgrywają zapytania brandowe, z pewnością zastanawiasz się, jak zwiększyć ten ruch. Jak się okazuje, nie jest to do końca łatwe, gdyż należy tutaj zadbać o rozpoznawalność marki zarówno w sieci, jak i poza nią. Musisz zatem podjąć wszelkie działania marketingowe, mające na celu wyeksponowanie marki. Może odbyć się to za pomocą wywiadów, content marketingu czy social mediów. Wybór należy do Ciebie!
Zapytania brandowe a oczekiwania użytkowników
Dany użytkownik wybrał spośród wielu firm właśnie Twoją. Możesz uważać to za sukces, jednak niekoniecznie może tak być. Dlaczego? Wielu z nich już na wstępne ma określone oczekiwania, w tym:
- wygląd strony sklepu,
- łatwość, z jaką można poruszać się po stronie sklepu,
- rzetelny opis produktów/usług na stronie, często z przykładem zastosowań,
- atrakcyjność i przejrzystość oferty, w tym dostępność cennika czy form abonamentu,
- bezkonkurencyjna oferta,
- wysoka jakość produktów/usługi,
- możliwość szybkiego kontaktu z firmą, gdy pojawią się problemy przy zamówieniu,
- wysoka jakość obsługi klienta.
Tak naprawdę jedną grupę odbiorców będziesz musiał/a do siebie przekonać, gdyż są oni nowymi klientami, innych niekoniecznie – w końcu są stałymi klientami, znają ofertę oraz są z niej zadowoleni. Jednak z pewnością jest coś, co możesz zrobić w przypadku zapytań brandowych i jest to ich analiza. Prowadząc działania marketingowe, nie można zapomnieć o analityce, w tym, czy na brandzie firmy nie pozycjonuje się konkurencja, czy w Top10 nie są negatywne opinie odnośnie Twojej marki lub, czy w wynikach rozszerzeń pojawiają się niepożądane strony. Eliminacja wszelkich negatywnych czynników pozwoli Ci doprowadzić użytkowników do swojej strony, gdzie będą mogli zapoznać się z Twoją firmą o wiele lepiej!
Znajomość brandowych słów kluczowych jest niezwykle istotne z punktu widzenia budowania widoczności i rozpoznawalności marki. Wszystko z uwagi na fakt, iż klienci, którzy znają daną markę, będą utrwalać ją w pamięci, a ci, którzy mają z nią styczność pierwszy raz – zapamiętają ją.