Z pewnością wszyscy wiedzą, czym jest copywriting. Polega głównie na tworzeniu tekstów i sloganów, które są wykorzystywane na blogach czy w reklamie. Niestety, nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z istnienia innych, równie ważnych pojęć. Z pewnością znajdziesz tutaj UX writing, czyli modne, anglojęzyczne słowo, które często uważane jest za synonim copywritingu. Zatem, na czym dokładnie polega oraz co powinieneś/aś o nim wiedzieć?
UX writing – czym jest i na czym polega?
UX stanowi skrót od angielskiego “User Experience”, co w tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Dodając wyraz “writing” otrzymujemy nazwę profesji, odnoszącą się do tworzenia treści przeznaczonych dla użytkownika i z myślą o jego wygodzie. Wykorzystuje się go z powodzeniem m.in.:
- na stronie firmowej,
- w platformie sprzedażowej,
- w systemach CRM,
- w aplikacjach.
Celem UX writingu jest przede wszystkim sprawienie, aby odbiorcy treści dowiedzieli się jak najszybciej i jak najlepiej o tym, jak korzystać z danego produktu, a także czuli się pewnie, np. korzystając z przygotowanej aplikacji. Odnoszą się one najczęściej do takich fraz, jak “zarezerwuj pokój” czy “sprawdź dostępność”. Wydawać by się mogło, że UX writing jest zbliżony do copywritingu, jednak warto tutaj zaznaczyć kilka istotnych różnic. Choć oba te obszary dość mocno się przenikają, to copywriting bazuje przede wszystkim na komunikatach z językiem korzyści. Oznacza to, że ma zachęcić użytkownika do refleksji o zakupie. Natomiast treści UX writing są proste, jasne i nie wymagają dodatkowych działań od użytkownika. Stawiają one na wysoką jakość opisu produktu, ale pod kątem czytelności dla odbiorcy.
7 zasad skutecznego UX writingu
Z każdym rokiem wzrasta zapotrzebowanie na UX writerów, gdyż mamy do czynienia z coraz większa integracja technologii z większością dziedzin naszego życia. Oznacza to, że odpowiednie zaprojektowanie danego produktu cyfrowego wpływa przede wszystkim na komunikację. Aby przebiegała ona w płynny sposób, teksty powinny spełniać kilka najważniejszych zasad – jakich?
Po pierwsze – użyteczność
UX writerzy piszą dla Twoich użytkowników, więc same teksty powinny być dla nich użyteczne. Oznacza to, że powinny zawierać przydatne informacje, które pomagają w wykonaniu określonego zadania w jak najprostszy sposób. Kwestia ta jest niezwykle istotna, jeśli chodzi o projektowanie formularzy czy instrukcji.
Po drugie – zwięzłość
Nie da się zaprzeczyć, że użytkownicy nie czytają całego tekstu na stronie, zazwyczaj jest to ok. 20-28% słów. W tym wątku zwięzłość opiera się na wyeliminowaniu zbędnych słów, ozdobników czy niepotrzebnych określeń.
Po trzecie – spójność
Spójność określa tutaj trzymanie się jednego, głównego tematu. Ciąg powinien być również logiczny, co oznacza, że każde zdanie łączy się w pod mniejszym bądź większym względem z poprzednim. Kwestia ta dotyczy także stylu (formalny/nieformalny), formy czasowników czy stosowania odpowiednich zaimków osobowych.
Po czwarte – czytelność
Głównym punktem jest tutaj zbudowanie logicznej i prostej struktury tekstu, który daje jasny przekaz użytkownikowi. Oznacza to, że od razu wie on, o czym jest czytana treść. W tym celu rezygnuje się z długich, złożonych i specjalistycznych terminologii, a także korzysta z pogrubień czy też podkreśleń.
Po piąte – używanie prostego języka
Wielu przedsiębiorców myśli, że stawianie na specjalistyczny żargon w tekście na stronie internetowej lub w instrukcji przełoży się na postrzeganie danej marki jako profesjonalną. Nie jest to do końca prawdziwe, gdyż użytkownicy nic z tego nie zrozumieją. Właśnie dlatego należy dążyć do jak najprostszego języka, ale nie mylić tego pojęcia z językiem potocznym czy slangiem.
Po szóste – stosowanie stylu odwróconej piramidy
Zasada ta jest powszechnie stosowana przez dziennikarzy newsowych, a także świetnie sprawdza się w UX writingu. Polega na tym, że zebrane informacje są pogrupowane i ułożone od najważniejszych do najmniej ważnych. Wówczas użytkownik wie, czego nie robić lub nie pominie nic niezbędnego, gdy nie dotrwa do końca tekstu.
Po siódme – zgodność ze specyfiką platformy
Rodzaj platformy tez ma znaczenie! Bierze się tutaj pod uwagę rodzaj medium, z jakiego będzie korzystał użytkownik w czasie interakcji z danym produktem. Inne zwroty będą wykorzystywane na stronę wyświetlaną na komputerach (np. “kliknij tutaj”), a inne na urządzenia z ekranem dotykowym (np. “dotknij tutaj”).
Zalety UX writing
UX writing to pojęcie nie do końca znane każdemu, dlatego nie tylko warto zapoznać się z jego ogólnym znaczeniem czy zasadami, ale i korzyściami. W końcu to one przemawiają za tym, aby go stosować! Do zdecydowanych zalet UX writingu zaliczyć można:
- stworzenie bardziej intuicyjnej i przyjaznej dla użytkowników strony,
- pomoc w zdobyciu zaufania odbiorców,
- bezproblemowe przeprowadzenie użytkownika przez proces rejestracji, logowania lub zakupu w przypadku sklepu internetowego,
- zwiększenie szansy na udaną sprzedaż,
- zachęcanie do podejmowania działań na stronie.
Co więcej, UX writing minimalizuje język techniczny oraz eliminuje żargon branżowy IT. Odpowiada to za zdecydowanie lepsze dotarcie do użytkownika na poziomie konsumenta.
Bez dwóch zdań UX writing wiąże się z licznymi korzyściami. Oznacza to, że może znacząco poprawić doświadczenia Twoich użytkowników, którzy trwają na stronę www czy korzystają z Twoich produktów. Właśnie dlatego zadbaj o niego już dziś!