Coraz częściej zaciera się granica między dziennikarstwem a copywritingiem. Kwestia ta wynika z ogólnego pojęcia społeczności na temat tych dwóch zawodów. Musisz mieć świadomość, że każdy z nich zajmuje się pisaniem, jednak ich kompetencje mogą być nieco inne – w końcu w grę wchodzą różnego rodzaju treści. Zatem, jakie są podstawowe różnice między dziennikarzem a copywriterem?
Dziennikarz – jaka jest definicja tego zawodu?
Dziennikarz to znany od wielu lat zawód. Taka osoba zajmuje się opracowywaniem, a także prezentowaniem różnego rodzaju materiałów w środkach masowego przekazu, takich jak np. radio, prasa czy telewizja, a w dobie rozwijającego się internetu – także artykułów na różnych stronach. Jego podstawowym obowiązkiem jest dostarczanie odbiorcy wartościowych informacji, które najczęściej dotyczą bieżących wydarzeń. Mogą to być także:
- felietony,
- wywiady,
- reportaże.
Warto tutaj zaznaczyć, że forma prezentowanych przez dziennikarza treści może być różna, gdyż coraz częściej pojawiają się różnego rodzaju filmiki, np. na YouTube.
Copywriter – na czym polega ten zawód?
Copywriter to stosunkowo młody zawód, który określa osobę odpowiedzialną za słowa użyte we wszystkich przekazach reklamowych. Ma on na celu przyciągnięcia uwagi klienta na dany produkt lub usługę, a efektem tego jest podniesienie sprzedaży. Za treści przygotowane przez copywritera uznaje się m.in.:
- hasła i slogany reklamowe,
- teksty do ofert,
- opisy produktów i usług.
W zależności od realizowanej przez copywritera profesji może on także przygotowywać koncepcje i treści reklam, scenariusze, różnego rodzaju artykuły czy wpisy blogowe.
Podstawowe różnice między dziennikarzem a copywriterem
Wydawać by się mogło, że dziennikarz i copywriter mają podobne obowiązki. Nic dziwnego – oba zawody są odpowiedzialne za tworzenie treści, która ma przykuć uwagę czytelnika. Obejmuje to tworzenie chwytliwego nagłówka, ciekawego wprowadzenia oraz treści. Jednak jest kilka podstawowych różnic, o których musisz pamiętać. Do nich zalicza się:
- cel tworzonych treści – dziennikarz skupia się na tekstach informacyjnych, a copywriter na treściach marketingowych,
- przynależność treści – dziennikarz podpisuje się pod tworzonymi przez siebie treściami, natomiast copywriter tego nie robią,
- umowa – oba zawody mogą pracować zarówno na umowę o pracę, jak i jako freelancer, jednak coraz częściej to dziennikarze stają się wolnymi strzelcami, a firmy doceniają dobrego copywritera i zatrudniają go na umowę o pracę.
Dziennikarz i copywriter to dwie różne dziedziny, które uważane są za ekspertów od słów. Ich praca jest dość podobna m.in. z uwagi na możliwość informowania o produktach, usługach czy wydarzeniach, jednak granice między tymi zawodami są widoczne.