E-mail marketing – czyli jak stworzyć kampanię mailingową

5 września 2022
E-mail marketing – czyli jak stworzyć kampanię mailingową

Marketing stanowi sposób działania i zarządzania firmą, który skupia się na aktualnych potrzebach zarówno Twoich klientów, jak i rynku. Uwzględnia się tutaj wszelkiego rodzaju czynności wspierające sprzedaż produktów i usług, które dodatkowo oddziałują na wizerunek i renomę Twojej firmy. Do jednego z lepszych działań marketingowych zaliczyć można e-mail marketing. A o co w nim chodzi?

Na czym polega e-mail marketing?

Na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z e-mail marketingiem w ciągu swojego życia. Jak się okazuje, ich przeglądanie to codzienność prawie każdej osoby. Z przeprowadzonych badań wynika, że 44% badanych otrzymuje ich nie więcej niż 10 dziennie, 32% – od 11 do 20, a co dziesiąta osoba więcej niż 20. Niezaprzeczalnie niemal każda duża i mała firma wykorzystuje tę formę marketingu, gdyż jest skuteczną formą promocji oraz komunikacji z klientem. Jednak, na czym dokładnie polega? E-mail marketing to powszechne w biznesie pojęcie przypisane do bezpośredniego marketingu internetowego. Wykorzystuje on pocztę elektroniczną w celu stworzenia i podtrzymania relacji z klientami, a także zaprezentowania im aktualnej oferty. W ten sposób oddziałuje również na sprzedaż. Poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi, jesteś w stanie tak spersonalizować przekaz, aby Twój klient poczuł się wyjątkowy, co zwiększa jego zaufanie i przywiązanie do marki.

Oprócz tego, do innych zalet e-mail marketingu zalicza się:

  • małe koszty,
  • szybkość przekazu,
  • duży zasięg,
  • brak granic geograficznych,
  • skalowalność,
  • interaktywność,
  • możliwość mierzenia skuteczności.

Jednak zanim wyślesz pierwszego maila, to skądś musisz pozyskać adresy. Istnieje wiele sposobów – bardziej lub mniej uczciwych, aczkolwiek zalecamy ich samodzielne zbieranie. Jest to proste i tanie rozwiązanie, które wymaga zgody klienta na przekazanie Ci danych, przez co docierasz tylko do zainteresowanych osób. Możesz tutaj postawić na newsletter lub formularz zamówienia ze zgodą na otrzymywanie treści marketingowych.

Jak stworzyć skuteczną kampanię mailingową?

E-mail marketing umożliwia Ci kontakt z klientem. Z uwagi na to, stosowany jest głównie w celach informacyjnych oraz promocyjno-sprzedażowych. Możesz go również wykorzystać do badań marketingowych, np. poprzez zamieszczenie ankiety lub linku do niej. Jednak stworzenie skutecznej kampanii mailingowej nie należy do prostych zadań, gdyż musisz uwzględnić tutaj wiele zasad.

Aby Twoje wiadomości były na najwyższym poziomie, musisz pamiętać o:

  • komunikacji wyłącznie z osobami, które wyraziły na to zgodę,
  • możliwości wypisania z newslettera,
  • zbudowaniu dobrej bazy do mailingu,
  • segmentowaniu bazy klientów,
  • personalizacji wiadomości oraz adresu nadawcy,
  • stosowanie ciekawych, ale krótkich tytułów,
  • dopasowanie tytułu do treści maila,
  • przedstawianiu tylko konkretów w treści,
  • wykorzystaniu specjalnych okazji, np. urodzin subskrybentów,
  • analizowanie wyników kampanii.

W przeprowadzonych ankietach, aż 60% managerów stwierdziło, że skutecznie przeprowadzony e-mail marketing przynosi im zyski. Natomiast 32% przewiduje je w najbliższym czasie. Jak widać, metoda ta jest opłacalna, wystarczy tylko, że na pierwszym miejscu stawiasz odbiorcę.

E-mail marketing a newsletter – różnice

Każda strategia marketingowa posiada narzędzia, którymi możesz się posługiwać. W przypadku e-mail marketingu, do najskuteczniejszych należy zaliczyć katalogi sprzedażowe, reklamy czy newslettery. Ostatnia kwestia jest zarówno ciekawa, jak i wyróżniająca się. Dlaczego? Otóż na pewno niejednokrotnie wchodząc na blog czy sklep internetowy, otrzymałeś pytanie o newsletter. Wymaga on podania adresu e-mail, co oznacza, że odbiorca będzie otrzymywał na swoją internetową skrzynkę pocztową wiadomości od Ciebie. Ich celem jest docieranie do potencjalnych klientów i nawiązanie z nimi stałej relacji. Można zaliczyć go, jako szczególny mailing z uwagi na charakter, jednak istnieje kilka kwestii, które go wyróżniają.

Do nich zalicza się:

  • formę,
  • treść,
  • cel,
  • regularność.

Twoi stali lub przyszli odbiorcy zgadzają się na newsletter w jakimś celu. Wiąże się to z udostępnieniem przez ciebie ciekawych treści, które są udostępniane na skrzynkę mailową odbiorcy systematyczne i najczęściej za darmo. Szacuje się, że dobrym rozwiązaniem jest wysłanie go 1-2 razy w miesiącu. Możesz postawić na wczesną godzinę, aby można było go przeczytać przed rozpoczęciem pracy, np. do kawy lub pod koniec dnia pracy – w okolicach 16-17 godziny.

Niezaprzeczalnie, e-mail marketing jest najczęściej stosowany w celach informacyjnych i promocyjno-sprzedażowych. Przy jego użyciu jesteś w stanie spersonalizować przekaz, przez co możesz podtrzymać pozytywną relację ze swoimi klientami. Działanie to jest niezwykle ważne, gdyż gwarantuje renomę marki, przyczyniając się tym samym do zwiększenia sprzedaży.