W dobie internetu i social mediów powoli w zapomnienie odchodzą tradycyjne formy marketingu. Najbardziej skuteczne stają się kampanie prowadzone w sieci, gdyż jak się okazuje, większość odbiorców aktywnie spędza tam czas. Jednym z ciekawszych sposobów na dotarcie do potencjalnych klientów jest influencer marketing. Co warto o nim wiedzieć?
Kim jest influencer?
Kiedyś tego nie było – influencerzy to dość młody zawód, który polega głównie na tworzeniu treści na platformy społecznościowe. Dzieli się w nich swoimi przemyśleniami lub opinią na dany temat. Same treści mogą mieć charakter wpisów, zdjęć, wideo czy infografik. W internecie na pewno znajdziesz wiele osób, które są niezwykle popularne, a na ich social mediach znajdują się produkty od znanych marek. Oznacza to, że firmy wykorzystały rosnącą popularność tego zawodu, stawiając na influencer marketing. Są to wszelkie działania opierające się na współpracy firmy z influencerem. Można śmiało powiedzieć, że stanowi on w tym przypadku pośrednika między marką a konsumentem. A dlaczego warto współpracować z influencerami? Otóż tego rodzaju marketing niesie ze sobą liczne korzyści w postaci:
- uwiarygodnienia marki,
- większej widoczności w Google,
- ukazania marki w oryginalny sposób,
- dotarcia do ściśle określonego targetu.
Ostatecznie przekłada się to w pozyskany sposób na sprzedaż i nie tylko. Jednak najważniejszym aspektem jest tutaj dobry i uczciwy influencer. Jak go znaleźć?
Jak wybrać influencera?
Najlepszą opcją dla każdej firmy jest nawiązanie współpracy z influencerem, który już Cię zna i korzystał lub nadal korzysta z Twoich produktów. Są oni chętni do współpracy i wywiązują się ze swoich obowiązków w bardziej autentyczny sposób. Najczęściej jednak influencerzy sami kontaktują się z markami. W przypadku, kiedy żadna osoba zgłaszająca się nam nie odpowiada, najlepiej na własną rękę poszukać influencera. Oznacza to, że w pierwszej kolejności musisz jasno określić, czego chcesz, a następnie zrobić porządny research. Szukając odpowiedniego influencera, należy przede wszystkim uwzględnić:
- sposób komunikacji,
- rodzaj zamieszczanych treści,
- grupę docelową.
Każdy z tych trzech wymienionych aspektów powinien współgrać z wizerunkiem marki oraz wyznawanymi zasadami. Warto również pamiętać, że idealny influencer nie musimy mieć milionów obserwujących – liczy się zaangażowanie pod postem lub filmami. Niestety, często przy współpracy zdarzają się również błędy – zarówno z jednej, jak i drugiej strony. Do tych najczęściej występujących można zaliczyć przede wszystkim kiepski brief, brak zaufania czy brak indywidualnego podejścia. Aby ich uniknąć, należy przede wszystkim wiedzieć, jak współpracować z influencerem.
Sposoby współpracy z influencerami
Coraz częściej słyszy się o podejmowaniu współpracy z influencerami. Również się nad tym zastanawiasz? Nic dziwnego, jest to niezwykle opłacalna forma marketingu, która wyróżnia się niskim kosztem. W zamian Twoja firma może o wiele precyzyjniej dotrzeć do grupy docelowej, przez co jednocześnie zwiększy się sprzedaż oraz rozpoznawalność. Daje także o wiele większą siłę przebicia, niż bardziej klasyczne formy reklamy. A jak stworzyć dobrą kampanię z influencerem? Podstawą jest współpraca, która opiera się na jasnych warunkach. Oznacza to, że już na początku należy określić:
- cel,
- co jest podmiotem reklamy,
- jakie kwestie powinny być poruszone w reklamie,
- kanał (np. Facebook, Instagram, YouTube)
- format (np. post, relacja, film),
- KPI (Key Perfomance Indicators, czyli kluczowy wskaźniki efektywności).
Influencer marketing to niezwykle popularna, a także dobrze prosperująca branża. Jednak, aby współpraca przynosiła obustronne korzyści, nie można zapomnieć o zaufaniu odbiorców do twórców. Oznacza to, że musisz się przede wszystkim skupić na wyborze odpowiedniej osoby!