Instagram vs TikTok: Kto wygra walkę o dominację w 2024 roku?

19 lutego 2024
Instagram vs TikTok: Kto wygra walkę o dominację w 2024 roku?

Coraz szybszy rozwój mediów społecznościowych jest nieunikniony. Pojawiają się nowe funkcje, które mają za zadanie przyciągnąć uwagę przeciętnego użytkownika lub przedsiębiorcy. Nic zatem dziwnego, że platformy, takie jak Instagram i TikTok rywalizują między sobą. Obie cieszą się ogromną popularnością, zdobywając setki milionów użytkowników na całym świecie, jednak kto wygra walkę o dominację w 2024 roku?

Czym jest TikTok?

TikTok to obecnie przewodnia platforma do publikacji krótkich filmików, które są nagrywane za pomocą urządzeń mobilnych. Należy do chińskiej firmy ByteDance i został stworzony we wrześniu 2016 roku. Obecnie jest dostępny w kilkudziesięciu wersjach językowych. Publikowane tam, bez wątpienia kreatywne materiały wideo są prezentowane w pionowym formacie, a filmiki dodatkowo wyróżniają się:

  • ścieżką dźwiękową,
  • nakładkami AR,
  • zabawnymi naklejkami,
  • napisami,
  • szeregiem filtrów.

Aktualnie użytkownicy mogą komentować materiały oraz uczestniczyć w transmisjach na żywo. Największą mocą TikToka z pewnością jest zaawansowany algorytm, który dostosowuje treści do preferencji odbiorców.

Czy jest Instagram Reels?

Instagram to bez wątpienia znana wielu osobom platforma, która umożliwia użytkownikom publikowanie oraz udostępnianie zdjęć lub filmów. Dodatkowo można reagować czy też komentować inne. Powstał w 2010 roku, a jego właścicielem jest Meta Platforms. Jednak w odpowiedzi na rosnącą popularność TikToka, powstał Instagram Reels. Jest to nic innego, jak dodatkowa opcja Instagrama, która pozwala użytkownikom na tworzenie własnych rolek. Co ważne, są one dostępne również na Facebooku. Samo narzędzie umożliwia nie tylko nagrywanie w formacie pionowym, ale także wzbogacenie o:

  • ścieżkę audio,
  • utwory muzyczne,
  • różnego rodzaju efekty wizualne,
  • nakładki AR,
  • napisy.

Jakie są podobieństwa między Instagram Reels a TikTok?

Na pierwszy rzut oka Instagram Reels i TikTok są identyczne, przez co nie można wyłonić zwycięzcy w toczącej się walce o coraz większe grono odbiorców. Nic dziwnego – są o platformy dedykowane dla urządzeń mobilnych i obie zakładają ten sam format, czyli krótkie wideo. Ponadto, w obu aplikacjach:

  • są dostępne filtry,
  • istnieją zaawansowane narzędzia do edycji swoich materiałów,
  • ogromną rolę odgrywają hasztagi,
  • można wygenerować imponujące zasięgi, co jest ważne zwłaszcza dla przedsiębiorców.

Kluczowe różnice między Instagram Reels a TikTok

Jeśli przyjrzysz się dokładnie, to zarówno Instagram Reels, jak i TikTok znacząco różnią się od siebie. Nic dziwnego – są to zagorzali konkurenci, którzy na wiele sposobów muszą wabić swoich odbiorców. Do najważniejszych różnic zalicza się tutaj:

  • długość wideo – maksymalna długość filmu na TikToku jest stale wydłużana i obecnie może wynosić nawet do 10 minut, z kolei na Instagramie dopuszczalna długość wynosi 60 sekund,
  • audio – obie platformy dają dostęp do ścieżki dźwiękowej, jednak szacuje się, że biblioteka TikToka jest znacznie obszerniejsza,
  • edycja – dobra edycja to podstawa, a aktualnie TikTok oferuje o wiele więcej możliwości.

Oprócz tego warto uwzględnić algorytm, content panujący na obu platformach czy obecność grupy docelowej.

W obliczu intensywnej rywalizacji między Instagramem a TikTokiem trudno jednoznacznie przewidzieć, która z tych platform wyjdzie zwycięsko z walki o dominację w 2024 roku. Dodatkowo każdy człowiek ma inne oczekiwania i wymagania, przez co jedna platforma będzie mu bardziej odpowiadać, a inna mniej.