Obecnie coraz większa część przedsiębiorców docenia content marketing. Opiera się on na treści wyróżniającej się wysoką jakością. Odpowiada za nie copywriter, czyli autor tekstów i haseł reklamowych, a także innych treści, takich jak teksty SEO, opisy produktów czy też ogłoszenia. Warto jednak zaznaczyć, że copywriter może pisać na różne strony, które posiadają własną grupę docelową. Zatem, jak dostosować styl copywritingu do różnych grup docelowych?
Dobry styl copywritingu – czyli jaki?
Każdy copywriter ma inny styl wypowiedzi literackiej. Opiera się on na wyborze i zastosowaniu materiału językowego, który ma spełnić jasno określony cel – pozwolić na stworzenie wysokiej jakości treści. A jakie są wyznaczniki komunikatywnego stylu, którym powinien posiadać każdy copywriter? Do nich zalicza się:
- jasność,
- prostota,
- zwięzłość,
- spójność,
- dynamiczność.
Jak określić grupę docelową?
Nie ma co ukrywać – prawidłowe określenie grupy docelowej jest kluczowe podczas tworzenia treści, zwłaszcza o charakterze sprzedażowym. Wówczas o wiele łatwiej dotrzeć do odbiorcy, a także stworzyć treść. Oznacza to, że w pierwszej kolejności należy stworzyć personę. Jest to szczegółowa charakterystyka idealnego odbiorcy. Aby stworzyć personę, warto odpowiedzieć sobie na kilkanaście pytań, w tym:
- kim ona jest,
- jakie są jej pasje i zainteresowania,
- z jakimi problemami się boryka,
- w jaki sposób korzysta z sieci,
- czego szuka w internecie.
Określenie grupy docelowej a tworzenie treści
Właściwe określenie grupy docelowej jest kluczowe podczas tworzenia treści. Tak naprawdę znając najważniejsze potrzeby, preferencje czy obawy potencjalnych klientów, można wiedzieć, jakie informacje odnośnie produktu należy wyeksponować. Odnosi się to nie tylko do tematu treści, ale także opisów. Warto również wiedzieć, że ludzie w sieci instynktownie wyszukują informacji na swój temat, a także ma jasno sprecyzowane oczekiwania. Jak odnosi się to do treści tworzonych przez copywritera? Tak naprawdę stanowi to pewnego rodzaju nakierowanie na chwytliwy nagłówek czy ciekawą treść, w której można odpowiedzieć na nurtujące pytania lub zaproponować rozwiązanie na różnego rodzaju problemy. Warto wziąć tutaj także pod uwagę wiek, gdyż zupełnie inaczej pisze się do młodszych oraz do starszych czytelników.
Unikalny styl to coś, co wyróżnia copywritera na rynku. Jednak przy tym nie można zapomnieć o uniwersalnych zasadach, które obejmują m.in. prostotę, zwięzłość i klarowność. Natomiast najważniejszym punktem jest tutaj dopasowanie do grupy docelowej. Oznacza to, że dobry copywriter powinien z łatwością dopasować się do aktualnego targetu.