Obecnie istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na porządne teksty marketingowe, w tym artykuły sponsorowane. Wydawać by się mogło, że ich treść powinna być skonstruowana w zupełnie inny sposób – w końcu należy tutaj priorytetowo potraktować markę, która go zleca! Jednak czy na pewno? Jak się okazuje, tworzenie materiałów tylko pod SEO oraz oczekiwania klienta jest nie tylko trudne, ale i nieefektywne. Wynika to z faktu, iż sam tekst nie jest ciekawy dla odbiorcy, przez co nie chce go przeczytać od końca. Można temu zapobiec poprzez tworzenie dobrych artykułów sponsorowanych. A jakie są najważniejsze wskazówki?
Dobre artykuły sponsorowane – czyli jakie?
Artykuł sponsorowany to treść, która ma za zadanie reklamować dane produkty, usługi, firmy czy osoby. Jak sama nazwa mówi – są sponsorowane, czyli wykupują je osoby zainteresowane licznymi korzyściami, jakie niesie content marketing. Tego typu reklama bez dwóch zdań jest atrakcyjna, aczkolwiek należy ją przedstawić w dobry sposób. A jak tworzyć dobre artykuły sponsorowane? Istnieje kilka wskazówek, dzięki którym treść będzie korzystna zarówno dla czytelnika, jak i zleceniodawcy czy wytycznych SEO. Poniżej przedstawiono pięć kroków, których nie można pominąć!
Krok pierwszy – atrakcyjny tytuł
Wysokiej jakości treść artykułu sponsorowanego nie ma racji bytu w wyszukiwaniach, jeśli nie stworzysz atrakcyjnego tytułu. Powinien być on powiązany z tematem, jednocześnie nie wprowadzając odbiorcy w błąd, jak typowy clickbait. Stawiając na ciekawy tytuł, z pewnością przyciągniesz uwagę czytelnika, który otworzy Twój artykuł sponsorowany, a tym samym zapozna się nie tylko z jego treścią, ale także marką. Zatem pierwszym krokiem jest znalezienie tytułu, który odzwierciedli treść oraz przykuje uwagę.
Krok drugi – dobry wstęp i budowa artykułu sponsorowanego
Nie ma co ukrywać – wielu użytkowników wchodząc w Twój artykuł, szuka konkretnych informacji. Stawiając na czytelny podział, który wykorzystuje nagłówki H1, H2 i H3, stworzysz uporządkowaną treść oraz zagwarantujesz czytelnikowi łatwe poruszanie się po niej. Inną kwestią jest dobry wstęp – w końcu pierwsze zdania to swego rodzaju uzupełnienie tytułu. Ich celem jest skrótowe przedstawienie tego, co znajduje się w treści, a jednocześnie przykucie uwagi i zachęcenie do przeczytania.
Krok trzeci – zrozumiały język
Chcąc zachować profesjonalizm, warto postawić na kilka branżowych pojęć. Jednak sama treść powinna być stworzona w zrozumiałym dla odbiorcy języku. Bez dwóch zdań każda grupa docelowa jest inna, a wiąże się to m.in. z wykształceniem czy wiekiem osób zainteresowanych. Co więcej – proste przedstawienie trudnego tematu tylko przyciągnie uwagę czytelnika, który być może przekona się do marki zawartej w treści. Zatem artykuł sponsorowany musi być przyjazny w odbiorze. Pamiętaj jednak, że dbanie o język nie jest równoznaczne z używaniem slangu!
Krok czwarty – jakość i długość tekstu
Artykuł sponsorowany musi trzymać się tematu, a lanie wody nie jest tu mile widziane. Nie zaleca się tzw. zbaczania z torów czy wprowadzania anegdotek, które nie są związane z tematem. Wysokiej jakości treść to taka, z której czytelnik może wynieść jak najwięcej. Inną kwestią jest długość. Bardziej rozbudowane zagadnienia z pewnością będą wymagać dłuższego materiału, jednak nie ma co przesadzać. Szacuje się, że długość artykułów sponsorowanych nie powinna przekraczać 8000-10000 znaków ze spacjami. Warto jednak zmieścić się w 4000-5000 znaków ze spacją, gdyż mało który czytelnik lub aż tak długie materiały.
Krok piąty – poprawność językowa
Samo pojęcie “poprawność językowa” wiąże się z umiejętnością polegająca na używaniu każdego elementu języka zgodnie z przyjętymi normami. W praktyce nie da się uniknąć mniejszych lub większych błędów. Możesz je wyeliminować poprzez sprawdzanie treści. Zaleca się przynajmniej dwukrotne jej przejrzenie – w końcu za pierwszym razem mogło nam coś umknąć! Na przygotowany wcześniej artykuł sponsorowany warto spojrzeć po kilkuminutowej, kilkugodzinnej lub jednodniowej przerwie. Pozwoli to na podejście z czystą głową i najczęściej wiąże się ze znalezieniem większej ilości błędów. A przecież nie ma co wysyłać artykułu sponsorowanego z błędami, prawda?
Najważniejsze zasady pisania artykułu sponsorowanego
Podczas pisania treści marketingowych, należy stosować się do kilku zasad. Obejmuje to nie tylko artykuły sponsorowane, ale wszystkie treści, które masz zamiar tworzyć. Świetną opcją będzie model AIDA, który stanowi przepis na udaną strategię marketingową. Odnosi się on do zwrócenia uwagi (A – Attention), zainteresowania (I – Interest), wzbudzenia pożądania (D – Desire) oraz działania (A – Action). Nie zapominaj także o tym, że:
- zaleca się używania strony czynnej,
- najlepiej pisać w czasie teraźniejszym,
- warto stosować twierdzenia afirmatywne,
- istotny jest tutaj obiektywnie,
- należy unikać bezpośrednich zwrotów.
Dlaczego warto tworzyć dobre artykuły sponsorowane?
Artykuł sponsorowany to materiał, w którym liczy się wysoka jakość treści. Ma ona być atrakcyjna dla odbiorcy oraz zgodna z wytycznymi SEO. A dlaczego jest to tak ważne? Jak się okazuje, tego typu materiały mają określone zadanie. Do niego zalicza się przede wszystkim:
- dotarcie do użytkownika wraz z nienachalnym przedstawieniem firmy lub jej oferty,
- zwiększenie rozpoznawalność marki,
- budowanie pozycji na rynku,
- zwiększenie zaufania użytkowników do marki,
- poprawę wizerunku marki,
- poprawę pozycjonowania strony,
- zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.
Istnieje wiele sposobów, aby wyróżnić się w internecie, a tworzenie artykułu sponsorowanego jest jednym z nich. Jednak już przy tworzeniu treści, warto w pierwszej kolejności postawić na odbiorcę. Stwórz artykuł, który sam byś przeczytał i się nim nie znudził! W końcu tylko wysokiej jakości materiały zapewnią stronie oraz marce liczne korzyści. A jak już coś robić, to porządnie, prawda?