Z pewnością spotkałeś lub spotkałaś się z blogerami. Są to twórcy internetowi, którzy zajmują się tworzeniem treści, udostępnianiem ich w internecie oraz kontaktowanie się ze swoimi odbiorcami. Jednak ich zadaniem jest także zadbanie o swoją stronę internetową. Tak naprawdę jest wiele blogów, które tematycznie mogą pasować do Twojej firmy. A gdyby tak nawiązać współpracę?
Na czym polega współpraca z blogerem?
Współpraca z blogiem różni się od współpracy z portalem internetowym. Jak się okazuje, znaczna część “szanujących się” blogów nie publikuje gotowych artykułów sponsorowanych. Owszem, możesz przesłać materiały, na których bloger będzie pracował, jednak stworzona treść w minimalnym stopniu będzie podlegać Twojej kontroli. Dlaczego? Jak się okazuje, tylko wtedy tekst będzie miał unikalny charakter oraz będzie spójny z całym blogiem. Przekłada się to na wzbudzenie zainteresowania czytelników. Co więcej, bloger najczęściej zastrzega sobie prawo do pisania nie tylko o zaletach, ale także wadach Twoich produktów lub usług. Kwestia ta jest niezwykle ważna dla czytelników pod kątem zaufania. A przecież wiele wad jest akceptowalnych! Tego typu współpraca obejmuje najczęściej napisanie tekstu na uzgodniony z Tobą temat, serię tekstów o charakterze edukacyjnym czy testowanie produktów lub usług. Czasem w umowę wchodzi wykonanie chęć, publikacji w social mediach czy w newsletterze. A jak rozpocząć taką współpracę?
Jak skutecznie komunikować się z blogerem?
Jeśli chcesz współpracować z blogerem, to musisz mieć na uwadze jedną, ale ważną kwestię – blog dla twórcy to rzecz bardzo osobista. Oznacza to, że w pewnym momencie w czasie komunikacji możesz przekroczyć delikatną granicę, która skreśla szansę na współpracę. Zatem, jak rozmawiać z blogerem? Przy pisaniu maila, który jest najlepszą formą kontaktu, możesz od razu zwracać się na “Ty”. Skróci to dystans i ułatwi komunikację. Sama propozycja nie wnosi nic konfliktowego – kwestie te pojawiają się najczęściej podczas ustalania zasad. Unikaj zatem:
- straszenia karami za niedotrzymanie warunków umowy – jeśli podejmujesz współpracę z uczciwym i rzetelnym blogerem, to nie musisz się o to martwić, a poza tym, obowiązuje tutaj zasada wzajemnego szacunku i uczciwości,
- ograniczania niezależności blogera – kwestie te odnoszą się przede wszystkim do naciskania, co bloger ma napisać, a co usunąć,
- uzależnienia wynagrodzenia za pracę blogera od efektów – w końcu są one nieprzewidywalne.
Jasne komunikaty i zasady pozwolą na bezproblemowy przebieg współpracy. Owszem, mogą pojawić się problemy, dlatego warto je na bieżąco rozwiązywać.
3 najważniejsze zasady współpracy z blogerem
Obecnie blogerzy są również uznawani za influencerów. Nic zatem dziwnego, że współpraca z nimi może nieść dla Twojej marki zarówno ogromne szanse, jak i pewne ryzyko. Z uwagi na to warto pamiętać o trzech najważniejszych zasadach, które pozwolą odnieść Ci sukces. Uwzględnia się tutaj przede wszystkim selekcję. Chcąc wybrać odpowiedniego blogera, warto spojrzeć nie tylko na jego zasięgi, ale także styl bloga czy zamieszczane treści. Za wszelką cenę unikaj kontrowersji, gdyż mogą one negatywnie wpłynąć na Twoją markę. Inną kwestią są tutaj zasady. Wspomnieliśmy wyżej, czego unikać, jednak dodatkowo pamiętaj o tym, aby jasno ustalić wynagrodzenie, a także kiedy i w jakim kontekście na blogu pojawi się Twoja marka. Przecież na to masz wpływ! Na koniec pamiętaj, aby każdego blogera traktować w sposób indywidualny. Wynika to z faktu, iż blog to specyficzna grupa, którą najlepiej zna autor treści. Bądź zatem otwarty na propozycje blogera, który wie, co przynosi pozytywny odbiór. A to on się tutaj najbardziej liczy!
Współpraca z blogerem z pewnością poszerzy Twoje horyzonty. Wynika to z dostępu do określonej grupy odbiorców, co w znaczący sposób przekłada się na wiarygodność marki. Decydując się na współpracę z blogerem, Twoja firma może zyskać nie tylko większą wiarygodność, ale także zwiększyć swoja sprzedaż. Pamiętaj jednak, aby przestrzegać określonych zasad – w końcu to dzięki nim współpraca będzie owocna!