Współcześnie masz do dyspozycji różne formy kampanii reklamowych. Tradycyjnie, wiążą się one z inwestycją, a potem oczekiwaniem na efekt, który może być satysfakcjonujący lub wręcz przeciwnie. Wobec tego, wielu reklamodawców, w tym pewnie i Ty, potrzebuje innych, skutecznych rozwiązań. Najlepszą opcją będzie takie, w którym płaci się wyłącznie za dostarczony efekt. Być może to właśnie performance marketing będzie najlepszym rozwiązaniem?
Czym jest performance marketing?
Zapewne, jako przedsiębiorca masz coraz częściej do czynienia z pojęciem performance marketing. Z początku nazwa ta nic nie mówi, a samo pojęcie wydaje się zagadkowe, jednak jak się okazuje, spotykasz tę formę reklamy niemalże codziennie! Performance marketing to inaczej marketing efektywnościowy. Jest to model, który w znaczny sposób różni się od innych form marketingu, gdyż tutaj nie płacisz za liczbę odsłon czy kliknięć w reklamę. Liczą się tutaj wyłącznie konkretne działania, które następują w efekcie kliknięcia w Twoje logo, grafikę, aktywny link czy właśnie reklamę. Co to oznacza?
Wówczas płacisz tylko za wykonanie przez Twojego odbiorcę określonych działań, takich jak:
- zarejestrowanie się w serwisie,
- zapisanie się do newslettera,
- dokonania zakupu w sklepie internetowym,
- wypełnienie ankiety,
- przejście na wybraną stronę i pozostawienie tam swoich danych.
Performance marketing to mierzalny proces przedstawiany za pomocą określonych wskaźników liczbowych. Charakteryzuje się również dużą transparentnością, elastycznością, oraz oszczędnością. Być może będzie to dla Ciebie dobra inwestycja, która przyniesie szybkie rezultaty.
Performance marketing jako proces
Proces przebiegu kampanii performance marketing można podzielić na cztery etapy. Pierwszym z nich jest planowanie. Sprowadza się ono do uwzględnienia takich wytycznych jak dobór kanału, grupy docelowej, czy formatu. W ostatniej kwestii tak naprawdę nie ma ograniczeń, gdyż każda z nich jest rozliczana z uwagi na konkretne efekty.
Możesz tutaj wykorzystać:
- kampanie banerowe,
- kampanie w social mediach, np. na Facebooku czy Instagramie,
- oferty na serwisach rabatowych,
- e-marketing,
- retargeting,
- wpisy na blogach lub innych serwisach zawierające linki afiliacyjne.
W pierwszym etapie musisz również oszacować budżet oraz określić etap lejka sprzedażowego. Następnie przechodzisz do realizacji planu reklamowego, który dopiero po pewnym czasie daje szereg danych. Musisz je przeanalizować w celu optymalizacji kampani i na koniec stworzyć raport. Pamiętaj również, że zanim podejmiesz decyzję o wdrożeniu performance marketing, to musisz poznać nie tylko ogólne jego założenie czy proces, ale także cele. Zatem, czego można się spodziewać po performance marketingu?
Cele kampanii performance marketing
Niezaprzeczalnie, wszelkie działania marketingowe, w tym performance marketing powinny być podejmowane w określonym celu. Oczywiście przeprowadzenie odpowiedniej kampanii przyczyni się do wzrostu sprzedaży, rozpoznawalności oraz renomy Twojej marki. Jednak to nie wszystko!
Do najczęstszych, a zarazem najpopularniejszych celów kampanii efektywnościowych zalicza się:
- dokonanie zakupu w sklepie internetowym,
- zapisanie się odbiorcy do newslettera,
- pobranie e-booka,
- pozyskanie leadów,
- zarejestrowanie się w serwisie,
- subskrypcja lub polubienie marki w social mediach.
Performance marketing możesz zastosować w każdej formie reklamy internetowej. Musisz jednak na bieżąco monitorować i optymalizować kampanię, by móc uzyskać jak najlepszy poziom konwersji. Poprzez uwzględnienie wszelkich niezbędnych czynności, możesz uzyskać oczekiwany, a także satysfakcjonujący efekt.