Komunikacja z klientem B2C

21 listopada 2022
Komunikacja z klientem B2C

Co roku wiele firm tworzy różnego rodzaju produkty lub usługi, skupiając się na jak najlepszym ich dopracowaniu. Często jednak zapomina się o najważniejszym czynniku wpływającym na sukces, a mianowicie grupie docelowej i segmencie rynku, na który ma dotrzeć. Z uwagi na to, wyróżnia się dwa modele sprzedaży – B2B, czyli business to business, oznaczające nawiązanie relacji między firmami. Jednak jednym z bardziej klasycznych modeli jest B2C. Do kogo jest skierowany oraz co warto o nim wiedzieć? 

Co oznacza B2C? 

Dość często mówi się o modelu B2B, który wiele firm zajmujących się sprzedażą sobie chwali. Jednak nie jest on jedyny, ponieważ można wyróżniać również inny rodzaj relacji biznesowej, jakim jest B2C. Jest to skrót od angielskiego pojęcia business to client, co w tłumaczeniu interpretuje się jako biznes do klienta. Przyjmuje się, że B2C to po prostu relacja między Tobą, jako przedsiębiorcą, a klientami indywidualnymi, którym oferujesz swoje usługi czy towary. A skład wzięło się takie zainteresowanie firm osobami prywatnymi? W dobie mediów społecznościowych model B2C zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Dzięki temu człowiek w gałęzi sprzedaży nie jest już traktowany w sposób przedmiotowy. Można tutaj wyróżnić szereg działań, do których zalicza się: 

  • przygotowanie ofert i zamówień, a także ich potwierdzenie, 
  • realizacja transakcji, 
  • wystawienie dokumentów związanych z realizacją transakcji, 
  • marketing. 

Za główny kanał sprzedaży firm dbających o klientów B2C uznaje się internet. Dzięki niemu jesteś w stanie dotrzeć do jak największego grona klientów, w tym Twojego docelowego targetu. Świetnie sprawdzi się sklep internetowy, np. z blogiem firmowym. 

Co warto wiedzieć o klientach B2C?

Klienci B2C to wyjątkowa grupa, która niestety jest dość często pomijana przez przedsiębiorców, chociażby z uwagi na lekceważenie potrzeby wiedzy klienta. Brak opisów czy dodatkowych artykułów, stanowiące dla nich źródło wiedzy szybko spotyka się ze znaczącym brakiem zainteresowania z ich strony. A dlaczego? Problem może tkwić w niewłaściwej komunikacji, gdyż współcześni konsumenci detaliczni podejmują coraz bardziej świadome decyzje odnośnie zakupionych produktów. Czynność tą poprzedza dokładny research, a więc warto postawić na konsekwentne budowanie pozycji eksperta oraz edukowanie potencjalnych klientów, np. poprzez bloga firmowego z artykułami eksperckimi czy wyczerpujące opisy produktów. W modelu B2C, należy także wykorzystać potencjał social mediów, które mogą stanowić nieocenione źródło leadów. Nie można również zapomnieć o dobrych relacjach z pozyskanym już klientem. Odnosi się to głównie do zagwarantowania wysokiej jakości obsługi posprzedażowej czy sprawnym rozpatrywaniu reklamacji.

Jako przedsiębiorca powinieneś lub powinnaś zdawać sobie sprawę z tego, że w modelu B2C: 

  • cena dla każdego klienta indywidualnego jest taka sama, 
  • płatność odbywa się od razu, 
  • klient nabywa mniej skomplikowany produkt, który ma odgrywać określoną rolę.

Każdy z nas dokonuje zakupów online lub stacjonarnie, co oznacza, że zapewne nie raz w życiu prywatnym byłeś/aś klientem B2C. Można zatem śmiało powiedzieć, że rynek B2C determinuje rozwój e-handlu na rynku B2B. A jakie są dokładne różnice? 

Różnice między modelem B2B i B2C

Współcześnie coraz więcej firm inwestuje w analizę danych lub automatyzację, często zapominając o najważniejszym czynniku, jakim jest odpowiednie dopasowanie produktów do segmentu rynku. Oznacza to, że musisz postawić na właściwą komunikację w obu modelach. Dzięki temu będziesz mógł/a idealnie wpasować się w potrzeby i oczekiwania swojego konsumenta! Zatem warto zauważyć, jakie różnice są pomiędzy modelem B2B a B2C.

Do nich zaliczyć można: 

  • wielkość i wartość rynku,
  • proces zakupowy, 
  • rola ryzyka, 
  • cel zakupu, 
  • sposób płatności.

Współczesny rynek od lat dynamicznie rośnie w kierunku sprzedaży do klientów B2B, zwłaszcza jeśli chodzi o e-commerce. Jednak mimo znacznych różnic – zarówno w komunikacji, jak i sprzedaży, warto w obu przypadkach dążyć do zaspokojenia potrzeb konsumenckich firmy oraz klienta indywidualnego.