Artykuły stają się coraz powszechniejszym sposobem na zdobywanie uwagi użytkowników oraz reklamę. Przedsiębiorcy decydują się na rozbudowywanie swoich baz wiedzy na stronie, gdyż przynosi to wiele korzyści, takich jak zyskanie rozgłosu przez markę. Można w nich również umieszczać linki, które przekierowują do innych stron lub korzystnie wpływają na pozycjonowanie. A jak to ma się do prawa prasowego?
Czym są linki pozycjonujące?
Linki to tak zwane odnośniki, które pozwalają użytkownikowi przenieść się na określoną witrynę. Można podzielić je na kilka kategorii, a w tym artykule dowiesz się więcej o linkach pozycjonujących. Ich rolą jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce.
Linki pozycjonujące można pozyskać z wielu miejsc, takich jak:
- serwisy tematyczne,
- media lokalne/regionalne i specjalistyczne,
- strony blogerów,
- strony organizacji pozarządowych,
- strony instytucji publicznych.
Dzięki linkom pozycjonującym możesz zwiększyć liczbę wejść na Twoją stronę. Linkowanie innych stron w swoich artykułach może być formą reklamy. A czy jest to regulowane prawnie?
Co warto wiedzieć o prawie prasowym?
Prawo prasowe to polska ustawa z 26 stycznia 1984 roku. Zawiera przepisy prawa cywilnego, które dotyczą osób pracujących w mediach – zarówno jako dziennikarze, jak i wydawcy czy edytorzy informacji. Określa ona:
- zakres wolności prasy i jej funkcje w państwie,
- prawa i obowiązki,
- organizacje działalności prasowej,
- zasady odpowiedzialności cywilnej i karnej za naruszenie przepisów ustawy,
- zasady publikacji komunikatów, ogłoszeń i reklam.
Z tego przepisu wynika, iż serwis internetowy, który publikuje artykuły częściej, niż raz w roku, może podlegać ustawie o prawie prasowym. Obowiązuje również rejestracja serwisu jako dziennik, jeśli artykuły pojawiają się częściej, niż raz w tygodniu. W przypadku zmniejszonej częstotliwości publikacji np. raz na tydzień, raz na dwa tygodnie – powinien być zarejestrowany jako czasopismo. Prawo prasowe narzuca na dziennikarza, a pośrednio – także wydawcę, obowiązek staranności i rzetelności, przez co zabrania mu się prowadzenia ukrytej działalności reklamowej. Najogólniej mówiąc, jeśli wydawca z tytułu jego publikacji otrzymał wynagrodzenie, musi zaznaczyć tekst w odpowiedni sposób. Czy to oznacza, że artykuły z linkami pozycjonującymi również są regulowane przez prawo prasowe?
Linki pozycjonujące – czy są zgodne z prawem prasowym?
Linki pozycjonujące mogą mieć ogromną moc, jeśli uwzględni się kilka czynników. Do nich zalicza się między innymi dobry, opiniotwórczy serwis internetowy jako miejsce umieszczenia linka. Należy wówczas wziąć pod uwagę, że wydawca, która publikuje udostępnione materiały na swoim portalu – może podlegać prawu prasowemu. Oznacza to, że reklamodawca, czyli podmiot oddający artykuły z linkiem pozycjonującym do publikacji ma dwie opcje:
- pierwsza dotyczy pozyskania linka w artykule za odpowiednią opłatą,
- druga dotyczy publikacji artykuły z linkiem pozycjonującym na portalu internetowym bez płacenia za publikacje wydawcy.
Decydując się na pierwszą opcję, należy zapoznać się z treścią art. 36 ust. prawa prasowego. Dotyczą one odpowiedniego oznaczenia, które nie budzi żadnych wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. Taki artykuł ma oznaczenie “artykuł sponsorowany”, “artykuł reklamowy”, “tekst sponsorowany” lub “materiał reklamowy”. W drugim przypadku wydawca nie otrzymuje wynagrodzenia, a więc opublikowany, wartościowy artykuł nie powinien być kryptoreklamą.
Posiadanie strony internetowej niesie ze sobą ogromną odpowiedzialność. Jednak niezaprzeczalnie, artykuły z linkiem odsyłającym do strony firmy ma w sobie wiele zalet. Mimo to, ich umieszczenie jest regulowane przez prawo prasowe, które powinno być przez Ciebie respektowane. Oznacza to, że im więcej wiesz, tym lepiej śpisz, ponieważ nieznajomość prawa szkodzi.