Model AIDA w pisaniu tekstów na blogi

13 lutego 2023
Model AIDA w pisaniu tekstów na blogi

Blog to rodzaj strony internetowej, który składa się z samodzielnych, specyficznych, oraz uporządkowanych chronologicznie wpisów. Służy do wyrażania swoich pasji i dzielenia się wiedzą z innymi. Wiele osób, w tym być może i Ty, prowadzi bloga osobistego lub firmowego, na których pojawiają się artykuły. To właśnie one mają za zadanie zainteresować i przyciągnąć coraz większą liczbę odbiorców. Jednak, jak je pisać, aby były ciekawe? Pomóc w tym może model AIDA!

Na czym polega model AIDA?

Zajmując się zawodowo tworzeniem treści, z pewnością słyszałeś/aś o modelu AIDA. Jego autorstwo przypisuje się różnym osobom. Być może odpowiedzialny był za niego twórca formuły kupowania – E.K. Strong lub E.St. Elmo Lewisa, czyli postać ważna dla rozwoju reklamy. Niezależnie od tego, świetnie sprawdza się w content marketingu, gdyż może zostać użyty do stworzenia: 

  • artykułów blogowych, 
  • opisów kategorii i produktów, 
  • postów w mediach społecznościowych,
  • metadanych podstron, 
  • kampaniach Google Ads.

Model AIDA – czyli dokładnie co?

Zanim rozpoczną się prace nad tekstem, warto wczuć się w potencjalnego odbiorcę, klienta czy użytkownika. W ten sposób możesz dowiedzieć się, czego potrzebuje lub na czym może mu zależeć. Pomóc w tym może schemat AIDA, który składa się z czterech podstawowych elementów, reprezentowanych przez poszczególne litery. A czym on dokładnie jest?

A jak Attention

Na początku zaczynamy od silnego impulsu lub nagłego bodźca, który będzie stanowił ciekawą zachętę dla odbiorcy. Są to kwestie wymagające uwagi odbiorcy i o tym mówi właśnie pierwsza litera AIDA. „Attention”, czyli uwaga w praktyce copywriterskiej uwidacznia się poprzez wyraźny i rzucający się w oczy nagłówek. W końcu jest to pierwsza rzecz, z jaką ma kontakt potencjalny odbiorca. 

I jak Interest

Uwaga zdobyta i co dalej? Aby móc utrzymać czytelnika przy lekturze, warto wzbudzić jego zainteresowanie, czyli z angielskiego “interest”. Najlepszą metodą jest storytelling, który opiera się na opowiedzeniu oryginalnej historii. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na tak rozbudowaną narrację, to możesz postawić na krótsze formy polegające na m.in. postawieniu czytelnika wprost wobec dotyczącego go problemu. Oczywiście jako rozwiązanie posłuży dany produkt lub usługa. 

D jak Desire

Kolejnym krokiem jest “desire”, czyli pożądanie. Twój czytelnik zdaje sobie sprawę z tego, że trapiący go problem można rozwiązać dzięki danej usłudze lub danemu produktowi. W kolejnej części musisz przedstawić szereg korzyści, które utwierdzają go w przekonaniu, że warto w niego zainwestować. 

A jak Action

W schemacie AIDA ostatnim krokiem – „action” jest nakłonienie odbiorcy do wykonania określonego działania, za pośrednictwem którego będzie mógł skorzystać z danego produktu lub usługi. Najczęściej wykorzystana praktyką jest wykorzystywanie zdań rozkazujących lub wzywających do działania. 

Na czym polega pisanie tekstów na bloga w modelu AIDA?

Model AIDA jest najbardziej efektywny, gdy masz określoną grupę docelową, dlatego za każdym razem należy myśleć o tym, kim jest Twój klient. W końcu jednym z najważniejszych zadań każdego copywritera jest sprzedaż. W tym celu wykorzystuje się siłę słów, które mogą przekonać do zakupu mnóstwo osób. Co więcej, schemat AIDA sprawdzi się nie tylko w tekstach na blogu, ale również: 

  • w telewizji, 
  • w radiu, 
  • w prasie. 

Bez dwóch zdań siła tkwi w prostocie, dlatego, jeśli chcesz, aby Twój tekst wywarł pożądany efekt, to warto w tym celu wykorzystać potencjał AIDA. 

Model AIDA wykorzystywany jest w reklamie od lat i opiera się na czterech podstawowych filarach. Poprzez zapoznanie się z nim, masz szansę na stworzenie wyjątkowej treści, która we właściwy sposób spełnia swoje zadanie.