Na czym polega E-PR?

3 kwietnia 2023
Na czym polega E-PR?

Obecnie coraz więcej działań przedsiębiorców przenosi się do sieci. Mowa tutaj nie tylko o marketingu, ale także sprzedaży czy kontakcie z klientem. Tak naprawdę na każdym kroku jesteś narażony na pogorszenie, a nawet zerwanie relacji ze swoimi odbiorcami, dlatego warto zorientować się, czym jest e-PR. Kwestia ta obejmuje działania public relations ukierunkowane ściśle na internet i prowadzone z wykorzystaniem internetowych kanałów komunikacji. A na czym dokładnie polega oraz co warto wiedzieć na jego temat?

Podstawowe narzędzia e-PR

Niezaprzeczalnie, internet ułatwia pracę wielu przedsiębiorcom, w tym być może i Tobie. Pozwala na szybki kontakt z klientami, szybszą sprzedaż czy docieranie do szerszego grona odbiorców. Jednak trzeba się również postarać i popracować nad swoim wizerunkiem w sieci, aby móc to wszystko osiągnąć. Pomóc w tym może znajomość narzędzi, jakie wykorzystuje e-PR, do których zaliczyć można:

  • stronę internetową i blog firmowy jako podstawowe narzędzie komunikacji,
  • portale branżowe dające możliwość opublikowania m.in. artykułów eksperckich,
  • e-mailing w postaci newsletterów czy okazjonalnych informacji dla klientów,
  • marketing wirusowy, czyli tworzenie treści przykuwających uwagę i atrakcyjnych dla internautów,
  • działania NPRS wykorzystujące istniejące już pozytywne treści dotyczące marki oraz wzmacniania ich pozycji w wyszukiwarce czy optymalizacji pod kątem SEO.

Zasady skutecznego e-PRu

Z pewnością zastanawiasz się, co zrobić, aby Twój e-PR był skuteczny. Tak naprawdę każdy przedsiębiorca myśli, że wystarczy tylko wprowadzenie nowego czynnika mającego usprawnić pracę firmy w danym obszarze. Jak się okazuje, nie jest to do końca prawda, gdyż w tym przypadku warto znać kilka bardzo ważnych zasad, które sprawią, że Twoje działania będą skuteczne oraz przyniosą firmie jak najwięcej korzyści. Do absolutnych podstaw zalicza się:

  • określenie konkretnego celu, np. zwiększenie ruchu w serwisie internetowym firmy czy zmniejszenie udziału negatywnych wzmianek o firmie w danym okresie,
  • skoncentrowanie się na odbiorcy, czyli określenie, kim są Twoi klienci poprzez ustalenie cech socjodemograficznych oraz potrzeb i typowych problemów, jakie chciałby rozwiązać z pomocą Twoich produktów,
  • zainspirowanie i zaangażowanie odbiorcy publikowanymi treściami, np. w social mediach, co przekłada się na budowanie relacji z klientami.

E-PR – korzyści

Internet dał nowe pole do popisu dla wszelkich działań marketingowych. Nie da się jednak zaprzeczyć, że ta przestrzeń dodatkowo otworzyła przed firmami nowe możliwości. Przede wszystkim mamy tutaj do czynienia z obniżeniem kosztów w porównaniu do klasycznych działań PR. Natomiast do głównych korzyści, jakie może osiągnąć Twoja firma poprzez wprowadzenie e-PRu zalicza się wiele ważnych czynników. Jednak za główne zalety uważa się:

  • usprawnienie procesów komunikacyjnych,
  • uzyskiwanie rzetelnych opinii z rynku,
  • wzrost rozpoznawalności marki,
  • budowanie zaufania i lojalności klientów,
  • możliwość działania na szeroką skalę.

Wszelkie działania obejmujące e-PR polegają głównie na kształtowaniu stosunków firmy z otoczeniem przy wykorzystaniu narzędzi dostępnych w sieci. Obejmuje to również strategię analizy wpisów, które mogłyby mieć negatywny wpływ na relacje, a także podejmowanych w internecie działań. Warto o tym wiedzieć, gdyż obecnie coraz więcej przedsiębiorców porusza się w przestrzeni wirtualnej.