Kreowanie marki opiera się głównie na tworzeniu dobrej reputacji oraz wizerunku, który jest w stanie przyciągnąć inwestorów, konsumentów czy pracowników. Proces ten wymaga wysiłku i pracy, jednak jeśli zostanie wykonany we właściwy sposób, to może w znaczący sposób przyczynić się do poprawy pozycji firmy na rynku. Pozwala także na budowanie długotrwałych relacji z klientami, a także zewnętrznymi partnerami. Jednak, na czym dokładnie polega ta czynność?
Od czego zacząć kreowanie marki?
Już na samym wstępie należy przypomnieć, że kreowanie marki to długi proces, w który należy włożyć sporo pracy. Jednak warto to robić, gdyż z czasem pojawiają się korzystne dla Ciebie efekty. Jednak, jak krok po kroku przebiega kreowanie marki oraz co warto wiedzieć już na samym początku? Przede wszystkim proces ten obejmuje wiele obszarów i właśnie dlatego ważne jest, aby od razu:
- ustalić sposób komunikowania się firmy z klientami i pracownikami – styl luźny lub oficjalny,
- pokazać swoim klientom, z jakimi trudnościami mierzy się właściciel, gdyż stajesz się bardziej ludzki i osiągalny w oczach swoich odbiorców, co przynosi pozytywne wrażenie,
- określić, w jaki sposób Twoja firma ma być postrzegana – obejmuje to np, nowoczesne przedsiębiorstwo lub niewielka rodzinną firmę.
Kreowanie marki – 7 najważniejszych elementów
Zastanawiasz się pewnie, o czym jeszcze warto wiedzieć przy kreowaniu własnej marki. Tak naprawdę nie ma jednego rozwiązania, które zadowoli wszystkich, gdyż wszystko zależy to od różnych elementów. Jednak istnieje kilka uniwersalnych zasad, na których możesz bazować. Do nich zalicza się:
- analiza aktualnego wizerunku i zastanowienie się, co można w nim poprawić,
- autentyczność wizerunku, gdyż nikt nie lubi tzw. fałszywych uśmiechów,
- elastyczność marki obejmująca możliwość dostosowania się do zmiennych potrzeb klienta,
- estetykę marki, gdyż w dzisiejszych czasach ludzie zwracają uwagę na aspekty wizualne, np. sklepów internetowych,
- aktywność marki, np, w mediach społecznościowych,
- marka specjalistów, czyli Twoi odbiorcy muszą wiedzieć, że mają tutaj do czynienia z osobami kompetentnymi,
- stawianie na ludzi, a nie logo, gdyż poprawia to wiarygodność przekazu i ułatwia komunikację.
Czego unikać przy kreowaniu marki?
Kreowanie marki to złożony proces, który obejmuje wiele skomplikowanych czynników. Oznacza to, że bardzo łatwo tutaj popełnić błędy, które mogą w negatywny sposób wpłynąć na całą strategię marketingową. Przede wszystkim pamiętaj, że istotą kreowania marki jest unikalność. Staraj się zatem stworzyć coś nowego, coś, co odróżni Cię od konkurencji. Tutaj bez oryginalności i pomysłowości nie jesteś w stanie zrobić żadnego kroku. W końcu niejedna marka przekonała się o tym, że kopiowanie cudzych pomysłów nie kończy się dobrze. Innym, ale również poważnym błędem jest brak spójności w komunikacji. Zadbaj zatem o ten sam styl wypowiedzi dla każdego prowadzonego przez Ciebie kanału. Uwzględnij także treści oraz grafiki. Na koniec musisz zrozumieć świat konsumenta – wszystkie refleksje, myśli, czy pytania, z jakimi może zmagać się Twój klient. Jeśli już na samym wstępie rozwiejesz wszystkie wątpliwości, to możesz być niemal pewny, że dana osoba skorzysta z Twoich produktów lub usług.
Z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, że w dzisiejszych czasach konkurencja na rynku jest ogromna. Klienci stają się coraz bardziej wymagający, przez co kreowanie marki staje się jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej. Przynosi wiele korzyści, dlatego warto wiedzieć, jak robić to dobrze!