Nagłówki w SEO – po co one są?

26 czerwca 2023
Nagłówki w SEO – po co one są?

Z roku na rok algorytm Google coraz bardziej docenia wartościowe treści, które umieszczane są na odpowiednich stronach. Przekłada się to na lepsze pozycjonowanie, czyli widoczność w wyszukiwarce. Właśnie na tym zależy wielu osobom prowadzącym swoje strony, w tym z pewnością Tobie. Jednym z działań w optymalizacji treści. Działanie to w pierwszej kolejności ma przynieść korzyść czytelnikowi – w końcu dzięki poprawkom twoja treść staje się bardziej czytelna i przyjemniejsza w odbiorze. W tym celu warto pamiętać o stosowaniu nagłówków. A dlaczego są one tak ważne?

Dlaczego warto używać nagłówków H1, H2 i H3? 

Obecnie stosowanie nagłówków staje się swego rodzaju standardem, w przygotowaniu treści oraz stron internetowych. Bez nich możesz stracić wyższe pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, a także odstraszyć czytelników. Zatem, jakie są powody używania nagłówków? Jak się okazuje, to właśnie one:

  • budują strukturę strony – obecnie coraz większa część społeczeństwa skanuje artykuły lub inne treści w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie, a podział na nagłówki umożliwia szybsze znalezienie oraz usatysfakcjonowanie użytkownika,
  • zatrzymują czytników na dłużej – jeśli użytkownik znajdzie to, co chciał, to istnieje duża szansa, że zostanie na Twojej stronie na dłużej, a nie zamknie ją po kilku sekundach,
  • wpływają na dostępność strony internetowej – właściwa struktura nagłówków ułatwia korzystanie ze strony również osobom niedowidzącym lub niewidomym, które używają z asystentów, by móc sprawnie się poruszać.

Korzyści ze stosowania nagłówków jest wiele, jednak czym one tak naprawdę powinny się charakteryzować?

Nagłówek H1

H1 to nagłówek tytułowy, który znajduje się nad prezentowaną na stronie treścią. To właśnie w nim najczęściej umieszczane są słowa kluczowe, pod którymi Twoja strona ma się wyświetlać. Należy to zrobić naturalnie. Zadbaj również o to, aby był:

  • unikatowy, czyli nie powtarzał się na innych stronach,
  • dobrze widoczny na tle całej treści,
  • interesujący dla czytelnika.

Zazwyczaj ma on 30-60 znaków, choć może być wyrażony jednym słowem. Nie zaleca się jednak stosowania więcej, niż jednego nagłówka H1, bo może to w negatywny sposób wpłynąć na pozycjonowanie.

Nagłówek H2

H2 to nagłówek najwyższe poziomy spośród tych stosownych w treści, czyli stanowi podtytuł do głównego tematu, który jest opisywany przez H1. Używa się go w celu uporządkowania treści na stronie, a także pozwala on czytelnikowi na łatwiejszą nawigację po treści. One również powinny zawierać słowa kluczowe, gdyż pozwoli to na lepsze powiązanie z wyszukiwaniami, na które chcemy ukierunkować SEO danej strony. Zazwyczaj stosuje się przynajmniej kilka nagłówków H2 i umieszcza się j zgodnie z hierarchią. W ten sposób każdy użytkownik ma możliwość łatwego i szybkiego zapoznania się z treścią.

Nagłówek H3

H3 to nagłówek mający za zadanie rozwinąć tezę pojawiającą się w nagłówkach H2. Oznacza to, że służą one do opisywania dodatkowych szczegółów i uzupełniania informacji. Swoje zastosowanie znajdują m.in. w poradniach, gdzie trzeba wypunktowywać wiele rzeczy. Także i tutaj ważne jest odpowiednie umieszczenie słów kluczowych. W ten sposób pomożesz wyszukiwarce zrozumieć temat wraz z zawartością strony, a Twoi użytkownicy będą mogli sprawnie poruszać się po tak przygotowanej stronie.

Nagłówki SEO a optymalizacja strony

Nagłówki a SEO – z pewnością zastanawiasz się, jak te dwie kwestie mają się do siebie. Jak się okazuje, określenie tego nie jest takie proste. W zakres działań SEO wpisuje się wiele czynników, które w ogólnym rozrachunku przyczyniają się do efektywnego pozycjonowania. W strategię tą wpisana jest właściwa optymalizacja treści, w tym nagłówków. Niestety, samo umieszczenie kilku nagłówków i wykorzystanie w nich słów kluczowych nie zawsze przynosi wyższe pozycje w wyszukiwarce. Jednak niezaprzeczalnie – zastosowanie się do prostych wskazówek tworzenia strony internetowej oraz odpowiedniego grupowania treści może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie. Oznacza to, że warto zwracać szczególną uwagę na nagłówki strony. Poza tym – Twoi czytelnicy z pewnością Ci podziękują! W końcu tak klarowny podział pozwala nie tylko na miłe czytanie, ale także szybkie znalezienie informacji, których dany odbiorca aktualnie potrzebuje.

Nie da się zaprzeczyć, że przemyślana optymalizacja nagłówków wraz z zachowaniem ich hierarchii bezpośrednio wpływa na odczucia osoby odwiedzającej daną stronę. W końcu sama treść wydaje się przejrzysta. Również algorytm Google będzie zadowolony, jeśli dokładnie przyjrzysz się swoim nagłówkom, a także odpowiednio dopasujesz je do konkretnych zapytań.