Personalizacja treści: Jak dostosować komunikat do odbiorcy?

22 stycznia 2024
Personalizacja treści: Jak dostosować komunikat do odbiorcy?

Nie od dziś mówi się, że content is king. Wszelkiego rodzaju treści można wykorzystywać na niemal wszystkich kanałach, a ich staranne przygotowanie wiąże się z licznymi korzyściami. Jednak czy zdajesz sobie sprawę, że personalizacja treści nie tylko zwiększa skuteczność komunikatu, ale także buduje silniejsze relacje z odbiorcami? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć, jak dostosować treści do różnych grup odbiorców, aby przekazać wiadomość z maksymalnym oddziaływaniem.

Po co tworzyć spersonalizowane treści?

W obecnych czasach wysokiej jakości treści to podstawowy element marketingu każdej marki. Staje się swego rodzaju wyznacznikiem Twojego zaangażowania w pozyskanie nowych klientów – w końcu jeśli poświęcasz czas na wartościowy content, który ma na celu inspirować, edukować lub informować Swoich odbiorców, to znaczy, że naprawdę Ci zależy. Ciężka praca nad treścią, zwłaszcza spersonalizowaną zostanie wynagrodzona, gdyż wiąże się to z:

  • budowaniem trwałej relacji, 
  • kreowaniem wizerunku eksperta, 
  • wspieraniem budowania lejka zakupowego, 
  • zwiększaniem świadomości marki,
  • generowaniem ruchu na stronie, 
  • większym zaangażowaniem użytkowników, 
  • edukowaniem oraz budowaniem świadomości.

Strategie, techniki i elementy personalizowania treści

Zanim przystąpisz do tworzenia spersonalizowanej treści, musisz zebrać wszystkie dostępne dane oraz przeprowadzić ich analizę. Dotyczy to danych demograficznych (m.in. wiek, płeć, lokalizacja geograficzna, wykształcenie, zainteresowania, dochody, stan cywilny),

kontekstowych (m.in. interakcje w social mediach czy wykorzystywane urządzenia oraz systemy operacyjne) i behawioralnych (m.in. wyświetlane produkty, czas przebywania na stronie czy produkty dodane do koszyka). Sam proces personalizacji warto podzielić na pięć etapów, czyli:

  • zbieranie danych, 
  • segmentacja odbiorców, 
  • tworzenie dopasowanych treści, 
  • testowanie i optymalizacja treści, 
  • automatyzacja procesów. 

Swój content możesz spersonalizować na wiele różnych sposobów, w tym poprzez dodanie treści edukacyjnych informacyjnych, a nawet rozrywkowych.

Najważniejsze wskazówek, dzięki którym dostosujesz komunikat do odbiorcy

Nie ma co ukrywać – dostosowywanie komunikatu do odbiorcy jest kluczowe, aby przekazać swoją wiadomość w sposób skuteczny i zrozumiały. Kwestia ta obejmuje również kilka ogólnych wskazówek, które pomogą Ci stworzyć wysokiej jakości treść. Mowa tutaj przede wszystkim o:

  • użyciu odpowiedniego tonu – zastanów się, jaki charakter ma mieć Twój komunikat (nieformalny, formalny czy profesjonalny),
  • styl pisania – w zależności od targetu, musisz zastanowić się, czy Twoje treści mają mieć formę krótkiego i zwięzłego komunikatu, czy może dłuższej oraz bardziej szczegółowo wiadomości,
  • różnicach kulturowych – trzeba być świadomym kontekstu kulturowego, aby uniknąć nieporozumień.

Oczywiście możesz również tworzyć treści skierowane do konkretnego odbiorcy, np, w newsletterze. Wówczas warto wykorzystać imiona, aby komunikat nabrał charakteru bardziej idealnego. Wówczas nie zapomnij o uwzględnieniu konkretnych potrzeb lub historii odbiorcy!

Obecnie umiejętność dostosowywania komunikatu do odbiorcy staje się nieodłącznym elementem efektywnej komunikacji. Nic dziwnego – nie tylko zwiększa skuteczność przekazu, ale także tworzy głębsze koneksje z naszymi odbiorcami. Warto pamiętać, że proces ten to nieustanny dialog, który wymaga elastyczności i otwartości na zmieniające się potrzeby i oczekiwania.