Dobrze dobrane słowa kluczowe, inaczej frazy kluczowe to jeden ze sposobów na osiągnięcie dobrej pozycji w wyszukiwarce i wzrost odwiedzin Twojej witryny. Jak zatem poprawnie używać słów kluczowych oraz na jakie typy możemy je podzielić?
Czym są słowa kluczowe?
Uznaje się, że efektywne SEO nie obejdzie się bez właściwego doboru słów kluczowych. Jednak, czym one tak naprawdę są? Otóż, stanowią swego rodzaju zapytania, które są wpisywane w wyszukiwarce, co umożliwia generowanie się listy wyników. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu słów kluczowych możliwe jest wysokie wypozycjonowanie sklepu lub strony internetowej, co przekłada się na zwiększenie ruchu czy też ilości potencjalnych klientów. Jednak, aby było to możliwe, należy wiedzieć, jakie typy wyróżniamy.
Słowa kluczowe – poznaj 7 typów
Poszczególne rodzaje słów kluczowych różnią się znacząco między sobą. Nie da się jednak zaprzeczyć, że ich występowanie w dużej mierze ułatwia wyszukiwanie konkretnych informacji, produktów czy usług. W ten sposób strony internetowe są w stanie wpłynąć na wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarce, co przekłada się na pozyskanie nowych klientów. Poniżej omówione zostały najczęściej wykorzystywane rodzaje słów kluczowych.
Ogólne słowa kluczowe
Typ ten wyróżnia się zastosowaniem 1-2 słów, które mogą wyrażać frazy ogólne odnośnie wyszukiwanych informacji. Oznacza to, że wpisując frazę ogólną, np. “sukienki” pojawia się wiele stron z różnymi propozycjami – zarówno ich zakupu, jak i na przykład w formie inspiracji do własnoręcznego uszycia. Zatem, słowa kluczowe ogólne są mało sprecyzowane, przez co w ich przypadku konkurencja jest naprawdę duża. Dlatego nie warto na nich opierać całości swojej strategii pozycjonowania.
Brandowe słowa kluczowe
Wyrażenia brandowe zawierają w sobie nazwę danej marki lub brandu. Warto je stosować, gdyż często użytkownicy mogą nie znać dokładnego adresu strony danej firmy, przez co w wyszukiwarce wpisują samą nazwę. Dzięki jej unikalnemu charakterowi, z reguły pojawi się ona na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. W przypadku dość pospolitej nazwy marki istnieje ryzyko pojawienia się wielu podobnych stron, z uwagi na co warto zadbać o optymalizację pod frazę “nazwa firmy”.
Słowa kluczowe typu long tail
Mamy tutaj do czynienia ze słowami z tzw. długim ogonem, czyli long tail. Te frazy kluczowe składają się z więcej niż dwóch słów i stanowią dość sprecyzowane pojęcie, np. “długa sukienka na krótki rękaw różowa” lub opisują konkretny model produktu – telefonu, telewizora czy komputera. Ich używanie w tekstach w pozytywny sposób wpływa na pozycjonowanie pod konkretnych klientów.
Branżowe słowa kluczowe
Jak sama nazwa mówi, te słowa kluczowe ułatwiają wyszukanie przez użytkownika wiadomości z konkretnej branży. Ich zastosowanie pozwala na lepsze wypozycjonowanie stron z informacjami, w tym ułatwia dostęp do blogów tematycznych. Umożliwia to nie tylko pozyskanie ciekawych informacji, ale także pozwala na śledzenie konkurencji. Wyróżnia się tutaj bardziej ogólne słowa, jak np. “moda”, “kosmetyki” czy “marketing”.
Słowa kluczowe wspomagające kampanię reklamową
Najczęściej znajdziemy je na różnego rodzaju portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Można je bardzo łatwo rozpoznać, gdyż zawsze występuje przy nich hashtag (#), np. #Oscary2021. Poprzez zastosowanie tego rodzaju słów kluczowych, użytkownik szybko może znaleźć interesujące go posty, zdjęcia czy filmy.
Słowa kluczowe opisujące problemy
Ich pojawianie się wynika z problemów oraz dylematów, z jakimi najczęściej borykają się klienci. Stanowią one cenne źródło dla sklepów internetowych oraz dostawców różnego rodzaju usług, gdyż opisuje problemy z danym produktem, np. “telewizor toshiba nie działa” lub “zmywarka samsung reklamacja”. Dodatkowo często są źródłem opinii oraz oczekiwań klientów odnośnie danego produktu lub sklepu.
Słowa kluczowe z danymi osobistymi
Związane są z informacjami osobistymi, takimi jak nazwiska konkretnych osób, a także adres czy numer telefonu konkretnej firmy. Ich wpisywanie ułatwia użytkownikom znalezienie, chociażby opinii odnośnie konkretnego lekarza, prawnika czy też specjalistę, np. ds. marketingu.
Kiedy i dlaczego wykonuje się analizę słów kluczowych?
Niestety, sama znajomość typów słów kluczowych oraz ich wykorzystania nie wystarczy. Warto zastosować jeszcze ich analizę, polegającą na szukaniu, doborze i ocenie konkretnych wyrazów, a także zapoznaniu się z ich średnią miesięczną liczbą wyszukiwań czy też czynnikami zmiennymi, takimi jak sezonowość (np. aktualne trendy, okres świąt). Prawidłowo przeprowadzona analiza wymaga od badacza głębokiego wejścia w temat, gdyż tylko wtedy możliwe jest uzyskanie pozytywnych rezultatów w postaci zwiększenia ruchu czy wyższego pozycjonowania. W tym celu należy przede wszystkim:
- zinterpretować otrzymane wyniki,
- porównać frazy kluczowe z konkurencją,
- estymować wyniki,
- przygotować content plan.
Proces ten powinien być wykonany w początkowym okresie tworzenia strony internetowej lub przed rozpoczęciem pracy nad nowymi materiałami, ponieważ wymaga czasu i dogłębnej interpretacji.
Słowa kluczowe mogą służyć do wyszukiwania informacji przez klientów oraz właścicieli firm. Jednak, wykorzystując je w swoich opublikowanych materiałach, w tym artykułach warto uwzględnić ich odpowiedni dobór oraz typ, co w późniejszym czasie pozytywnie przełoży się na pozycjonowanie w wyszukiwarce.