Psychologia kolorów – czym jest i jak działa?

12 grudnia 2021
Psychologia kolorów – czym jest i jak działa?

Zastanawiasz się, jaką kolorystykę wybrać dla swojej strony www, aby przyciągnąć, jak największą liczbę czytelników? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się czym jest psychologia kolorów i jak kolory mogą wpłynąć na ogólny odbiór Twoich treści w Internecie.

Czym jest psychologia kolorów?

Psychologia kolorów zajmuje się wpływem poszczególnych barw na ludzką psychikę i na odbiór rzeczywistości. Analizuje, jak kolory wpływają na nasz nastrój, emocje oraz zachowanie. Dlatego teoria ta bardzo chętnie wykorzystywana jest w marketingu, by przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta i wywołać u niego pożądane odczucia, zachęcając do kupna produktów albo zdecydowania się na konkretną usługę.

Jak działa i na czym polega?

Tworząc własny produkt, markę czy stronę Internetową, warto jest posiadać podstawową wiedzę o kolorach i ich wpływie na odbiorcę. Oto przykładowe kolory, ich symbolika, reakcje, jakie wywołują i co można dzięki nim zyskać:

  • Czerwony: kojarzony jest z miłością, pasją, namiętnością oraz siłą i energią. Utożsamiamy go z krwią i wywołuje on silne emocje u odbiorcy. Może być używany przy reklamie napojów energetyzujących czy gier komputerowych, podkreślając ich dynamiczność.
  • Niebieski: kolor morza oraz nieba. Na myśl może przynosić nam bezpieczeństwo, spokój, stabilizację oraz czystość. Wykorzystywany jest przy promowaniu past do zębów, środków czystości czy filtrów do wody.
  • Pomarańczowy: przypisany soczystym pomarańczom, niesie ze sobą radość, energię, chęć działania i kreatywność. Korzystają z niego marki, pragnące wywrzeć wpływ na młodych ludzi.
  • Zielony: kojarzony z optymizmem, spokojem i harmonią. Wywołuje szczególnie pozytywne emocje oraz ukojenie. Wykorzystuje się go w opakowaniach leków czy żywności, chcąc podkreślić ich naturalność i zdrowie.
  • Żółty: kolor słońca, wigoru i radości. Szczególnie wykorzystywany w branży turystycznej oraz przy tworzeniu produktów przeznaczonych dla dzieci.
  • Czarny: może kojarzyć się z elegancją, luksusem i dostojnością. Jest to kolor prestiżu i sukcesu.

Zatem, jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce, kreując własną stronę Internetową? Ważnym jest by dostosować odpowiedni kolor do oczekiwanej grupy odbiorców i tematyki. Jeśli Twoje wpisy mają wzbudzać w czytelnikach pozytywne emocje, wywoływać radość i zachęcać do działania – zadbaj, aby szata graficzna była bogata w czerwień, żółć czy pomarańcz. Celem Twoich działań jest zwiększenie świadomości o ekologii i zdrowiu – wybierz kolor zielony! Pamiętaj, że dobór koloru może też świadczyć o Twojej działalności i sposobie prowadzenia jej. Jeśli chciałbyś odznaczać się profesjonalizmem i podkreślić elegancję, użyj czerni oraz niebieskich barw.

Kiedy stosować psychologię kolorów?

Psychologia kolorów jest bardzo chętnie wykorzystywana w wielu dziedzinach i obszarach naszego życia. Z powodzeniem można ją stosować podczas działań marketingowych, by zmotywować potencjalnego klienta do zakupu danego towaru. Udowodniono, że znaczna część klientów, wybierając produkt, zwraca uwagę na jego kolor, który potrafi być wyznacznikiem, czy zdecydują się na jego kupno. Z tego powodu, tak wielką wagę przykłada się do doboru barw w reklamach, przy tworzeniu marki czy logo. Wielu z nas, jest wzrokowcami i nasze pierwsze wrażenie często uzależnione jest od aspektów wizualnych. Ważny jest zarówno dobór koloru, jak i ich odpowiednie zestawienie i rozmieszczenie.

Oczywiście, wybór odpowiedniej szaty graficznej nie zagwarantuje nam sukcesu. Ważne są też nasze umiejętności, sposób prowadzenia strony www, kontakt z użytkownikami czy jakość oferowanych usług i produktów. Jednak psychologa kolorów jest dziedziną, która może nam znacznie pomóc w kreowaniu wizerunku naszej strony i niewątpliwie warto z niej skorzystać.