Reklama ATL i BTL – co to jest?

25 lipca 2022
Reklama ATL i BTL – co to jest?

Za reklamę uznaje się każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży. Ma ona na celu zasygnalizowanie, że na rynku dostępna jest firma z ciekawymi produktami lub usługami. W dzisiejszych czasach masz dostęp do różnego rodzaju działań marketingowych, a do dyspozycji jest wiele narzędzi. Mówiąc jednak o strategiach reklamowych, często przewijają się dwa pojęcia – ATL i BTL. Czym one są?

Reklama ATL – czym jest?

ATL stanowi skrót od angielskiego wyrażenia “above the line” i w dosłownym tłumaczeniu oznacza “nad linią”. Jako rodzaj strategii marketingowej, odnosi się do wszelkich działań skierowanych do odbiorcy masowego – przypadkowego i anonimowego. Brzmi to tajemniczo? Już spieszymy z wyjaśnieniami! Tego rodzaju kampanie reklamowe są realizowane za pomocą mass mediów, takich jak:

  • telewizja,
  • radio,
  • prasa,
  • bilbordy,
  • outdoor.

Z założenia reklama ATL ma być skierowana do szerokiego grona odbiorców. Należy jednak zaznaczyć, że można ją również częściowo skierować na wybrany target. Jest to możliwe, chociażby poprzez promocję marki w prasie branżowej lub na konkretnym kanale – radiowym lub telewizyjnym.

Reklama BTL – na czym polega?

Oprócz reklamy ATL pewnie często spotykasz się także z reklamą BTL. Skrót ten również pochodzi od anglojęzycznego wyrażenia “below the line”, który dosłownie oznacza “poniżej linii”. Jest to kolejny rodzaj strategii marketingowej, która jest o wiele bardziej spersonalizowana. Polega na kierowaniu przekazu do określonego grona odbiorcy – a więc nie są to już przypadkowi i anonimowi klienci. W dzisiejszych czasach reklama BTL przeżywa swój renesans, a wszystko z uwagi na internet oraz możliwość lepszego dotarcia do odpowiedniej grupy. W jaki sposób? Jak się okazuje, rozwiązaniem tego jest internet oraz marketing w postaci:

  • pozycjonowania w wyszukiwarce,
  • reklamy w mediach społecznościowych,
  • video marketing,
  • remarketing,
  • public relations.

Reklama BTL może przybierać również bardziej tradycyjne formy. Do nich zaliczają się klasyczne ulotki czy materiały promocyjne w postaci gadżetów. Najogólniej mówiąc, BTL obejmuje wszelkie działania odnośnie promocji konsumenckiej. Obie formy reklam różnią się od siebie. Więc jaka forma będzie najlepsza dla Twojej firmy?

Reklama ALT i BTL, czyli który rodzaj marketingu wybrać

Wokół ATL i BTL narosło sporo legend. Za fakt uznaje się ich związek z firmą Proctor&Gamble, a ich początek można oszacować na lata 50-te XX wieku. Powstały w wyniku sposobu rozliczeń księgowych z agencjami reklamowymi. Wszelkie działania przynoszące zyski były kwalifikowane przez księgowych jako te nad kreską (ATL), a nieprzynoszące żadnych korzyści – jako te pod kreską (BTL).

Współcześnie jednak różnice między nimi powoli się zacierają, a sztywny podział traci na znaczeniu. Zatem, który rodzaj marketingu wybrać, aby firma dobrze prosperowała? Jeśli stawiasz pierwsze kroki w swojej branży i nie masz dużego nakładu finansowego, to powinieneś zwrócić uwagę na BTL. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak dużą moc ma internet, a w dzisiejszych czasach spora część społeczeństwa spędza tam swój czas. Co więcej, daje wiele opcji, takich jak content marketing, blogi czy profile w social mediach, które pozwolą Ci dodatkowo nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami! W ten sposób zadbasz nie tylko o dobrą reklamę, ale także zbudujesz pozytywny wizerunek marki i trwałe relacje z odbiorcami. Więksi przedsiębiorcy mogą pozwolić sobie na reklamę ALT, np. w radiu czy telewizji. Gwarantuje to oczywiście dotarcie do szerokiego grona odbiorców, jednak czy współcześnie jest to dobry sposób? Brak kontroli i powtarzanie tej samej, nagranej treści może irytować lub zniechęcić odbiorców. Z uwagi na to, kwestia ta powinna być dobrze przemyślana oraz zorganizowana w postać, chociażby dobrego storytellingu. Pamiętaj również, że nic nie stoi Ci na przeszkodzie w wykorzystaniu obu form reklamowych! Być może spoty radiowe będą doskonałym uzupełnieniem działań w internecie? Pamiętaj jednak, że kampanie ATL są kosztowne i oscylują w okolicach 50 tysięcy, w zależności od godziny emisji, kanału czy częstotliwości.

Znając potencjalne wady i zalety, jak myślisz, która forma jest najlepsza? Tak naprawdę jest to kwestia indywidualna. Oznacza to, że powinieneś/aś zastanowić się nad tym, co sprawdzi się w Twojej branży i jaki masz budżet, a na pewno uzyskasz satysfakcjonującą odpowiedź!

Współczesny świat wciąż się zmienia, jednak media masowe w tradycyjnym ujęciu wciąż stanowi potężny środek komunikacji. Warto tutaj zaznaczyć, że zarówno reklama ATL, jak i BTL są niezwykle mocno zakorzenione w nomenklaturze marketingowej. Oznacza to, że najprawdopodobniej jeszcze przez wiele lat będą używane w branży, a Ty jako przedsiębiorca musisz dopasować formę reklamy do miejsca, w którym będzie emitowana.