Reklamowanie branży związanej z hazardem

12 grudnia 2022
Reklamowanie branży związanej z hazardem

Coraz więcej osób zgadza się z twierdzeniem, że hazard nie jest bezpieczny. Może przyczyniać się do uzależnienia, a to w tragiczny sposób wpływa na życie – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Z uwagi na to, branża ta wymaga odpowiedniej regulacji i specjalnych zezwoleń. Jednak, czy reklamowanie hazardu w Polsce jest dozwolone?

Czym dokładnie jest reklama oraz co można nią osiągnąć? 

W dzisiejszych czasach reklamy otaczają nas z niemalże każdej strony. Możesz je spotkać w telewizji, radiu czy internecie. Na mieście lub podczas podróży zalewa Cię fala billboardów oraz reklam na przystankach. Jednak, czym tak naprawdę jest ta reklama. Niezależnie od formy, jest to każda odpłatna forma prezentacji dóbr, usług czy idei, które oddziałują bezpośrednio na zjawiska rynkowe, stwarzając tym samym popyt rynkowy. Może być kierowana do konkretnej grupy odbiorców lub całego społeczeństwa. Jej celem jest zachęcenie do kupna bądź korzystania z określonego dobra lub usługi. Reklama rozpowszechnia, a także promuje nazwę, logo i profil firmy.

Wśród licznych zalet reklamy wyróżnia się: 

  • duży zasięg – ogólnokrajowy lub nawet globalny,
  • pozostanie w świadomości odbiorcy danego produktu na dłużej, 
  • kształtowanie postaw społecznych i trendów. 

Reklama pozwala na rozkręcenie biznesu oraz pozwala na pozyskanie nowych klientów. Jednak jak się okazuje, niektóre branże mogą być regulowane prawnie. Do nich zalicza się m.in. gry hazardowe. 

Gry hazardowe – jak to wygląda w Polsce?

Za gry hazardowe uznaje się gry losowe o stawce pieniężnej lub rzeczowej, których wynik zależy od przypadku. Za przykład posłużyć mogą popularne karty, gry w kości czy gry cylindryczne. Do nich zaliczają się także zakłady wzajemne, które mogą mieć postać tzw. totalizatorów oraz zakładów bukmacherskich. Również stawką są pieniądze lub różnego rodzaju rzeczy. Wymienione kwestie są regulowane prawnie przez przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych. W art. 29 wspomnianej ustawy przewidziano, że zabroniona jest zarówno reklama, jak i promocja gier cylindrycznych, gier w kości i karty, a także zakładów wzajemnych czy gier na automatach. Co więcej, zakazują one również informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący. Jednak w przepisach znajdziemy także dozwolone działania. Do nich zalicza się reklamę i promocję prowadzoną wewnątrz kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych. Również możesz oznaczyć budynek nazwą podmiotu czy logiem firmy. W przypadku zakładów wzajemnych urządzanych w sieci należy wykorzystywać strony internetowe wskazane w zezwoleniu. 

A właśnie, jak to wygląda w internecie? Otóż nie można reklamować hazardu w internecie poprzez social media, blogi czy specjalistyczne artykuły. Warto również wiedzieć, że osoby aktywne w sieci i prowadzące, chociażby strony reklamowe odpowiadają za znajdujące się tam treści.

Zasady odpowiedzialnego reklamowania gier hazardowych

Wyróżnia się kilka podstawowych zasad przy reklamowaniu gier hazardowych, których musisz przestrzegać, aby reklama była dopuszczona. Zatem, jak stworzyć skuteczną, ale legalną reklamę? Otóż: 

  • nie mogą być one skierowane do osób niepełnoletnich, 
  • nie powinna mówić o tym, że gry hazardowe są łatwą wygraną dla każdego, 
  • nie wolno sugerować, że gry hazardowe są uspokajające i relaksujące, 
  • nie można przywoływać skojarzeń gier hazardowych z sukcesem zawodowym czy finansowym, 
  • reklamy w telewizji i radiu nie mogą być transmitowane od szóstej do dwudziestej drugiej, 
  • muszą zawierać informacje o ryzyku wynikającego z uprawiania hazardu, 
  • nie wolno reklamować hazardu w codziennych sytuacjach. 

W Polsce za złamanie zakazów promocji hazardu odpowiadają zarówno osoby, które były świadome, jak i nieświadome popełnionego czynu. Sankcje za promowanie go są dość rygorystyczne i zostały uregulowane przez kodeks karny skarbowy. Kara może zostać nałożona w dwóch sytuacjach – gdy osoba świadomie reklamuje gry hazardowe, umieszczając o nich informacje, a także czerpie korzyści z reklamowania lub promocji hazardu online.

Człowiek może uzależnić się od wielu rzeczy – mniej lub bardziej oczywistych. Jednak w naszym społeczeństwie coraz częściej można usłyszeć, jak ktoś stracił cały majątek i to właśnie przez hazard. Nic zatem dziwnego, że zarówno online, jak i w lokalu fizycznym odpowiednio jest regulowany sposób jego reklamy.