Rozliczanie przychodów z reklam na blogu

14 listopada 2022
Rozliczanie przychodów z reklam na blogu

Pierwsze zarobki związane z prowadzeniem bloga mogą pojawić się już po kilku miesiącach ciężkiej pracy. Niestety, każde zarobione pieniądze nasuwają nam pytanie – w jaki sposób rozliczyć się z urzędem skarbowym z dochodów? Najlepiej takie informacje wiedzieć tuż przed wystąpieniem problemu!

Czym jest blog? 

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zaczyna prowadzić blog. Jest to rodzaj dziennika lub serwisu z aktualnościami, w którym publikuje się różnego rodzaju treści. Wówczas wpisy obejmują zainteresowania czy hobby osoby prowadzącej. Wyróżnia się również specjalny typ, czyli blog firmowy, stanowiący jedną z form promocji biznesu w internecie.

Pomaga on w:

  • budowaniu zaufania, 
  • promocji marki, 
  • zwiększeniu zasięgu strony internetowej, 
  • tworzeniu więzi z klientami, 
  • zbieraniu opinii. 

Warto również zauważyć, że prowadzenie bloga może wiązać się z przychodem, chociażby z reklam. Jednak czy zdajesz sobie sprawę z tego, na czym polega jego rozliczanie? 

Kiedy prowadzenie bloga wymaga założenia działalności gospodarczej?

Działalność gospodarcza zakładają blogerzy, którzy przede wszystkim myślą o zarabianiu i to zarówno na reklamach, jak i wpisach sponsorowanych czy produktach własnych. Jednak czy to oznacza, że powinniśmy już na samym początku myśleć o niej?

Prowadzenie bloga a działalność gospodarcza

W przypadku osób, których blog generuje duże zyski i jednocześnie wymaga dużych kosztów, to założenie działalności gospodarczej będzie jak najbardziej opłacalne. W sytuacji, kiedy prowadzisz firmę, podatek dochodowy obliczany jest jako procent od podstawy opodatkowania, którą stanowią przychody pomniejszone o koszty. Przez to jest tym mniejszy,  im wyższe są koszty. 

Prowadzenie bloga a działalność nierejestrowana

Inną opcją jest prowadzenie działalności nierejestrowanej. Jest to idealna opcja zwłaszcza dla osób, które dopiero mają zyski z blogowania. Forma ta zwalnia z obowiązku rejestrowania firmy w CEIDG oraz opłacania składek ZUS. Warto jednak zauważyć, że kluczowym warunkiem jest tutaj limit przychodów w miesiącu, który stanowi do 50% minimalnego wynagrodzenia. Założenie działalności gospodarczej nie jest również wymagane, kiedy to bloger rozlicza się z klientami przy pomocy: 

  • umowy o dzieło, 
  • umowy zlecenie, 
  • umowy o wynajem powierzchni reklamowej. 

Zarabianie na blogu a podatki

Musisz zapamiętać jedno – niezależnie od tego, czy zarejestrujesz firmę, czy też nie, jesteś zobowiązany do rozliczania osiągniętych dochodów. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej, podatek od reklam można rozliczać: 

  • na zasadach ogólnych (18% lub 32%), 
  • liniowo (19%), 
  • na zasadzie ryczałtu (8,5%). 

W przypadku nieprowadzenia działalności gospodarczej – bloger powinien uwzględnić dochody w zeznaniu rocznym PIT. Należy się również zastanowić, w jaki sposób rozliczać przychody z reklamy na własnej stronie internetowej. Wówczas podatnik kwalifikuje się do kategorii określonej w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT. Zdaniem sądów administracyjnych, umowa, w ramach której udostępnia się miejsce na stronie internetowej w celu zamieszczenia treści o charakterze reklamowej, ma podobny charakter do umowy najmu czy dzierżawy.

Chyba każdy bloger kojarzy Google AdSense – stanowi jeden z najpopularniejszych systemów umożliwiających zarabianie na reklamach. Tego rodzaju przychody również są opodatkowane na zasadach ogólnych, czyli według progresywnej skali podatkowej określonej w art. 27 ust. PIT. Należy tutaj jednak pamiętać, że wydatki poniesione na prowadzenie strony internetowej nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w zakresie rozliczania najmu wirtualnej powierzchni reklamowej. A co w przypadku, kiedy to postanowisz prowadzić bloga bez firmy? Niestety, musisz się liczyć z dotkliwymi konsekwencjami. Wówczas karna stawka może wynosić do 75% nieujawnionego dochodu oraz naliczone zostaną odsetki od zaległości podatkowych. 

Dla jednych prowadzenie bloga to przyjemność, dla innych źródło dochodu. Niezależnie od celu – przy pojawieniu się pierwszych reklam, a tym samym i pieniędzy, należy wiedzieć, jak się z nich rozliczyć.