Różnice między artykułami sponsorowanymi a tekstami eksperckimi

19 czerwca 2023
Różnice między artykułami sponsorowanymi a tekstami eksperckimi

Zapewne zauważyłeś lub zauważyłam, że oczy i uszy Twoich potencjalnych klientów przestały efektywnie reagować na standardowe reklamy. Obecnie stawia się na content marketing, który jest w stanie zagwarantować trwałe przywiązanie klienta do marki oraz zaintrygować go Twoja firmą. Co prawda potrzeba na to czasu – jednak z pewnością się opłaca! Wykorzystuje on różnego rodzaju teksty, a wśród nich znajdziemy artykuły sponsorowane oraz artykuły eksperckie. A czym one się różnią?

Artykuł sponsorowany – czym się wyróżnia? 

Zapewne nie raz spotkałeś/aś się z artykułem sponsorowanym. Jest to treść publikowana odpłatnie, w której może pojawić się wzmianka o marce, produkcie czy usługach. Odpowiednie ich przygotowanie sprawia, że artykuł nie wyróżnia się w szczególny sposób od standardowych wpisów na danej platformie lub blogu. Jednak jest jeden mały szczegół, który wniosła Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe – muszą być oznaczone w sposób nie wzbudzający wątpliwości, iż nie stanowią materiału redakcyjnego. Funkcja artykułów sponsorowanych sprowadza się głównie do:

  • promocji danego produktu lub usługi,
  • budowania świadomości marki,
  • zwiększania ruchu na stronie,
  • docierania do szerszego grona odbiorców,
  • wsparcie sprzedaży,
  • wsparcie działań SEO.

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Tekst, który ma się końcowo ukazać na stronie jako artykuł sponsorowany musi uwzględniać kilka ważnych elementów. W końcu zarówno jego konstrukcja, jak i sama zawartość ma być atrakcyjna dla odbiorcy. Bez tego, nie jest on w stanie spełnić swojej funkcji. W tym celu należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • konstrukcję – tak naprawdę nie różni się on od innych artykułów. Jednak warto pamiętać o tym, aby był przejrzysty i umożliwia skanowanie treści. Oznacza to, że najlepiej, jakby zawierał śródtytuły, wypunktowania itp.,
  • wybór tematu – artykuł sponsorowany musi nawiązywać do Twojej firmy, a więc być umieszczony  Twojej branży,
  • formę – najczęściej wybiera się poradniki, recenzje, storytelling lub wywiad. Kwestia ta powinna by jak najlepiej dopasować do firmy, co pozwala na naturalne umieszczenie jej tam,
  • długość – zależy ona w dużej mierze od formy oraz tematu. Największą popularnością cieszą się artykuły o długości ok. 3000-4000 znaków. Pamiętaj jednak, że powinny one zawierać wyłącznie wartościowe informacje, a nie być skonstruowany na zasadzie “lania wody”.

Tekst ekspercki – co go wyróżnia? 

Z pewnością sama nazwa mówi o tym, czym są artykuły eksperckie. Treści te wyszły spod ręki eksperta w danej dziedzinie, czyli osób, która posiada szeroki zakres wiedzy, ma bogate doświadczenie oraz chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi. Tak naprawdę zakres tematyczny jest tutaj dość szeroki, gdyż obejmuje całą Twoja branżę – w tym problemy, które mogą spotkać Twoich stałych lub potencjalnych klientów. Może on polegać na udzielaniu profesjonalnych porad lub wyjaśnieniu nowych, ale skomplikowanych pojęć branżowych! A dlaczego warto zainwestować w artykuły eksperckie? Jest to nienachalny sposób reklamy, który przekłada się m.in. na:

  • przyciąganie uwagi potencjalnych klientów lub inwestorów,
  • efektywne wsparcie działań pozycjonujących,
  • zdobycie prestiżu branży,
  • budowę wizerunek eksperta,
  • zwiększenie zaufania klienta.

Każda z tych kwestii przyczynia się do większego przywiązania klienta do Twojej firmy, a co za tym idzie – zwiększa się sprzedaż.

Na czym polega pisanie tekstów eksperckich? 

Tekst ekspercki ma spełniać określoną funkcję. Stanowią źródło cennych informacji, a także wspomagają promocję Twojej firmy. W tym celu należy nadać mu odpowiednią formę oraz przekaz. Uwzględnia się tutaj takie kwestie, jak:

  • obiektywizm – treść powinna być bezstronna i rzeczowa,
  • całkowite skupienie się na odbiorcy – treść powinna być ciekawa, angażująca oraz zachęcająca do dalszej dyskusji,
  • źródła, takie jak statystyki, analizy czy badania naukowe – treść nie powinna wprowadzać odbiorcę w błąd, a takie rozwiązanie da Ci dodatkowe wizerunek eksperta,
  • język – treść powinna być przystępna dla każdego, zatem zrezygnujmy z języka naukowego, ale zachowajmy fachowość i profesjonalizm,
  • oryginalność – treść powinna wyróżniać się na tle innych, dzięki czemu przyciągnie uwagę odbiorcy,
  • atrakcyjność – treść powinna posiadać intrygujące nagłówki oraz tytuł, który wyróżni ją spośród innych.

Na koniec warto także pamiętać o zasadach SEO, które pozwolą na odpowiednią widoczność Twojego artykułu oraz jego dotarcie od docelowych odbiorców.

Artykuły sponsorowane oraz teksty eksperckie z pewnością pomogą w budowaniu Twojego profilu linkowego, a także zaufania klienta. Pamiętaj jednak, że najlepszy efekt osiągniesz poprzez mieszanie różnych treści, a nie stawiając tylko na jeden typ artykułu.