Structured content – co musisz o nim wiedzieć?

26 grudnia 2022
Structured content – co musisz o nim wiedzieć?

W dzisiejszych czasach każdy przedsiębiorca, w tym najprawdopodobniej i Ty, chce, aby jego firma jak najlepiej prosperowała. W tym celu liczą się nie tylko wysokiej jakości produkty czy usługi, ale także prosty kontakt przez internet. W tym celu służy strona, która dodatkowo może być źródłem wiedzy czy informacji na temat firmy. W celu prawidłowego funkcjonowania strony internetowej należy wprowadzić kilka elementów, w tym structured content. A co warto o nim wiedzieć?

Czym jest structured content?

Structured content, czyli treść strukturalna, to treść, która jest planowana, rozwijana i łączona poza interfejsem. Oznacza to, że jest podzielona na mniejsze, bardziej rozsądne części składowe, np. nagłówek czy dany fragment. Aby lepiej zrozumieć, na czym polega, musisz myśleć o samej treści, jak o zbiorze danych, które podobnie jak dane strukturalne, lepiej nadają się do użycia przez algorytm czy kod. W kontekście SEO structured content zwykle odnosi się do implementacji pewnego rodzaju znaczników na stronie internetowej, w celu dostarczenia szczegółowych informacji odnośnie do znajdujących się tam treści.

Warto również zaznaczyć, że mogą one przybierać różne formy, w tym: 

  • zdjęcia, 
  • filmu, 
  • infografiki 
  • postu,
  • przewodnika. 

Z uwagi na to, rzadko się zdarza, aby jakikolwiek element treści był dostarczany w jednym interfejsie z pojedynczą reprezentacją. 

Dlaczego warto wprowadzić structured content?

Coraz więcej osób zastanawia się nad wdrożeniem ustrukturyzowanej treści – jednak czy warto? Do korzyści przemawiających za tym, aby wprowadzić structured content, przemawia przede wszystkim: 

  • możliwość ponownego wykorzystania treści – wiele zasobów treści, takich jak recenzje klientów czy opisy produktów lub usług można ponownie wykorzystać, przetwarzając je w dowolny sposób, 
  • wydajna produkcja treści – autorzy i menedżerowie treści nie muszą pisać ciągle tych samych materiałów,
  • lepsza wydajność witryny – zwiększa się prawdopodobieństwo wyższych współczynników klikalności i większe liczby konwersji, 
  • zrównoważony rozwój – wdrażanie powtarzalnych treści staje się zdecydowanie łatwiejsze,
  • lepszą efektywność czasową – to, co kiedyś zajmowało godzinę lub więcej, może trwać zaledwie kilka minut. 

Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy wprowadzić structured content, to krótko mówiąc – ustrukturyzowana treść ma spore znaczenie, gdyż można wydobyć z niej o wiele więcej przy znacznie mniejszym nakładzie pracy. Co więcej, w ten sposób uzyskasz lepszą analizę skuteczności śledzenia.

Zasady structured content

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że structured content to coś więcej, niż dzielenie pola treści HTML na mniejsze pola czy dodawanie do niego tagów. Aby móc cieszyć się efektami oraz nie napracować się zbytnie przy jego wdrażaniu, warto zapoznać się z kilkoma zasadami. Wśród nich znajduje się: 

  • podejście systemowe – oznacza to stworzenie solidnego, ustrukturyzowanego systemu zarządzania treścią, poprzez odpowiednie zaplanowanie całego schematu działania, 
  • treść elastyczna  – strukturalne treści powinny być stworzone w taki sposób, aby można było wielokrotnie wykorzystać je w witrynie, 
  • aktualizacja treści – obejmuje wyeliminowanie treści duplikatów oraz treści przestarzałych,
  • podział na monolityczną zawartość –  umożliwia to zmianę lub przenoszenie różnego rodzaju treści, przez co możliwa jest personalizacja.

Niezaprzeczalnie, wprowadzenie structured content może przynieść wiele korzyści Twojej firmie – i to niezależnie od jej wielkości! Warto jednak wiedzieć, czym się kierować przy ich wdrażaniu.