Stworzenie sklepu internetowego – od czego zacząć?

1 maja 2023
Stworzenie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Rozwój technologii oraz coraz większa dostępność do internetu, komputerów czy telefonów sprawia, że e-commerce przeżywa niezwykle dynamiczny rozwój. Jest to ogromna szansa dla Ciebie, aby z powodzeniem założyć własny sklep internetowy! Z roku na rok rośnie liczba Polaków kupujących w sieci, dlatego niezależnie od tego, czy prowadzisz już firmę, czy też dopiero zaczynasz swoją przygodę z własną marką – warto poważnie zastanowić się nad tą kwestią. A jak wygląda to krok po kroku?

Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku

Sklep internetowy to serwis, który daje możliwość Twoim klientom kupowania danych produktów bez wychodzenia z domu. Tak naprawdę każdy przedsiębiorca może rozważyć jego założenie, jeśli tylko branża, w której działa, mu na to pozwala. A o czym warto wówczas pamiętać?

Zdecyduj, co chcesz sprzedawać

Rozpoczęcie swojej przygody z e-commerce opiera się nie tylko na pomyśle, ale także konkretnych produktach, które mają znaleźć się w ofercie sklepu internetowego. Tak naprawdę w internecie możesz sprzedawać wszystko i to w dowolnych jednostkach miary. Jednak pomimo nieograniczonych możliwości, warto znaleźć niszę rynkową i ją zagospodarować. W tym celu należy wykorzystać narzędzia do analizy sprzedaży czy też sprawdzania plików wyszukiwań poszczególnych produktów.

Postaw na najlepszą platformę do sprzedaży internetowej

Istnieje opcja stworzenia sklepu internetowego samodzielnie od podstaw, jednak wymaga to nakładu finansowego, czasu oraz sporej wiedzy z zakresu IT. Alternatywą, z której korzysta coraz więcej przedsiębiorców, stanowią gotowe platformy e-commerce. Dają one możliwość założenia sklepu internetowego w kilka minut, dostęp do gotowych szablonów czy też możliwość podpięcia własnej domeny. Często dokonują pełnego raportowania, przez co masz mniej na głowie. Rozwiązanie to jest idealne, gdy nie chcesz inwestować początkowego kapitału w pracę programistów.

Wygląd to podstawa

Według przysłowia “jak cię widzą, tak cię piszą”, dlatego już na starcie należy zadbać o  wygląd połączony z funkcjonalnością. Sklep internetowy ma być przede wszystkim prosty i intuicyjny w obsłudze. Wówczas strona będzie wzbudzała zaufanie oraz wyglądała profesjonalnie. Należy zatem pamiętać o wybraniu odpowiedniego szablonu oraz uwzględnieniu nawigacji po menu głównym na stronie. Ważnym elementem są produkty ze zdjęciami wysokiej jakości – w końcu to one mogą przekonać klientów do zakupu!

Metody płatności i opcje dostawy

Korzystając z gotowych platform sprzedażowych, z łatwością uruchomisz płatności internetowe. Ich wdrożenie jest niezwykle ważne, gdyż pozwala na skrócenie czasu dokonania zapłaty za zakupiony towar. Pamiętaj zatem o uwzględnieniu tych najpopularniejszych rodzajów płatności w swoim sklepie. Drugą opcją do zaakceptowania  jest opcja dostawy. Zależą one do Twoich innych potrzeb oraz liczny miesięcznych zamówień. Pamiętaj jednak, że klienci lubią mieć wybór, a do obecnie najczęściej wybieranych opcji zalicza się Paczkomat oraz kurier.

Regulamin

Wymogiem prawnym jest posiadanie przez sklep internetowy własnego regulaminu. Jego obecność oraz przejrzystość dodatkowo nada Ci wiarygodności w oczach nowych i stałych klientów. W ramach regulaminu należy poinformować konsumentów odnośnie m.in. polityki zwrotów, gwarancji czy reklamacji. Jest to również miejsce, w którym należy rozwiązać wszelkie wątpliwości i pokazać swoją autentyczność. Istnieje opcja samodzielnego stworzenia regulaminu, jednak wiele platform e-commerce oferuje jego szablon, który możesz dostosować do siebie. Inną opcją jest skorzystanie z usług firm zewnętrznych, specjalizujących się w pisaniu regulaminów.

O czym nie można zapomnieć przy zakładaniu sklepu internetowego? 

Rozpoczynając swoją przygodę ze sklepem internetowym, nie można zapomnieć o jego formie prawnej. Masz do wyboru założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) lub jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), która świetnie sprawdzi się na start. Można ją zarejestrować w domu przez internet i ogranicza się jedynie do odprowadzania składki zdrowotnej. Jest zatem świetną opcją dla osób pracujących na etacie! Możesz również zdecydować się na działalność rejestrowaną, jednak musisz pamiętać, że miesięczny limit przychodu musi być na poziomie 50% płacy minimalnej na dany rok. Większość hurtowni nie współpracuje również z osobami fizycznymi, dlatego opcja ta sprawdza się przy sprzedaży własnych wyrobów. Po założeniu już sklepu internetowego i upewnieniu się, że jest w pełni skonfigurowany, nie można zapomnieć również o odpowiedniej promocji. Postaw na elementy wspierające sprzedaż, jak promocje z licznikami czy bestsellery, a także:

  • zainwestuj w SEO,
  • zdecyduj się na płatną promocję w Google Ads i Facebook Ads,
  • stwórz skuteczne strategie marketingowe.

Dobrą opcją dla wielu sklepów internetowych jest utworzenie zakładki “blog” lub “porady”. Wówczas możesz skorzystać z działań content marketingowych, które pozwolą Ci zbudować pozytywny wizerunek marki.

Dlaczego warto prowadzić sklep internetowy? 

Prowadząc sklep stacjonarny, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak wiele pracy należy włożyć w jego utrzymanie. Schludny lokal, dobra lokalizacja, pracownicy – każdy z tych aspektów generuje koszty, z którymi przedsiębiorca nie zawsze może sobie poradzić, zwłaszcza na początku. Warto zatem prowadzić sklep internetowy, gdyż nie tylko oszczędzasz na kosztach związanych z lokalem i jego urządzeniem, ale także:

  • zwiększasz swoją szansę na sprzedaż,
  • poszerzasz rynek zbytu,
  • możesz zaproponować klientom wygodne rozwiązanie (zakupy w domu, płatności internetowe czy komfortową formę dostawy),
  • możesz zmonetyzować swoją pasję,
  • jesteś w stanie dopasować się do dynamicznej sytuacji na rynku.

W niektórych branżach opłaca się prowadzić jedynie sklep w formie stacjonarnej, a winnych natomiast – tylko w formie internetowej. Pamiętaj zatem, że kwestia ta zależy od Ciebie oraz tego, czym się zajmujesz.

Współcześnie wielu Twoich klientów będzie szczęśliwych, mogąc dokonać zakupów w sklepie internetowym. Jest to szybkie i przede wszystkim wygodne, gdyż daje możliwość zapoznania się z całym asortymentem. Warto zatem już dziś zastanowić się nad sprzedażą w internecie! W końcu kto wie, może pozwoli to na jeszcze większy rozwój Twojej marki?