Błędu się zdarzają i jest to całkowicie normalne. Warto jednak dokładnie zgłębić temat i zastanowić się, jak można ich uniknąć. Jest to niezwykle ważne nie tylko w życiu codziennym, ale także promowaniu własnej marki. Ich częste popełnianie skutecznie odstraszy potencjalnych klientów oraz przyniesie złą sławę firmie – a tego z pewnością byś nie chciał. Zatem, jakich błędów nie powinieneś/aś popełniać?
Błąd nr 1 – brak strategii
Podstawą każdego działania marketingowego jest odpowiednia strategia oraz wizja. Jeśli jej zabraknie i stwierdzić, że jakoś to będzie, to niestety może okazać się, że Twoje spontaniczne decyzje zwiększa ryzyko niepowodzenia. Zaplanowanie strategii marketingowej nie jest trudne, wystarczy tylko dokładnie przeanalizować aktualną sytuację swojej firmy. Następnie zapiszmy cele, jakie chcemy osiągnąć oraz ustalamy budżet. Analiza konkurencji oraz odpowiednie metody promocji połączone z docelowymi kanałami marketingowymi również są ważne!
Błąd nr 2 – brak określonej grupy odbiorców
Ukryta mocą każdego przedsiębiorcy jest wiedza o potencjalnym kliencie. To właśnie dzięki niej jesteś w stanie poznać potrzeby swoich konsumentów oraz dopasować do nich ofertę. Niestety, wielu przedsiębiorców sądzi, że określanie grupy docelowej jest bez sensu – w końcu ich produkty są dla wszystkich. Nie popełniaj ich błędu! W końcu może się okazać, że ta tzw. uniwersalność będzie Twoim największym wrogiem i skutecznie pogrąży markę. Zastanów się zatem, kto chętnie skorzystałby z Twojej oferty, a także określ m.in. płeć, wiek czy wykształcenie.
Błąd nr 3 – zbyt nachalna promocja
Nie ma nic gorszego niż nachalna promocja. Zastanów się, jakbyś chciał odbierać reklamy, a następnie wykorzystaj to w swojej kampanii marketingowej. W końcu reklamy otaczają nas z każdej strony, przez co konsumenci są na nie coraz bardziej wyczuleni. Oznacza to, że tzw. “wciskanie” produktu lub usługi może przynieść odwrotny efekt. Zamiast tego, postawmy na content marketing, który zaoferuje wartościowe treści i dzięki przydatnym artykułom blogowym czy filmom instruktażowym pokaże zalety Twoich pordyktopw.usług. Co więcej – czynność ta poprawi wizerunek marki oraz większy poziom zaufania do firmy!
Błąd nr 4 – brak odpowiedniej analizy
Wdrożyłeś/aś wybraną przez siebie strategię marketingową. Z pewnością wywołała ona większa lub mniejszą reakcję u konsumentów. Jednak, czy monitorujesz swoje działania? Analizujesz poszczególne kroki i wyciągasz z nich wnioski? Jak się okazuje, jest to częsty błąd przedsiębiorców zajmujących się promocją swojej marki. Brak tych czynności może pozbawić Cię szansy na osiągnięcie sukcesu, który wiąże się ze zwiększeniem sprzedaży czy rozwojem. Pamiętaj zatem, aby monitorować efekty swoich działań, wyciągać z nich wnioski oraz na bieżąco reagować.
Błąd nr 5 – niewłaściwa relacja i komunikacja z klientem
Promowanie marki wymaga podjęcia przez nas kilku kluczowych kroków. Jednym z nich jest również odpowiednia relacja oraz komunikacja z klientem. W ten sposób będziesz w stanie utrwalić świadomość konsumentów oraz zwiększyć ich zaufanie do swojej marki. Działania takie jak brak odpowiedzi na komentarze w social mediach, reagowanie gniewem na negatywne opinie czy nieprofesjonalna obsługa klienta to błędy w komunikacji, które dość często mają fatalne dla Twojej firmy konsekwencje. Pamiętaj zatem, aby nie bać się interakcji z klientem czy podejmowania działań, które pozwolą Ci stworzyć wokół swojej marki zaangażowaną społeczność. Jak się okazuje – to bardzo dobrze wpływa na rozwój biznesu!
Błąd nr 6 – brak konsekwencji
Dobry biznesplan to podstawa – w końcu odpowiada ona za twój wizerunek, działania marketingowe czy zaufanie klientów. Oznacza to, że całość powinna być spójna i konsekwentna. Tak naprawdę jeśli rzetelnie będziesz realizować zaplanowane przez siebie działania, to prędzej czy później efekty się pojawią. Jednak nie ma nic gorszego, niż niekonsekwentne postępowanie, które nie uwzględnia wszystkich zmiennych. Jest to tzw. działanie pod presją, które często skutkuje nieprzemyślanymi decyzjami. Warto zatem wszystko skrupulatnie przemyśleć i realizować swoje działania!
Błąd nr 7 – brak jakości
Jakość produktów czy usług to jedno, a zupełnie inną kwestię odgrywają dobrze przygotowane materiały promocyjne. Mowa tutaj o odpowiednim przekazie oraz reklamie. Z pewnością Twoim klientom będzie zależeć na doświadczeniu czy wysokiej jakości usługach. Tylko jak to pokazać? Najlepszym sposobem będzie tworzenie wartościowego contentu! Mowa tutaj m.in. o publikacji postów na blogu firmowym, w portalach społecznościowych czy grupach dyskusyjnych. Do dyspozycji masz wiele różnych narzędzi, które pomogą Ci w pracy nad własnym contentem. Pamiętaj jednak, aby w odpowiedni sposób podkreślić swoją wiedzę, praktyczne umiejętności czy specjalizacje. Co więcej, tworzony przez Ciebie content powinien zgadzać się z targetem!
Świat się zmienia, a wraz z nim zwiększa się poziom wiedzy Twoich klientów. Są oni w stanie odróżnić wartościowe komunikaty od spamu czy też zbyt nachalnej reklamy. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jakich błędów unikać przy promowaniu swojej marki. W końcu podejmowane przez nas działania mają realny wpływ na postrzeganie firmy przez nowych klientów.