White Hat SEO – wszystko co musisz wiedzieć

19 września 2022
White Hat SEO – wszystko co musisz wiedzieć

Współczesne strategie marketingowe znacząco różnią się od tych używanych kilka lub kilkanaście lat temu. Obecnie stawia się na marketing treści, który polega na pozyskiwaniu klientów za pomocą wartościowych i interesujących materiałów. Są one dopasowane do potrzeb oraz oczekiwań odbiorców. Do jego przeprowadzenia potrzebne są liczne narzędzia oraz działania, mające na celu optymalizację. Wyróżnić tutaj można m.in. White Hat SEO. A na czym ono polega? 

Czym jest White Hat SEO? 

Działając w obszarach content marketingu, na pewno zetknąłeś lub zetknęłaś się z SEO. Skrót ten pochodzi od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, który stanowi proces optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia widoczności i ruchu z wyników wyszukiwania. Natomiast White Hat SEO to pojęcie, które w wolnym tłumaczeniu oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych pod białym kapeluszem. Symbolicznie nawiązuje to do amerykańskich westernów z lat 20-40. XX wieku. Szlachetni bohaterowie nosili tam białe kapelusze, a złoczyńcy – czarne. A jak to przekłada się na czasy współczesne i marketing? Otóż w tym kontekście White Hat SEO określa zbiór działań z zakresu pozycjonowania stron internetowych, które są zgodne z wytycznymi twórców wyszukiwarek internetowych. Tworzysz tutaj strony przyjazne zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom poprzez publikowanie merytorycznych, ciekawych i angażujących odbiorcę treści.

Do najważniejszych elementów, a zarazem strategii White Hat SEO zalicza się: 

  • tworzenie unikalnych i niepowtarzalnych treści, 
  • zadbanie o czytelne i zrozumiałe dla użytkownika materiały, 
  • optymalizacja tagów, struktury URL, kody strony, 
  • stosowanie przemyślanego linkowania, 
  • odpowiednia struktura nagłówków, 
  • wspieranie urządzeń mobilnych, 
  • uzupełnianie opisów alternatywnych dla obrazów zgodnie z ich zawartością. 

Dlaczego warto używać White Hat SEO? 

Dobrze zoptymalizowana witryna uwzględnia nie tylko wszystkie wytyczne SEO. Musisz ją stworzyć z myślą o użytkowniku – aby mógł z niej wygodnie korzystać i czytać wysokiej jakości treści. Między tymi dwoma kwestiami powinieneś/powinnaś zachować złoty środek i nie dopuścić do nadużyć z jednej lub drugiej strony.

Oznacza to, że White Hat SEO warto używać z trzech głównych powodów:

  • skuteczność,
  • długoterminowe efekty, 
  • dobry wizerunek. 

Działania w zakresie White Hat SEO można wspierać za pomocą różnych praktyk. Nie muszą one odnosić się stricte do samej strony. W budowaniu zaufania, wizerunku czy poszerzaniu grona odbiorców sprawdzą się kanały informacyjne – w tym social media. W dzisiejszych czasach ludzie lubią wiedzieć jak najwięcej o firmie, której produkty lub usługi wybierają. Co więcej, posiadając aktywny profil z materiałami wysokiej jakości, zyskasz również wierność. 

White Hat, Gray Hat czy Black Hat SEO?

Oprócz White Hat SEO, wyróżnia się jeszcze dwa inne typy. Jednym z nich jest całkowite przeciwieństwo pozycjonowania z uwzględnieniem wartościowych treści czy zdobywania autentycznych linków. Mowa tutaj o strategii Black Hat SEO, która nie jest do końca moralna. Do najbardziej charakterystycznych technik można tutaj zaliczyć korzystanie z systemów wymiany linków, cloakingu czy automatycznego przekierowania bez wiedzy użytkownika. Niezaprzeczalnie możesz rozpoznać Black Hat SEO poprzez publikowanie tłumaczonych treści lub nadużywanie słów kluczowych. Korzystanie z tego rodzaju strategii nie przyniesie długoterminowych efektów, jednak warto zdawać sobie z nich sprawę. W ten sposób może CI się zapalić czerwona lampka, gdy ktoś Ci to zaproponuje. Warto jednak zaznaczyć , pozycjonowanie bardzo często nie jest czarno-białe. Z uwagi na to, jako złoty środek między White Hat, a Black Hat SEO uznaje się Grey Hat SEO. Łączy ono optymalizację i budowanie contentu, jednocześnie dopuszczając pozyskiwanie odnośników wspomagających cały proces pozycjonowania.

Do 5 najpopularniejszych technik zaliczanych do szarego kapelusza uznaje się: 

  • synonimizowanie treści,
  • szybkie pozyskiwanie linków,
  • przechwytywanie domen,
  • automatyczne generowanie opinii,
  • wykorzystanie Web 2.0 do budowy profilu linkowego. 

White Hat SEO to wszelkiego rodzaju działania, które mają na celu optymalizację i promocję Twojej strony. Są one zgodne z wytycznymi zalecanymi przez wyszukiwarkę Google. Poprzez tworzenie przyjaznych stron, możesz skuteczniej docierać do Twoich, tym samym prezentując im merytorycznie materiały.