Przedsiębiorcy szukają rozmaitych sposobów na reklamę swojego biznesu. Za najstarszy sposób uznaje się współpracę barterową, która w dzisiejszych czasach cieszy się sporą popularnością – zwłaszcza w przypadku młodych firm czy osobach zarabiających w internecie. A na czym to dokładnie polega oraz jakie są plusy i minusy takiej współpracy?
Czym jest współpraca barterowa?
Barter to zgodnie z ogólną definicją handel wymienny, czyli bezgotówkowy. Znany jest od wielu wieków, gdyż ludzie posługiwali się nim przed wynalezieniem pieniądza. Obecnie mówi się o współpracy barterowej, którą preferuje wiele firm. Chodzi tutaj o prostą wymianę:
- towaru za towar,
- usługi za usługę,
- towaru za usługę.
Jeśli chodzi o reklamowanie swojej działalności, to najczęściej mówi się tutaj o wymianę towaru lub usługi danej firmy za reklamę np. u influencera, blogera czy innymi osobami prowadzącymi działania marketingowe w social mediach. Może to wyglądać w sposób następujący – restauracja zaprasza znaną osobę na obiad, a w zamian influencer tworzy post promujący lokal. Obejmuje to także wysyłanie zestawów produktów kosmetycznych lub ciuchów, również w zamian za reklamę. A o jakich plusach i minusach tutaj mowa?
Współpraca barterowa – plusy
Rozważając współpracę barterową, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na liczne zalety. Metoda ta jest w stanie doprowadzić do zwiększenia zysków oraz wzmocnienia relacji między stronami. Jednak o czym konkretnie tutaj mowa? Przede wszystkim warto uwzględnić:
- bezgotówkowość – jest to korzystne, gdy żadna ze stron nie ma wystarczającej ilości gotówki,
- przydatność dla firm – wiąże się to z obniżeniem kosztów oraz usprawnienia procesu wymiany,
- wykorzystanie zasobów – barter pozwala na wykorzystanie niewykorzystanych lub nadmiarowych zasobów, które mogłyby pozostać nieużyte,
- zbudowanie relacji – pozwala na nawiązanie długoterminowego partnerstwa między innymi firmami lub przedsiębiorcami,
- promocja – umożliwia zwiększenie widoczności swojej firmy w zamian za dostarczenie produktów czy usług,
- rozszerzenie oferty – obejmuje to uwzględnienie produktów lub usług, które normalnie nie byłby w ofercie.
Współpraca barterowa – minusy
Każdy rodzaj współpracy ma swoje plusy oraz minusy. Warto znać dwie strony medalu, aby stwierdzić, czy jest to dla Ciebie opłacalne. W przypadku barteru do największych wad zalicza się takie kwestie, jak:
- trudność w wycenie – może to prowadzić do niejasności lub nieporozumień między stronami,
- ograniczona elastyczność – nie zawsze możliwa jest wymiana potrzebnych dóbr lub usług w odpowiednim czasie,
- brak gwarancji – mowa tutaj przede wszystkim o zdarzeniach losowych, takich jak zniszczenie lub utrata dóbr czy usług w czasie transportu,
- koszty logistyczne – wyróżnia się tutaj m.in. transport, magazynowanie czy przechowywanie dobór,
- ograniczony zasięg – dotyczy to braku możliwości przetransportowania niektórych dóbr czy usług.
Współpraca barterowa może być skuteczną formą promocji produktów lub usług. Przynosi wiele korzyści zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. A czy warto? Decyzja ta zależy od konkretnej sytuacji oraz potrzeb, dlatego przed podjęciem decyzji warto przeanalizować wszystkie wady i zalety.