Obecnie niemalże wszystko można znaleźć w sieci – w tym Twoją firmę lub stronę. Warto ją udoskonalić, aby mogła się rozwijać i docierać do większej ilości odbiorców – np. wprowadzić linkowanie wewnętrzne. Stanowi on fundament właściwie przeprowadzonej optymalizacji, łatwej nawigacji czy owocnego pozycjonowania. A co warto na ten temat wiedzieć i czy w ogóle linkowanie wewnętrzne się opłaca?
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Link, inaczej hiperłącze, odnośnik czy hiperlink, to określenie odnośnika, dzięki któremu użytkownicy mogą w sieci przenieść się pod dany adres za pomocą jednego kliknięcia. Dzieli się on na kilka rodzajów, w tym internal linking, czyli linkowanie wewnętrzne, które polega na tworzeniu odnośników do konkretnych podstron zawierających się w tej samie witrynie internetowej. Pozwala to zarówno odbiorcom, jak i robotom Google na dotarcie do dostępnego na stronie contentu. Oznacza to umieszczenie hiperłącza do innej podstrony, co ma na celu przekierowanie uwagi użytkownika na daną kwestię. Co więcej, zwiększa to ilość czasu poświęconą na danej stronie.
Do najpopularniejszych rodzajów linków wewnętrznych na stronach internetowych zaliczyć można linki w:
- menu kategorii,
- artykule blogowym,
- opisie kategorii lub podkategorii,
- boksach,
- breadcrumbs,
- stopce.
Dlaczego warto wykorzystywać linkowanie wewnętrzne?
Jak się okazuje, linkowanie wewnętrzne może dać Ci spore pole do popisu. Jednak mało kto wie, że odpowiednia struktura tych odnośników ma nawet większy potencjał, niż linkowanie zewnętrzne! Zatem, dlaczego tak naprawdę warto zainteresować się linkowaniem wewnętrznym?
Otóż niesie ze sobą liczne zalety, takie jak:
- ułatwienie użytkownikowi poruszanie się po Twoje stronie,
- poprawę widoczności strony w wyszukiwarce Google,
- poprawę indeksowania podstron,
- pomaganie w walce z kanibalizacją faz wewnątrz serwisu,
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
- budowanie tematyczności strony.
Przemyślane linkowanie wewnętrzne może przynieść Ci wiele korzyści. Jednak z odnośnikami nie można przesadzać, gdyż obowiązuje tutaj zasada “co za dużo, to niezdrowo”. W takim razie, jak dobrze linkować w obrębie własnej strony?
Linkowanie wewnętrzne – poznaj 3 najważniejsze wskazówki
Skuteczne linkowanie wewnętrzne nie jest owiane tajemnicą, jednak powinieneś/aś wiedzieć, że w swoich działaniach warto kierować się trzema podstawowymi zasadami. Przede wszystkim nie linkuj do ogromnej liczby odnośników, gdyż to znacząco obniża ich wartość. W oczach użytkownika wygląda to na zaspamowany tekst, przez co zmniejsza się prawdopodobieństwo kliknięcia. Linki powinny być jak najwyżej, ale nie w leadzie.
Kolejną cenna wskazówka mówi o tym, aby unikać powtarzania tych samych linków w jednym tekście. Wydaje się to logiczne, jednak jaki to ma sens? Jak się okazuje, ich zbyt częste występowanie traktowane jest jako spam, przez co ostatecznie zmniejsza się zawartość strony. Ze strony użytkownika może pojawić się obawa, że ponownie zostanie przeniesiony na tę samą stronę, a to będzie dla niego strata czasu.
Ostatnia kwestia obejmuje to, gdzie kieruje link. Zdecydowanie unikaj “martwych linków”, czyli takich, które prowadzą od usuniętych stron, niedziałających domen lub wyprzedanych towarów, których oferta nie będzie już wznowiona. Staraj się także linkować tematycznie. Oznacza to, że jeśli tekst jest o kosmetykach, to link powinien kierować to strony z kosmetykami.
Każdy, kto prowadzi własną stronę internetową, bloga czy sklep internetowy na pewno spotkał się z pojęciem linkowania wewnętrznego. Być może w tym gronie jesteś także Ty. Jak się okazuje, faktycznie korzystnie wpływa na wiele czynników, a jego wprowadzenie może przynieść Ci wiele korzyści. Pamiętaj jednak, aby linkować według określonych zasad, gdyż ich nieprzestrzeganie może przynieść odwrotny skutek.