Link building – na czym polega i co musisz o nim wiedzieć

16 lutego 2022
Link building – na czym polega i co musisz o nim wiedzieć

Na widoczność strony wpływa wiele czynników, w tym link building, który obecnie jest nieodłącznym elementem tego procesu. Ponadto jego zastosowanie w korzystny sposób oddziałuje także na zwiększenie ruchu organicznego z innych stron. Dowiedz się, na czym dokładnie polega link building oraz dlaczego warto go wykorzystać!

Link building – co to jest i na czym polega?

Link – inaczej hiperłącze lub odsyłacz, to nic innego, jak odnośnik, który pozwala przejść użytkownikowi poprzez kliknięcie na określoną stronę. Mają one duże znaczenie z uwagi na przekierowywanie do danej witryny, na której znajdują się pożądane przez niego informacje. Szerzej patrząc – mają wpływ na pozycjonowanie, a to wszystko poprzez ilość linków z wartościową treścią (gdyż tylko takie uwzględnia algorytm Google) prowadzących do danej strony. I właśnie tutaj rozpoczyna się rola link building. Cały mechanizm polega na pozyskiwaniu linków prowadzących do konkretnej witryny, przez co można wygenerować widoczność witryny oraz zwiększyć ruch. Działa to na zasadzie, że posiadana jest strona A, która podlinkowana jest w artykułach na stronach B i C. Osoby szukające tam informacji mogą zainteresować się stroną A i wejść w link. Takie działanie umożliwia powstanie bogatego zaplecza linków. Warto zwrócić uwagę na odpowiednią jakość zamieszczonych treści na podlinkowanych stronach, ponieważ wpłynie to na lepszą ocenę algorytmów Google, takie jak Page Rank.

Typy linków

Linki dzieli się na kilka kategorii i wyróżnić tutaj można podział w oparciu o:

  • typ – linki graficzne i tekstowe,
  • target – linki wewnętrzne i zewnętrzne,
  • przekazywanie mocy – linki nofollow i dofollow.

Każdy z nich charakteryzuje się czymś innym. Linki graficzne mogą przekierować użytkownika na stronę docelową poprzez zamieszczoną grafikę, taką jak logotyp. Jednak najczęściej stosuje się linki tekstowe, w których to tekst pełni tę rolę. Ta kategoria dzieli się na linki wewnętrzne – są one zastosowane w obrębie danej strony oraz linki zewnętrzne – odsyłacze, które pochodzą z witryn zewnętrznych. Jest to główny podział linków, jednak mogą dzielić się na jeszcze dwa dodatkowe rodzaje. Pierwszym z nich są linki nofollow, które w zamierzeniu mają służyć do informowania bota wyszukiwarki, że dany odnośnik nie powinien zostać poddany ocenie. Umożliwia to oznaczanie linków sponsorowanych. Sam mechanizm często jest wykorzystywany na forach czy w systemach komentarzy blogowych. W przypadku dużej ilości odnośników prowadzących do konkretnej witryny pewien odsetek linków nofollow świadczy o „naturalności” strony, co wpływa na zmniejszenie ryzyka zidentyfikowania jej przez roboty jako sztucznie promowanej. Z uwagi na to warto zadbać, aby część odnośników była oznaczona jako nofollow, gdyż zmniejsza to ryzyko nałożenia na nią filtrów w Google. Nie można jednak przesadzać, zarówno w jedną, jak i w drugą stronę. Drugim typem są linki dofollow, które wskazują botom Google, że mogą opuścić daną witrynę i odczytać tą, która została podlinkowana. Proces ten jest wskazany, gdy chce się podnieść autorytet witryny lub umieszcza się link na zaufanej stronie.

Pozyskiwanie linków

Link building w znaczący sposób może wpłynąć na pozycjonowanie oraz ruch. Jednak trzeba odpowiednio skądś pozyskać linki prowadzące do stron z treściami o wysokiej jakości, ponieważ w przeciwnym wypadku może wpłynąć w negatywny sposób na wysokość pozycji. Istnieje kilka sposobów na to, aby pozyskać wartościowe linki, a do nich należą:

  • artykuły sponsorowane – stanowią najlepszą i najbardziej naturalną formę pozyskania ruchu. Często są one zamieszczane na stronie z dużym autorytetem, a fakt ten zwiększa moc linku i jego wartość,
  • linki w istniejących artykułach – w metodzie tej można skontaktować się z moderatorem danej strony i zaproponować w wybranym artykule podlinkowanie swojej strony pod konkretnymi słowami,
  • wpisy gościnne – wiążą się z wysoką jakością zamieszczonego tekstu wraz z ewentualnym linkiem na innym portalu za darmo, jednak nie mają one charakteru reklamowego. Przeczytaj, dlaczego warto publikować treści eksperckie na swoim portalu,
  • pakiety linków – polega na wykupieniu gotowych linków oraz szybkim zbudowaniu zaplecza linkowego. Jednak należy uważać, ponieważ ich zbyt duża ilość może w generować kary w postaci utracenia pozycji strony lub jej usunięcia z indeksu. Idealnie sprawdzają się tutaj kampanie link buildingowe, którymi zajmują się specjaliści.

Link building to bardzo szerokie zagadnienie, którego nie można pominąć przy budowaniu pozycji strony w wyszukiwarce Google. Wymaga to odpowiedniej strategii oraz wiedzy, dlatego warto dowiedzieć się więcej na ten temat lub zlecić to profesjonalnej firmie.