W obecnych czasach, w dobie technologii i Internetu, rola marketingu cyfrowego staje się coraz bardziej znacząca. Dowiedz się, czym jest digital marketing, jakie ma zadanie i jak może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu.
Co to jest digital marketing i na czym polega?
Digital marketing, inaczej komunikacja cyfrowa z odbiorcami, jest to działalność reklamowa, polegająca na przeprowadzaniu różnych akcji promujących firmę, jej produkty i usługi w Internecie lub za pomocą urządzeń elektronicznych, np. radia, czy telewizji. Jej zadaniem jest dotrzeć do, jak najszerszego grona odbiorców. Teraz prawie każdy na świecie ma dostęp do Internetu i do urządzeń technologicznych, dlatego marketingowa działalność w tej sferze jest niezwykle istotna. To właśnie z sieci, ludzie dowiadują się o istnieniu różnych marek, firm i w niej szukają informacji o produktach i usługach. Praktycznie każda działalność, chcąc utrzymać się na rynku, posiada własną stronę internetową.
Z czego składa się digital marketing?
Digital marketing, jako szeroko rozumiana działalność wirtualna, składa się z:
- SEO (ang. search engine optimization), czyli optymalizacja kodu źródłowego dla wyszukiwarek internetowych. Polega na stosowaniu różnych trików, które mają ma celu dostosowanie witryny internetowej do wymogów wyszukiwarek internetowych oraz na eliminacji błędów powodujących zaburzenia w jej działaniu i indeksowaniu przez roboty sieciowe.
- SEM (ang. search engine marketing), w skład czego wchodzą różnorodne działania marketingowe. Ich celem jest zdobycie, jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, w oparciu o wybrane frazy kluczowe.
- PPC (ang. pay per click), jest formą rozliczenia za reklamy polegającą na opłacie tylko i wyłącznie za reklamę, w którą odbiorca kliknął i przeszedł na daną witrynę.
- SMS i MMS marketing, obecnie tracący na popularności. Polega na wysyłaniu informacji o rabatach, nowych ofertach czy innych korzyściach.
- E-mail marketing w jego skład wchodzi, np. wysyłanie newsletterów, informowanie o rabatach drogą mailową.
- Content marketing, którego celem jest utworzenie treści, zachęcających do skorzystania z danej usługi, czy zakupienia towaru bądź usługi.
- Social marketing, czyli prowadzenie komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn. Pozwala to dodatkowo na utrzymanie stałego kontaktu z potencjalnym klientem.
- Web Analytics, czyli gromadzenie, pomiar, analiza danych, które pomagają w ogólnej ocenie rynku i jak najlepszym wykorzystaniu sieci.
- Digital Display Advertising – polega na publikowaniu cyfrowych reklam, spójnych z podjętym działaniem marketingowym, np. w postaci obrazów, audio lub tekstów.
Jakie są zalety digital marketingu?
Bez wątpienia, digital marketing jest nieoceniony i znacznie ułatwia nam rozwój działalności. Dzięki temu, że wykorzystuje wiele narzędzi cyfrowych, zdecydowanie ułatwia dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Marketing cyfrowy wspiera również konsumentów w procesie sprzedażowym, jak i posprzedażowym, a nam pozwala gromadzić dane o naszym targecie. Poprzez stały kontakt z odbiorcą, chociażby przez social media, zmniejszasz dystans, nawiązujesz kontakt i budujesz lepsze relacje z klientami. Łącząc marketing cyfrowy z tym tradycyjnym, znacznie zwiększasz szanse na sukces swojej firmy. Gromadząc raporty, otrzymując feedback z tego jaki jest poziom zadowolenia klientów oraz ich znajomości marki, dzięki czemu Twoje kolejne decyzje będą bardziej przemyślane i skuteczne.
Trudno sobie wyobrazić życie bez mediów cyfrowych, w którego obrębie odbywa się prawie wszystko, co dotyczy prowadzenia większości działalności. Zatem warto działać również na tej płaszczyźnie, aby zapewnić swojej firmie możliwość rozwoju i wykreowania wizerunku.