Jak tworzyć strategie inbound marketing?

1 marca 2022
Jak tworzyć strategie inbound marketing?

Istnieje wiele praktyk marketingowych, które mają na celu przyciągnąć uwagę klienta. Zmieniają się one wraz z rozwojem technologii, a w dobie wszechobecnego internetu jest to o wiele łatwiejsze. Tak właśnie powstał inbound marketing, którego zastosowanie umożliwia wielu firmom pozyskanie nowego grona odbiorców, zwiększenie świadomości marki czy wygenerowanie ruchu na stronie. Na czym dokładnie polega działanie inbound marketing oraz jaką strategię zastosować?

Czym jest inbound marketing?

Zbudowanie silnej marki oraz przyciąganie klientów wymaga odpowiednio zorganizowanej strategii marketingowej. Można ją podzielić na dwa typy:

  • marketing wychodzący, czyli kampanie w telewizji lub Google,
  • marketing przychodzący (inbound marketing), czyli wykorzystujący firmowego bloga, social media, newslettera czy darmowe kursy.

Obie metody zachęcają klientów do zainteresowania się firmą, jednak istnieje między nimi zasadnicza różnica. Można uznać, że marketing wychodzący poprzez duże nakłady finansowe szybciej rozsławia firmę, jednak forma tej reklamy nie jest dla każdego przedsiębiorstwa, w tym małych lokalnych firm lub tych nie dysponujących budżetu na reklamę. Z drugiej strony marketing przychodzący tworzony jest poprzez indywidualne kanały. Odbywa się to poprzez publikowanie wartościowych treści w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców. Strategia ta sprzyja zwiększaniu popytu wśród ludzi poprzez przedstawienie im rzetelnej i wartościowej treści, która zachęca do skorzystania z oferty. Same treści powinny być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), a ich merytoryka kompatybilna z przedstawioną przez firmę ofertą.

Cztery filary inbound marketing

Schemat stworzenia dobrej strategii inbound marketing bazuje na czterech filarach. Opierają się one na podejmowaniu szeregu działań w internecie, które finalnie sprawią, że potencjalni klienci sami znajdą to, czego szukają na stronie firmy. Sam mechanizm nie jest skomplikowany i polega w dużej mierze na zaangażowaniu użytkowników w działania marketingowe. Umożliwi to zwiększenie ich lojalności wobec marki, przez co zyska ona pozytywną opinię. A więc na co należy zwrócić uwagę? W inbound marketing wyróżnia się cztery podstawowe parametry, do których należy:

  • ruch na stronie – utworzona strona powinna zawierać merytoryczne treści, które są regularnie aktualizowane. Dzięki nim można zbudować relację z odbiorcami oraz pozyskać leady,
  • lojalność wobec marki – o nawiązaną relację z użytkownikiem należy dbać poprzez publikowanie rzetelnych informacji zapisanych w ciekawy sposób. Umożliwi to przekształcenie regularnie odwiedzających użytkowników w lojalnych klientów, którzy polecą ofertę,
  • konwersja – ich cele mogą być różne, np. newsletter czy wysyłanie formularza kontaktowego,
  • analityka – sukces inbound marketing tkwi w regularnej ocenie skuteczności aktualnych działań oraz w zależności od wyników, reagowanie na nie poprzez korektę strategii.

Strategia inbound marketing krok po kroku

Publikowanie materiałów, w których można znaleźć odpowiedzi na pytania lub porady sprzyjające budowaniu pozytywnego wizerunku. Jednak, aby inbound marketing mógł być efektywny, należy pamiętać o kilku niezbędnych krokach.

Zrozumienie odbiorcy

Niezwykle ważne jest dotarcie do odbiorców. Istnieje wiele metod, poprzez które przedsiębiorcy mogą zrozumieć swoich klientów. Opierają się one na przystosowaniu strony do odpowiednich kryteriów. Z uwagi na fakt, że różne osoby reagują na zamieszczone materiały warto szczegółowo określić, do jakiej grupy docelowej kierujemy reklamę oraz w jaki sposób powinna być ona przedstawiona. Ułatwić to może bieżące śledzenie potrzeb klientów oraz ustalenie kryteriów do zakwalifikowania odbiorcy jako lead MQL, czyli Marketing Qualified Lead. Jest to rodzaj pozyskiwania odbiorcy, w przypadku którego istnieje największe prawdopodobieństwo przekształcenia się w klienta.

Dokładna analiza

Każda firma jest inna, dlatego warto kontrolować, jak dana treść oddziałuje na potencjalnego klienta. Do realizacji tego zadania przydatne będzie narzędzie, takie jak Google Analytics. Umożliwia ono sprawdzenie zainteresowania użytkowników oraz pokazuje, jakie treści są dla nich bardziej lub mniej atrakcyjne. Jednak to nie wszystko, ponieważ warto się skontaktować się z klientem i bezpośrednio sprawdzić jego opinię. Dokonać tego można poprzez wywiad lub ankietę online.

Kontrola contentu i kampanii

Ważne jest, aby publikowana treść była odpowiednio sprawdzona pod względem jakości i skuteczności przyciągania uwagi klienta, ale także poprawności. Prosty oraz dopasowany do przekazu język również może być znacznym atutem, ponieważ odbiorca będzie w stanie zrozumieć cały przekaz. Nic zatem dziwnego, że warto przeglądać ją, aktualizować oraz ewentualnie poprawiać. Sama treść powinna być również odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO, typu oraz formatu. Każda kampania powinna być przeprowadzona w odpowiedni sposób poprzez wykonanie indywidualnego planu oraz ustalenia odpowiedniej strategii marketingowej. Pomoże to w kontroli przebiegu oraz analizowania jej wyników. Umożliwia to sprawdzenie, które elementy wyróżniają się w sposób pozytywny oraz jak odbiorcy reagują na nie.

Uwzględnienie USP contentu

USP to nic innego, jak unikalne cechy sprzedaży lub też propozycja sprzedaży. Umożliwia ona klientowi poczucie, że tylko ta wybrana oferta oraz firma może zaspokoić jego oczekiwania. Idealnie sprawdza się na firmowych blogach, dzięki którym każda publikowana treść jest dla odbiorcy ciekawa. W tym celu warto w pierwszej kolejności sprawdzić jak konkurencja radzi sobie z pozycjonowaniem swoich produktów oraz zainspirować się – nie kopiować. Sama treść musi mieć wyjątkowy, niepowtarzalny i różnorodny charakter, dzięki któremu przyciągnie konsumentów.

Plan rynku

Stworzenie planu wejścia na rynek, który w odpowiedni sposób umożliwi komunikację z nowymi klientami jest bardzo ważne. Podzielić to można na dwa etapy, z czego w pierwszym ustala się kalendarz treści. Pozwala to na poukładanie tematów, pomysłów i samych materiałów. Bieżące ustalanie planu contentu sprawia, że firma zna potrzeby swoich klientów oraz zna aktualne trendy. W następnej kolejności ustala się plan promocyjny – czyli wsparcie opublikowanych treści, które powinny trafić do odpowiednich odbiorców.

Ramy pomiaru

Stanowi on ostatni etap strategii inbound marketing i opiera się na zdefiniowaniu podejścia do wszelkich pomiarów i analiz. Każdy przedsiębiorca z wyprzedzeniem powinien wiedzieć, jak mierzyć aktywność czy raportować wyniki. Dokonać tego można za pomocą Google Analytics, poprzez dokładną analizę. Warto jednak pamiętać, że każda firma cechuje się indywidualnymi parametrami, takimi jak finanse czy jakość oferty. Aby wszystko sprawnie działało, to warto sprawdzić swoje obecne praktyki pomiarowe oraz dostosować ramy pomiar do celu, oferty oraz plany przejścia na rynek.

Korzyści wynikające z inbound marketing

Strategia inbound marketing idealnie sprawdza się w pozyskiwaniu nowych klientów. Opiera się na dokładnej analizie zachowania klientów i dopasowuje treści pod użytkownika. Jednak to nie wszystko, ponieważ zapewnia również firmie wiele korzyści, takich jak:

  • ruch na stronie,
  • pozytywny wizerunek marki,
  • budowanie relacji z klientem,
  • zapewnienie wartościowych informacji,
  • brak agresywnych reklam.

Inbound marketing to działania, których zastosowanie w niezwykły sposób sprzyja rozwojowi przedsiębiorstwa oraz sprawia, że pozyskuje stałych i lojalnych klientów. Pomaga zaangażować ich w czynności firmy poprzez różnego rodzaju materiały czy kursy. Idealnie sprawdza się niezależnie od stopnia rozwoju firmy oraz jej renomy.