Jak wypozycjonować bloga – poznaj 7 sposobów

12 kwietnia 2022
Jak wypozycjonować bloga – poznaj 7 sposobów

Warto wiedzieć jedną, ważną rzecz — pozycjonowanie bloga wymaga czasu, cierpliwości i regularnej pracy. Nie jest to coś, co można osiągnąć raz i już na zawsze pozostanie. Prowadzenie bloga to bardzo popularne zajęcie, jednak aby zdobyć większe grono odbiorców, to trzeba w odpowiedni sposób go wypromować. Jak zrobić w poprawny sposób, uzyskując satysfakcjonujące rezultaty?

Czym jest pozycjonowanie?

SEO, czyli Search Engine Optimization odpowiada za wysokie pozycjonowanie bloga. Prawidłowe pozycjonowanie bloga umożliwia pozyskanie wielu nowych i potencjalnie lojalnych czytelników, którzy są w stanie wygenerować więcej wejść na stronę, a tym samym i zwiększyć jej pozycjonowanie w Google. Zanim blog zostanie zoptymalizowany pod kątem zasad SEO, warto wiedzieć, czego unikać. Google nie toleruje żadnej formy plagiatu, dlatego skopiowane treści szybko tracą na pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Podobny efekt przynosi double content, czyli powielanie tej samej treści w różnych miejscach w sieci. Proces prowadzący do wypromowania bloga i zwiększenia liczby wejść to jest niezwykle żmudny, jednak przynosi wspaniałe rezultaty, gdy tylko wraz z upływem czasu zbierze się grono czytelników, którzy czekają na opublikowanie nowych treści. Przekłada się to np. na wzrost zainteresowania ze strony reklamodawców.

7 sposobów na pozycjonowanie bloga

Pozycjonowanie bloga jest istotne dla wielu osób – przynosi liczne korzyści oraz dumę z uzyskanych rezultatów. Większa ilość wejść na stronę prowadzi także do większego zainteresowania blogiem. Jednak pozycjonowanie bloga to czasochłonny proces, który wymaga regularnej pracy nad nim oraz ciągłej analizy sytuacji. Poniższe sposoby pomogą nie tylko wejść na TOP 10, ale także utrzymać się tam!

Google Analytics

Jedno z najpopularniejszych narzędzi content marketingowych, które jest za darmo dostępne z konta Google. Umożliwia on przeprowadzenie dokładnej analizy ruchu na stronie, czyli liczbę odsłon, nowych użytkowników czy powracających, a także i źródło odwiedzin. Dzięki Google Analytics możliwe jest efektywne planowanie rozwoju bloga oraz monitorowanie efektów, jakie powstały za pomocą wprowadzonych zmian.

1. Słowa kluczowe

Słowa kluczowe to nic innego, jak stosowane w SEO znaki czy frazy, których używa się w celu wyszukania określonych informacji. Wyróżniamy dwa rodzaje fraz:

  • frazy generatywne – czyli takie, które są trudne do pozycjonowania ze względu na częstotliwość stosowania. Zalicza się tutaj słowa takie jak „uroda”, „zdrowie”, czy „podróże”.,
  • frazy long-tail – czyli złożone z kilku słów, które określają temat. Posiadają one mniejszą konkurencję, przez co łatwiej jest je pozycjonować. Wyróżnić tutaj można frazy takie jak „pielęgnacja skóry naczynkowej” lub „podróże po Ameryce”. Warto zwracać na nie uwagę i stosować, ponieważ są o wiele bardziej konkurencyjne, niż frazy generatywne.

Można je w naturalny sposób umieścić w nagłówkach, akapitach czy odnośnikach wewnętrznych. Frazy oraz słowa kluczowe powinny być w ścisłej, oraz odmiennej formie. Warto jednak zapamiętać, że co za dużo, to niezdrowo, a zbyt częste używanie frazy np. „podróże” może zostać odebrana przez czytelnika za powtórzenie. Pomysł na frazy można czerpać z narzędzi taki jak Keyword Planner lub podpowiedzi Google, które pojawiają się na dole pod wynikami wyszukiwań strony — jednak pamiętajmy, aby korzystać tylko z fraz, które związane są z pisanym artykułem. Wiele fraz pojawia się sezonowo, np. prezent na Boże Narodzenie, Dzień Kobiet czy Dzień Dziecka, dlatego warto wiedzieć, w jakim okresie użytkownicy wyszukują informacje odnośnie konkretnych produktów czy porad. Pomóc w tym może np. SEMSTORM, który może dostarczyć informacji odnośnie aktualnie panujących trendów.

2. Wtyczki SEO

Korzystanie z Word Press w niezwykły sposób ułatwia proces pozycjonowania bloga. Do jednej z najczęściej polecanych wtyczek SEO dla Word Press jest Yoast SEO. Umożliwia ona szybką i prostą edycję elementów, które są naprawdę istotne przy pozycjonowaniu bloga. Jaki są korzyści ze wtyczek SEO?

  • wykrywają problemy w pozycjonowaniu bloga,
  • pokazują frazy kluczowe,
  • daje wskazówki, co można zamieścić na stronie, np. obrazy czy odnośniki,
  • mówią, czy w tytule oraz tekście znajdują się frazy kluczowe,
  • pokazuje, ile tekst zawiera wyrazów,
  • przypominają o meta opisie.

3. Tytuł 

Tytuł to pierwsza rzecz, którą użytkownik wchodzący na bloga widzi. Powinien on być przede wszystkich chwytliwy i w trafny sposób opisać tematykę artykułu. Przy jego tworzeniu warto wziąć pod uwagę także optymalizację SEO, zgodność z title, czy URL.

4. Meta description

Nie można również zapomnieć o meta description, który odgrywa dużą rolę w pozycjonowaniu wpisu. Powinien on zawierać frazy kluczowe oraz mieć odpowiedniość znaków. Krótki opis zawartości strony widoczny jest już w proponowanych przez Google wynikach wyszukiwania i powinien w odpowiedni sposób zwrócić uwagę czytelnika.

5. Przyjazny adres URL

Korzystając z systemu WordPress, można w łatwy sposób edytować adres URL każdego wyniku. Ważne, aby adres był przyjemny dla oka użytkownika, a nie zawierał ciąg przypadkowych liczb czy liter, jak np. „podroze-po-ameryce.pl/blog/page-1/-aw396b”. Dobry, a przede wszystkim przyjazny adres URL powinien w pierwszej kolejności być czytelny. Dodatkowo można użyć go w celu podkreślenia tematyki strony, np. „podroze-po-ameryce.pl/poznaj-miejsca-warte-uwagi-w-ameryce”.

6. Współpraca z innymi blogerami

Na pozycjonowanie bloga wpływają również wszelkiego rodzaju współpracę z innymi blogerami. Często polegają one na pisaniu wzajemnie wpisów, w których umieszczane zostają linki. Dzięki temu w sposób naturalny część czytelników może odwiedzić inny blog z podobną tematyką. W pozycjonowaniu może pomóc także newsletter czy udzielanie się w social mediach, takich jak Facebook.

7. Linkowanie źródeł

Dobrym pomysłem na pozycjonowanie bloga jest również linkowanie źródeł. Może się ono opierać o linkowanie wewnętrznym, czyli szukaniu podobnych wpisów na blogu i podawaniu do nich linków. Można to zastosować poprzez podlinkowanie starszych artykułów, które są powiązane tematycznie. Dzięki temu czytelnik w łatwy i szybki sposób może poruszać się między podstronami. Warto także pamiętać, że np. na końcu wpisów można umieścić źródło inspiracji.

Pozycjonowanie bloga może zająć dużo czasu, jednak potrafi przynieść pozytywne efekty, takie jak zwiększenie ruchu na stronie. Również stopniowe budowanie swojej społeczności może przynieść niesamowite rezultaty, jednak aby tego dokonać, to warto przestrzegać kilku zasad. Do nich przede wszystkim należy odpowiednia optymalizacja tekstu, jego analiza oraz współpraca z innymi blogerami. Nie zapominajmy — każdy kiedyś zaczynał swoją przygodę z blogiem, a jeśli wiążemy z nim przyszłość, to warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie utworzonych treści.