SEO – jak optymalizować strony

10 lutego 2022
SEO –  jak optymalizować strony

Jeśli prowadzisz własną stronę internetową, to na pewno nie raz spotkałeś się pojęciem SEO. Warto wiedzieć co to jest i jakie działania obejmuje, ponieważ niosą one ze sobą wiele nieocenionych korzyści.

SEO – definicja

SEO (ang. Search Engine Optimization) polega na odpowiedniej optymalizacji stron internetowych, aby te osiągały, jak najwyższe pozycje wyszukiwania. Wszelkie działania podejmowane w tym zakresie są częścią marketingu internetowego, którego celem jest zwiększenie liczby odwiedzin strony. Stosowanie się do zasad SEO sprawi, że treść strony będzie przejrzysta, ciekawa, a jej content spełni oczekiwania i wymagania internautów. Strona stworzona przy pomocy zasad SEO dostarczy wszelkie informacje oraz wyczerpująco odpowie na zadane pytanie. Dzięki optymalizacji SEO Twoja strona będzie bezpieczna, wygodna w użytkowaniu, a dodatkowo szybko się załaduje i z łatwością dopasujesz jej parametry do urządzeń mobilnych.

On-page SEO i off-page

On-page SEO to te działania, które obejmują zawartość i parametry techniczne strony. Obszary, które wchodzą w skład optymalizacji on-page to:

  • kod HTML – optymalizacja wpłynie na szybkość, działanie oraz wygląd witryny;
  • content – powinien być wartościowy i zawierać niezbędne keywords;
  • architektura informacji – należy dobrze przemyśleć strukturę strony oraz linkowanie;
  • dostępność – roboty sieciowe powinny mieć ciągły dostęp do zasobów witryny.

Natomiast off-page SEO to wszelkie działania dotyczące pozycjonowania, które mają miejsce poza stroną. Są uzupełnieniem on-page SEO i znacznie wpływają na widoczność. Optymalizacja off-page dotyczy:

  • linków przychodzących, czyli link buildingu;
  • sygnałów społecznościowych – korzystanie z social mediów, by stworzyć społeczność;
  • zaufania – dbanie o reputację witryny.

SEO – skuteczność

Żeby ocenić skuteczność działań SEO, należy wiedzieć, na jakiej zasadzie działa wyszukiwarka Google. Szukanie informacji, czyli znalezienie odpowiedniej strony można podzielić na trzy etapy. Należy do nich pobieranie, indeksowanie oraz wyświetlanie wyników. Na początku Google bot wykorzystuje algorytmy, których celem jest odkrycie nowych stron oraz dodanie ich do indeksu. Następnie ma miejsce szczegółowa analiza stron, obejmująca słowa zawarte na stronie i stworzenie indeksu. W końcowym etapie Google bot wyświetla najbardziej pasujące i wysokiej jakości strony. Najważniejsze czynniki, które mogą wpływać na skuteczność działań SEO to:

  • dobór słów kluczowych;
  • jakość treści zawartej na stronie;
  • szybkość ładowania;
  • linkowanie;
  • długość oraz budowa URL;
  • zastosowanie nagłówków;
  • responsywność;
  • wygoda korzystania z witryny;
  • wykorzystanie social mediów;
  • zoptymalizowanie grafik, zdjęć czy filmów.

Korzyści płynące z SEO

Działania pod kątem SEO mogą przynieść wiele nieocenionych korzyści, należą do nich:

  • zwiększona liczba odwiedzin na stronie – odpowiednio dobrana strategia pozwoli na lepszą widoczność strony;
  • korzyści finansowe – dobrze przeprowadzony marketing internetowy pozwala przynosić zyski;
  • zbudowanie renomy i reputacji – dzięki temu Twoja działalność osiągnie wysoką pozycję na rynku;
  • wizerunek eksperta – działania SEO pozwalają pracować nad autorytetem, a dobrej jakości, merytoryczne treści sprawią, że będziesz mógł wykazać się wiedzą ekspercką w danej dziedzinie;
  • przewaga nad konkurencją – publikowanie treści zgodnie z zasadami SEO umożliwi Ci uzyskanie znacznej przewagi nad innymi stronami.

W dobie rozwijającego się Internetu coraz więcej działań przenosi się do sieci. Warto tworzyć content zgodny z zasadami SEO, by Twoja firma rozwijała się, a grono odbiorców nieustannie powiększało.