Linki odgrywają bardzo istotną rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych. Szczególnie ważne jest, aby zwrócić uwagę na atrybuty linkowania, a mianowicie dofollow i nofollow. Które z nich są istotniejsze pod względem SEO?
Pozycjonowanie SEO, a linki przekierowujące
Wśród głównych zadań SEO wskazuje się przygotowanie treści na strony internetowe w taki sposób, aby były one w odpowiedni sposób zoptymalizowane pod kątem skanowania je przez roboty wyszukiwarek. Oczywiście bardzo ważną rolę odgrywają tutaj teksty znajdujące się w danej witrynie sieciowej – istotne jest nie tylko to, aby te zawierały najczęściej wyszukiwane frazy kluczowe, lecz także muszą być wartościowe i interesujące dla potencjalnego odbiorcy.
Niestety jednak zamieszczanie wyłączenie dobrze napisanych artykułów, czy opisów nie jest kluczem do sukcesu. Dzieje się tak, ponieważ przy pozycjonowaniu wyników wyszukiwania algorytmy Google pod uwagę biorą również kierujące do danej strony linki. Zakłada się, że jeśli do wskazanego miejsca prowadzi wiele odnośników, treść jest wartościowa. Wówczas, pojawia się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie nasza „pozycja” może spaść w przypadku zamieszczenia linków, które mogą uchodzić za mało atrakcyjne lub opłacone. Tu właśnie istotną rolę pełnią atrybuty dofollow i nofollow.
Zadanie linków dofollow
Zastosowanie atrybutu dofollow sprawia, że automatycznie podnosimy popularność witryny, do której link wstawiamy. Jak już wspomnieliśmy – strona, do której często pojawiają się odsyłacze uznawana jest za lepszą. Oczywiście tego typu “polecenie” będzie skuteczne, kiedy zostaliśmy podlinkowani przez stronę posiadającą wypracowaną pozycję. Dodatkowo, zastosowanie opcji dofollow sprawia, że dany link otrzymuje wartość anchor tekstu. Oznacza to, że im częściej załączany jest on pod konkretną frazą, tym większe jest prawdopodobieństwo, że pojawi się po jej wpisaniu w wyszukiwarkę. Warto też dodać, że wszystkie wstawiane odsyłacze są automatycznie oznaczane jako dofollow.
Jeśli jednak nie chcemy przekazać części swojej „mocy” danej stronie, ponieważ, na przykład, nie jesteśmy pewni co do jej wartości – koniecznie oznaczmy atrybut nofollow.
Stosowanie linków nofollow
Zamieszczenie atrybutu nofollow sprawia, że roboty Google nie są odsyłane do danej witryny, a co za tym idzie w żaden bezpośredni sposób (ani negatywny, ani pozytywny) nie oddziałują one na pozycję w wynikach wyszukiwania. Za sprawą takiego działania, nie narażamy się na spadek w rankingach, załączając odnośniki. Warto dodać, że dobrze gdy nasz serwis jest promowany zarówno przez atrybuty dofollow jak i nofollow. Drugie, chociaż mogą wydawać się nieprzydatne, są w stanie generować duży ruch na naszej stronie internetowej. Dodatkowo tego typu promowanie wygląda najlepiej w momencie skanowania przez roboty Google, ponieważ są naturalnym elementem witryny.
Bardzo istotne jest zachowanie równowagi w przypadku atrybutów dofollow i nofollow. Wskazane rozwiązanie sprawi, że nasza witryna na pewno pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania, szczególnie jeśli zadbamy o interesujące odbiorców treści.