Long czy short-form content?

15 sierpnia 2022
Long czy short-form content?

W dzisiejszych czasach przeciętny człowiek otrzymuje niemal pięciokrotnie więcej informacji niż kiedyś. Umożliwia to internet, który stanowi źródło wiedzy w każdym zakresie. Wykorzystując ten fakt, coraz więcej przedsiębiorców reklamuje się w sieci za pomocą treści. Content marketing, bo o nim tu mowa, stanowi obecnie jedną z najpotężniejszych strategii. Dużą rolę odgrywa tutaj długość treści. Czym zatem jest short-form content oraz long-form content?

Short-form content, czyli krótka forma treści

Treść skrócona uważana jest za materiał, który zawiera mniej niż 1000 słów. Cechuje się wyjątkową zwięzłością oraz nie wymaga od Twojego odbiorcy nadmiernego myślenia – po prostu w dosadny sposób przekazuje informacje. Można powiedzieć, że short-form content to szybko i łatwo przyswajalna forma, która obejmuje określony obszar tematu, nie wdając się w szczegóły. Jednak, co dokładnie powinieneś jeszcze wiedzieć o short-form contencie? Oto krótki przewodnik, który wyjaśni wszelkie wątpliwości!

W jakich formach występuje short-form content?

Prowadzisz bloga firmowego lub kanały w social mediach? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że już wykorzystywałeś/aś tę formę publikowania treści! Wszystko z uwagi na fakt, iż do najpopularniejszych formatów, w jakich występuje zalicza się:

  • krótkie posty na blogu,
  • posty w mediach społecznościowych,
  • e-mail,
  • infografiki,
  • artykuły z wiadomościami,
  • wideo poniżej 10 minut.

Short-form content – zalety

Ta unikalna forma przekazywania informacji ma wiele zalet. Przede wszystkim są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. W dzisiejszych czasach większość z nas korzysta z treści za pośrednictwem, np. telefonu, a short-form content skutecznie przyciąga uwagę użytkownika. Nie da się również zaprzeczyć, że daje możliwość szybkiego “skanowania” treści. Oprócz tego stanowi jedną z najpopularniejszych form w mediach społecznościowych, a tym samym – zachęca do przekazywania dalej, np. poprzez udostępnienie.

Short-form content – wady

Niestety, każda forma content marketingu ma swoje ciemne strony. W przypadku krótkich form treści nie masz możliwości wyjaśnienia swojego komunikatu – możesz go tylko przekazać. Wiąże się to z brakiem przekazania jakichkolwiek emocji czy “płytkość” publikowanego materiału. Oprócz tego często na dłuższą metę nie zapada w pamięć odbiorcą lub ginie w oceanie innych treści o podobnych charakterze.

O czym pamiętać, wykorzystując krótkie formy treści?
Chcąc stworzyć skuteczne short-form content, musisz pamiętać o trzech podstawowych czynnikach. Przede wszystkim, powinieneś/aś od samego początku kreować jasny i czysty przekaz. Nie owijaj w bawełnę, przekaż informację tak, by nie wzbudzały w odbiorcy żadnych wątpliwości. Musisz również od razu założyć, że użytkownicy nie mają czasu na wczytanie się, dlatego sama treść powinna być skomponowana w widoczny na pierwszy rzut oka sposób. I na koniec – używaj wyróżników. Podkreślenia, pogrubienia czy emotikony skuteczne przyciągają uwagę.

Long-form content, czyli długa forma treści

Tego typu materiały zazwyczaj mają więcej niż 1000 słów, jednak ich autorzy o wiele częściej przekraczają próg 2000 słów. Co to oznacza? Otóż long-form content stanowi rodzaj treści, który w unikalny sposób angażuje odbiorcę. Jest to możliwe ze względu na zagłębienie się w temat, który obejmuje oraz ujęcie tego w odpowiedni, często emocjonalny sposób. Sama treść ma głównie charakter edukacyjny lub ma na celu dokładne wprowadzenie odbiorców w dany temat – związany z branżą lub Twoją firmą. Stanowi idealną formę dla osób, które poszukują odpowiedzi na konkretne pytania lub chcą pogłębić swoją wiedzę. Co powinieneś wiedzieć o długiej formie treści, zanim wprowadzisz ją na stałe do swojej strategii marketingowej?

W jakich formach występuje long-form content?

Długie treści towarzyszą użytkownikom internetu na wielu stronach – blogach czy platformach społecznościowych. Na pewno nie raz miałeś/aś z nimi kontakt, a być może nawet były publikowane na Twoim blogu firmowym.

Do długich form treści zalicza się:

  • artykuły o przywództwie myślowym,
  • długie posty na blogu,
  • przewodniki i samouczki,
  • storytelling,
  • podcasty,
  • wideo powyżej 10 minut.

Long-form content – zalety

Przeglądając social media czy blogi innych użytkowników, na pewno spotkałeś/aś się z wartościowym artykułem lub postem. Jego tematyka Cię zaciekawiła, a sama treść – zapadła w pamięć. To jedna z najważniejszych zalet long-form content, gdyż jak się okazuje, ich forma dociera do osób zainteresowanych. W ten sposób dodatkowo zyskujesz wizerunek eksperta, zdobywasz zaufanie klientów oraz budujesz rozpoznawalność marki. Ponadto długie formy treści są idealne pod SEO i uzyskują większą średnią liczbę udostępnień. W końcu dobrym materiałem każdy chciałby się podzielić z bliskimi, prawda?

Long-form content – wady

Pomimo licznych zalet, long-form content może również zniechęcić użytkowników do czytania. Odpowiada za to najczęściej ściana tekstu, której co po niektórzy nie chcą lub nie mają czasu czytać. Jak się okazuje, wielu internautów preferuje krótsze formy, które po prostu bardziej do nich docierają. Warto również zaznaczyć, że stworzenie długich treści jest czasochłonne, a po opublikowaniu dość często są pomijane na urządzeniach mobilnych.

O czym pamiętać, wykorzystując długie formy treści?

Długie formy treści są skuteczne i pozwalają na przekazanie Twoim odbiorcom konkretnej wiedzy. Jednak decydując się na wykorzystanie tego rodzaju tekstu, musisz pamiętać o kilku czynnikach. Do nich zalicza się:
zdobycie uwagi poprzez ciekawy wstęp,
dbanie o merytoryczność publikowanego materiału,
powoływanie się na sprawdzone źródła,
urozmaicanie tekstów pod kątem grafik,
zamieszczanie key-words w różnych formach i odmianach.

Long-form czy short-form – jak wybrać?

Znając już wszystkie informacje na temat long i short-form content, na pewno zastanawiasz się, która forma będzie idealna dla Twojej firmy. Jak się okazuje, wybór jest ciężki, gdyż obie mają wady i zalety. Z uwagi na to proponujemy, abyś odpowiedział sobie na kilka pytań, które mogą Cię naprowadzić. Oznacza to, że musisz się zastanowić nad tym:
na jakim poziomie jest Twój biznes – niewątpliwie środowiska startuperów korzystają częściej z krótkich form,
jaka jest grupa docelowa – lekarze czy prawnicy o wiele bardziej ufają długim formą,
jaki jest cel Twojego materiału – w edukacji o wiele bardziej sprawdza się długie formy,
na jakim urządzeniu będą czytane – krótkie treści są bardziej przyjazne dla urządzeń mobilnych,
czego wymaga Twój temat – jeśli chcesz wyczerpać dany temat, to zdecydowanie postaw na długie treści.

Śmiało można rzec, że obie formy mogą przynieść liczne korzyści Twojej firmie. Dzięki ich połączeniu nie tylko dywersyfikujesz treści zamieszczane na stronie, ale także wprowadzasz nowe formy dla swoich użytkowników. Z uwagi na to, żadna form nie powinna być rozważana na zasadzie lepsza czy gorsza.