Na wszelkiego rodzaju stronach internetowych lub sklepach online coraz częściej można znaleźć krótkie informacje. Są to małe, teksty, które jak się okazuję, mają niemałe znaczenie w sprzedaży! Na pewno znasz przyciski funkcyjne „zaloguj” lub zwięźle napisane komunikaty, tym „zamówiono 3 opakowania produktu XYZ”. Microcopy, bo właśnie o nim tutaj mowa, to krótkie teksty i informacje prezentowane na stronach. A co powinieneś o nich wiedzieć?
Czym jest microcopy?
Microcopy to wszelkiego rodzaju krótkie informacje, które Twoi klienci – zarówno stali, jak i nowi, znajdą na stronie internetowej. Ma ono na celu ułatwienie im przeprowadzenia określonych działań. Dotychczas za ten aspekt odpowiadali bezpośrednio programiści, jednak ich niezrozumiały, techniczny żargon nie zawsze przyczyniał się do głębszego zrozumienia sprawy. Z pomocą przyszli copywriterzy, którzy tworzą dla większych i mniejszych firm zrozumiałe komunikaty, dbając przy tym o każdy, nawet najmniejszy szczegół. W ten sposób zamieszczone treści są ciekawe, zachęcające i przede wszystkim zrozumiałe dla potencjalnego odbiorcy. Co więcej, takie postępowanie stanowi element UX writingu. Microcopy ma przede wszystkim zastosowanie w różnych sklepach internetowych, tym samym odpowiadając za sukces e-commerce. Wiesz już, na czym dokładnie polega, jednak czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak go stworzyć? Należy tutaj pamiętać o trzech podstawowych kwestiach:
- jasność i przejrzystość komunikatu – powinien on odnosić się do kontekstu i nie zawierać zbędnych informacji,
- zwięzłość treści – każde słowo powinno być uzasadnione,
- użyteczności – ma on zachęcać użytkowników do wykonania pochowanego przez Ciebie działania.
Microcopy – kiedy stosować?
Microcopy stanowi skuteczne rozwiązanie dla firm, które dbają o jakość i renomę. Pod pewnymi względami są podobne do long czy short-from content, gdyż pełnią równie ważną rolę. Należy jednak tutaj zaznaczyć, że ich zastosowanie na Twojej stronie internetowej ma na celu zwiększenie wygody korzystania z niej oraz usprawnienie poruszania się użytkownika. Jest to możliwe z uwagi na rolę microcopy, gdyż wyróżnia się tutaj dwa rodzaje. Pierwszym z nich jest microcopy funkcyjne, które stanowią wszelkiego rodzaju napisy na buttonach, takie jak “opuść stronę”, “zaloguj się” czy “zarejestruj się”. Drugim natomiast – microcopy informacyjne, odpowiadające za informowanie użytkowników o takich kwestiach, jak status realizacji zlecenia, dodanie produktu do koszyka czy braku dostępności w magazynie. Istnieje również możliwość połączenia obu rodzajów, które objawia się za pośrednictwem okienka z komunikatem i wbudowanymi przyciskami wywołującymi konkretną czynność. Microcopy przydaje się przede wszystkim:
- w sklepach internetowych,
- formularzach kontaktowych,
- instrukcjach,
- FAQ,
- poradach.
Jakie korzyści przynosi microcopy?
Na pewno chcesz, aby Twoja strona internetowa wyglądała schludnie i była czytelna dla każdego klienta, zarówno młodszego, jak i starszego. Z uwagi na to, przy projektowaniu warto od razu zadbać o wszystkie szczegóły, do których zaliczają się komunikaty takie, jak microcopy. Kwestia ta jest niezwykle ważna, gdyż wiąże się bezpośrednio z licznymi korzyściami. Oznacza to, że czytelne komunikaty zwiększają Twoje szanse na:
- renomę marki,
- zwiększenie rozpoznawalności,
- powrót klienta,
- zwiększoną sprzedaż,
- poprawę komunikacji z odbiorcami,
- lepsze zrozumienie produktów i usług,
- rozwiązywanie bieżących problemów.
Microcopy nie jest nowym zjawiskiem, gdyż towarzyszy nam już od paru dobrych lat. I Ich zwięzłość oraz prostota przyniesie Ci liczne korzyści, w tym pozwoli na zwiększenie przejrzystości strony.