Prowadzisz bloga i dbasz o każdy szczegół licząc, że grono stałych czytelników będzie wzrastać? W Internecie istnieje wiele inspiracji, aplikacji czy programów, które ułatwią pracę i spowodują, że wygląd Twojego portalu będzie wyjątkowy i oryginalny. Dzięki temu artykułowi poznasz niezbędne narzędzia, które pomogą Ci rozwinąć stronę.
Korzyści z prowadzenia bloga
Posiadanie własnej strony internetowej ma wiele zalet. Jest świetnym sposobem, aby rozwijać swoją pasję, poszerzać zainteresowania i dzielić się nimi z czytelnikami. Ponadto daje możliwość zarobku i nawiązywania ciekawych współprac. Oprócz tego, zyskujesz stały kontakt z ludźmi i tworzysz własną społeczność. Założenie bloga jest również dobrym rozwiązaniem dla firm, które chcą dotrzeć do szerszego grona klientów i wypromować swoją działalność w Internecie.
Jakie narzędzia przydadzą się w prowadzeniu bloga?
Jeśli zależy Ci, by Twój blog skupiał uwagę czytelników swoją szatą graficzną, treścią i innymi dodatkami, warto wykorzystać do tego nieograniczone zasoby różnych stron i programów. Poniżej znajdziesz listę narzędzi, które często są używane w blogosferze.
1. Założenie bloga
Na początku, warto zastanowić się, jaka platforma jest w tym celu najlepsza. Do najpopularniejszych należą:
- WordPress – jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. Daje również możliwość założenia sklepu lub strony internetowej;
- Blogger.com – pozwala na założenie i prowadzenie bloga bez płacenia za tę usługę, a rejestracja jest prosta. Sprawdzi się zarówno początkującym blogerom, jak i tym zaawansowanym;
- Ghost – przeznaczony raczej dla osób, które sprawnie posługują się urządzeniami technicznymi;
- Weebly – umożliwi utworzenie strony szybko i w prosty sposób.
2. Monitorowanie ruchu na stronie i skuteczności działań
Warto analizować, jak odbierane są Twoje treści, aby wiedzieć co poprawić, a co daje pożądane efekty. Do tego typu badań przydadzą Ci się:
- Google Analytics – bada ruch na stronie;
- Google Search Console – wykaże naszą pozycję, liczbę wyświetleń i kliknięcia;
- Brand24 lub SentiOne – da nam znać, gdy czytelnik udostępni nasz wpis lub wspomni na jakimś forum o naszym blogu.
3. SEO
Jeśli zależy Ci na sukcesie Twojego bloga, ważna jest jego odpowiednia optymalizacja i pozycjonowanie oraz keywords. W tym celu, warto użyć takich programów, jak:
- Planer słów kluczowych Google;
- KWFinder;
- wtyczka Yoast SEO – pomoże uzyskać linki, zoptymalizuje treść i wpłynie na pozycjonowanie naszej strony.
4. Inspiracja i pomysły
Narzędzia te pomogą Ci znaleźć temat na ciekawy artykuł lub wymyślić tytuł:
- Wordoid – jego zadaniem jest znalezienie kreatywnej i unikatowej nazwy bloga. Nasuwa wiele pomysłów i ciekawych rozwiązań;
- Panabee – pomoże Ci wpaść na oryginalną nazwę, powiązaną z Twoją tematyką;
- Google Trends – pokaże Ci, co obecnie interesuje internautów i co jest najczęściej przez nich wyszukiwane;
- Pinterest – inspirujący serwis o szerokiej tematyce. Znajdziesz tam pomysły modowe, przepisy, projekty domów i wiele więcej;
- Portent title maker – wymyśli ciekawy tytuł dla Twojego artykułu, posta czy wpisu.
5. Motyw bloga i grafika
Szata graficzna strony i dobranie odpowiednich obrazów są bardzo istotne podczas prowadzenia bloga. Programy pomocne w jej tworzeniu to:
- ThemeForest.net – stanowi nieograniczony wybór motywów na bloga;
- Pexels – zawiera zdjęcia o wysokiej jakości i różnorodnej tematyce;
- Gimp – używa się go do obrabiania zdjęć, jest prosty w obsłudze;
- Canva – znajdziesz tam wiele szablonów oraz zyskasz możliwość tworzenia własnych grafik.
6. Tworzenie tekstów
Treść merytoryczna bloga to znaczna część sukcesu. Warto więc zadbać, by była ona napisana prawidłowo, w czytelny i zadbany sposób. W tym zadaniu może Ci pomóc:
- Microsoft Word;
- Open Office;
- Dokumenty Google (dodatkowo połączone z Twoim dyskiem);
- iA Writer.
Oprócz wyżej wymienionych narzędzi, podczas pisania, warto posłużyć się też stronami z synonimami, by nie powtarzać wyrazów i urozmaicić treść artykułu.
7. Korekta artykułów
Jeśli chcesz, by Twoja treść była napisana poprawnie i bez błędów, warto skorzystać z programów, które pomogą Ci wykryć większość usterek. Należą do nich:
- ortograf.pl;
- korektortekstu.pl;
- Hemingway.
8. Przechowywanie lub wysyłanie plików
Po napisaniu tekstu i przed wstawieniem na bloga, warto umieścić go w takim miejscu, by był bezpieczny i nie groziło mu usunięcie. W tym celu warto używać:
- Dysk Google;
- Dropbox.
Dodatkowe wskazówki w prowadzeniu bloga
Oprócz korzystania z wyżej wymienionych programów, warto zastosować się do kilku dodatkowych wskazówek. Po pierwsze, regularnie publikuj wpisy oraz nie powtarzaj tematów – zadbaj o różnorodność. Swoim artykułom nadawaj ciekawe i przyciągające tytuły, zwróć uwagę, by treść była czytelna, a szata graficzna dopracowana. Warto na bieżąco kontrolować pojawiające się trendy – pozwoli nam to wpasować się tematycznie w oczekiwania odbiorców. Staraj się odpisywać na komentarze i buduj społeczność na swoim blogu.
Prowadzenie bloga może wydawać się skomplikowane. Jednak, korzystając z narzędzi ułatwiających pracę, proces tworzenia treści staje się o wiele przyjemniejszy i przynosi lepsze rezultaty.