W ostatnim czasie branża marketingu internetowego nieustannie się rozwija. Dlatego pojawiają się nowe możliwości zarobku na prowadzeniu własnego bloga lub portalu. Ponadto, jest to świetny sposób na dzielenie się swoimi pomysłami i pasją z innymi osobami, a jednocześnie można na tym wygenerować spory dochód. Na co tak naprawdę warto zwrócić uwagę, rozpoczynając swoją przygodę z zarabianiem na blogu lub portalu?
Zarabianie na blogu – jak zacząć?
Metody zarabiania na blogu lub portalu, pomimo swojej popularności nie dla każdego mogą być jasne. Istnieje wiele ścieżek działania, którymi można podążać w celu wygenerowania zarobku. Jednak warto wiedzieć, że aby czerpać realny przychód ze swojej pracy w sieci, to warto pamiętać o kilku zasadach. Do nich zalicza się:
- opracowanie indywidualnej strategii działania, czyli plan wskazujący źródła zarobku – najlepiej je zdywersyfikować,
- określenie docelowej grupy odbiorców oraz tematyki,
- angażowanie się w rozwój bloga lub portalu, czyli poszerzanie swoich kwalifikacji,
- publikowanie wartościowych treści oraz przekazywanie specjalistycznej wiedzy odbiorcom,
- bieżące śledzenie najnowszych informacji dotyczących tematyki bloga lub portalu,
- dzielenie się swoją pasją z innymi poprzez np. udostępnianie autorskich postów eksperckich,
- systematyczne dodawanie nowych artykułów.
Każda z powyższych rad pomoże zacząć zarabiać na portalu lub blogu, jednak warto pamiętać, że miejsce te nie powinno przypominać ściany, na której znajdują się tylko reklamy. Spowoduje to tylko odstraszenie potencjalnych czytelników, a blog straci renomę, którą wypracowaliśmy.
Jak zarobić na portalu lub blogu?
Istnieje wiele naprawdę dobrych sposobów na zarabianie na blogu lub portalu, jednak każdy z nich ma swoje wady i zalety. Jakie są zatem metody i czym się charakteryzują?
1. Współpraca z markami
Jedną z najbardziej skutecznych metod na wygenerowanie dochodów za pośrednictwem bloga lub portalu jest podjęcie współpracy z markami. Wybierają one dość często blogerów głównie z uwagi na fakt, że posiadają konkretną grupę docelową, duże zasięgi oraz dobry wizerunek. Jednak na pojawienie się takiej szansy nie raz trzeba sporo poczekać. Sama współpraca może opierać się o rekomendację danych produktów, np. poprzez artykuły sponsorowane. Tego typu współpracę marki podejmują z blogerami cieszącymi się renomą i popularnością wśród wybranej przez nich grypy odbiorców. Dlatego metoda ta sprawdza się tylko w przypadku osób, które powadzą swój portal i blog od wielu lat.
2. Reklamy w postaci banerów
Inną formą zarabiania jest umieszczanie na swoim blogu lub portalu banerów reklamowych w postaci grafik lub materiałów video. Do zautomatyzowania tego typu działań może posłużyć narzędzie takie jak Google AdSense. W ten sposób można zyskać realny dochód, jednak wielkość samej kwoty zależy od kilku czynników:
- tematyki bloga lub portalu,
- oglądalności,
- sposobu rozmieszczenia reklam na platformie.
Proces rozliczania odnosi się wprost proporcjonalnie do ilości wejść w daną reklamę, a im większa ona będzie, tym więcej można zarobić.
3. Stworzenie własnych produktów
Dobrym sposobem na zarabianie na blogu lub portalu jest stworzenie własnych produktów. Jest to świetna opcja dla osób, które już zbudowały dobry wizerunek oraz posiadają spore zasięgi. Tak naprawdę wszystko zależy od pomysłu. Nie da się ukryć, że metoda ta ma wiele zalet, ponieważ nie tylko daje dużą satysfakcję ze stworzenia własnych produktów, ale także może być dochodem pasywnym, które zależą przede wszystkim od wielkości sprzedaży. Jednak z drugiej strony wprowadzenie takich produktów jest czasochłonne, a także wymaga inwestycji, przez co nie jest polecana blogom z małym ruchem i nakładem finansowym.
4. Programy partnerskie i sieci afiliacyjne
Programy partnerskie polegają przede wszystkim na promowaniu produktu lub usługi i pobieraniu prowizji za jego zakup. Natomiast sieć afiliacyjna skupia wokół siebie wiele programów partnerskich i łączy ze sobą sporą rzeszę reklamodawców. Stosując tą metodę ciężko jest przewidzieć kwotę zarobków, a pisanie postów z linkami afiliacyjnymi często wymaga kilku dodatkowych godzin pracy. Nie zmienia to jednak faktu, że ta forma zarabiania jest dostępna zarówno dla dużych, jak i małych blogów, a także przynosi zyski nawet przy niewielkiej oglądalności. Dzięki temu jeden post może zarabiać przez wiele miesięcy, a wybrany program jest często dopasowany do tematyki bloga.
5. Założenie konta na platformie ewydawcy.pl
Warte uwagi są również platformy do dystrybucji treści, taka jak między innymi ewydawcy.pl. Na platformie istnieje możliwość założenia konta, dzięki któremu jako wydawca możesz otrzymywać wynagrodzenie za oferowanie miejsca na artykuły reklamodawcy. Samo założenie konta wiąże się z wieloma korzyściami, do których należy znalezienie się w rzetelnej bazie wydawców. W ten sposób reklamodawca ma dostęp do wielu oferty i wybiera stronę zgodną z jego tematyką lub szuka najkorzystniejszej oferty. Dodatkowo sama platforma ewydawcy.pl oferuje ułatwiony kontakt między wydawcami, autorami oraz reklamodawcami. Zarejestrowanie się jako wydawca może przynieść zysk poprzez współpracę z reklamodawcami, ale także pomoże przy pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce.
Ile można zarobić na prowadzeniu portalu lub bloga?
Każda osoba prowadząca bloga lub portal zastanawiała się, ile można na tym zarobić – w końcu jest tyle metod i rozwiązań. Prawda jest taka, że trudno podać konkretną kwotę, ponieważ każdy blog posiada inne czynniki wpływające na nią. Dużo zależy od:
- czasu istnienia,
- stopnia rozbudowania marki,
- ilości odbiorców oraz ich zaangażowania,
- pozycjonowania,
- zaangażowania osoby prowadzącej blog lub portal.
Z uwagi na to, rozbieżność w zarobkach może być spora i wahać się nawet od 3 000 zł do 30 000 zł. Jednak początkujący bloger nie może liczyć od razu na tak duże kwoty, ponieważ często dopiero po kilku miesiącach pojawia się pierwszy zarobek. Warto zatem zaangażować się w swoją pracę oraz być systematycznym, a efekty i zarobki na pewno wkrótce się pojawią! Zarobki i zlecenia przyjmą większej skali, rówolegle z rozstrostem naszego bloga. W tym celu warto stale się edukować, czytać tematyczne portale i blogi, by poznać metody na zwiększenie ruchu na stronie.
Tworząc bloga lub portal należy regularnie pracować nad wysoką jakością publikowanych treści. Jest to praca, która wymaga dużego zaangażowania i może przynieść równie duży sukces.