Na sukces sklepów internetowych składa się dobry asortyment i przystępne ceny, ale także odpowiednia forma promocji i komunikacji z konsumentem. Do jednych z form e-marketingu zaliczyć można newsletter — nienachalna oraz niezwykle prosta rzecz, która potrafi zbudować mocne relacje między firmą a indywidualnym klientem. Jednak jak stworzyć skuteczny oraz poprawny merytorycznie newsletter?
Czym jest oraz do czego służy newsletter?
Newsletter — każdy o nim słyszał, jednak czy wiadomo, na czym polega? Dobry newsletter umożliwia regularną komunikację ze swoimi subskrybentami poprzez udostępnianie im informacji do skrzynek e-mail. Głównym celem tego typu działań jest udostępnienie najnowszych wiadomości oraz aktualizacji, które sprawiają, że klient zostanie z tą marką poprzez dokonanie zakupu lub subskrybowanie usługi. Rola newslettera opiera się także na informowaniu o nowych produktach, zmianach w firmie czy udostępnianiu szeregu przydatnych materiałów związanych z daną marką. Prawidłowo prowadzone działania e-mail marketingowe pozytywnie również wpływają na współczynnik sprzedaży. Jak go zatem stworzyć?
Najważniejsze zasady tworzenia newslettera
Newsletter należy do niespecjalnie nowoczesnych form promocji, a przez to wydawać by się mogło, że stworzenie jej jest łatwe. Okazuje się, że skuteczny newsletter ma kilka zasad, których złamanie może sprawić, że odbiorca zniechęci się do naszej marki. Przede wszystkim warto pamiętać, że nie wolno zmuszać użytkowników do wyrażenia zgody np. poprzez udostępnienie strony tylko dla osób, które wyraziły zgodę na jego wysyłanie. Dobrze jest zapytać odbiorcę czy chciałby otrzymywać taką formę promocji oraz dać możliwość rezygnacji w dowolnej chwili. Daje to subskrybentowi poczucie kontroli nad otrzymywaną formą promocji, a także pozwala uniknąć trafienia komunikatów do folderu spam. Proponowany przez markę newsletter powinien być ciekawy, ale także i poprawny pod kątem gramatycznym i stylistycznym. Przekaz musi być prosty i zrozumiały dla każdego użytkownika, niezależnie od wieku. Na dobre wyjdzie również unikanie zachęt typu „tylko u nas za darmo” lub „promocja”. Wysyłając newsletter dobrze zadbać o to, aby jego przekaz był personalny, np. „Pani Kasiu”, „Panie Andrzeju” zamiast „Szanowna Pani” lub „Szanowny Panie”. W ten sposób odbiorca czuje, że przesłany materiał jest kierowany do niego. Wykorzystując dane, takie jak np. data urodzin, można spersonalizować newsletter i z okazji urodzin danego adresata, podarować mu specjalnie dedykowany newsletter lub kod promocyjny. Umożliwia to wyrobienie opinii firmy, która troszczy się o swoich użytkowników i pamięta o nich. Każda osoba zapisująca się do newslettera podaje swoje dane — imię, nazwisko, adres e-mail oraz wiele innych danych osobowych, którym należy zapewnić jak największe bezpieczeństwo. Tworząc newsletter, warto przechowywać takie informacje na bezpiecznym serwerze, ponieważ wszelkie wycieki mogą spowodować urazę klienta do marki i trwałe zniszczenie jej wizerunku.
Dobry newsletter — poznaj przydatne wskazówki
Newsletter jako dobre narzędzie marketingowe jest znane oraz często stosowane przez wiele firm. Poprawne stworzenie skutecznego newslettera nie należy do łatwych, dlatego warto pamiętać o kliku przydatnych wskazówkach, do których się zalicza:
- cel — każda kampania reklamowa musi mieć dokładnie określony cel. Podobnie jest z newsletterem, który może pełnić funkcję narzędzia pomocniczego;
- grupa docelowa — charakter, wydźwięk oraz sama forma newslettera musi być odpowiednio dobrana do określonej grupy docelowej, czyli inaczej targetu. Jeśli firma posiada wiele produktów, to warto przy wpisywaniu się do newslettera dać krótką ankietę osobową, która ułatwi trafienie z informacjami do klienta;
- dobrze dopasowane pytania — wstawianie zbyt wielu pytań do ankiety osobowej może skutecznie zniechęcić użytkownika do newslettera, ponieważ nie wie, czy jego dane będą bezpieczne. Warto optymalnie zadać dwa do trzech kluczowych pytań, np. o płeć, wiek;
- odpowiednio stworzona treść — newsletter powinien zaintrygować czytelnika, np. poprzez dobrany tytuł czy sformułowany tekst. Sama treść powinna składać się tylko z wartościowych informacji zapisanych w sposób zwięzły, nikt nie lubi czytać kilkustronicowego wypracowania;
- reklama — warto zadbać o subtelne promowanie marki, ponieważ w dzisiejszych czasach z każdej strony ludzie są otoczeni reklamami;
- częstotliwość — wysyłanie licznych wiadomości w ciągu dnia szybko zniechęca ludzi do subskrypcji dlatego, aby newsletter był skuteczny, powinien być udostępniany np. raz na tydzień (nie licząc newsletterów promocyjnych).
Rola newslettera jest niezwykle duża, jeśli chodzi o promowanie marki. Jednak jego przygotowanie nie zawsze jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Polega to przede wszystkim na prawidłowym sformułowaniu tekstu oraz wzbudzeniu zaufania w subskrybencie, a zarazem i w potencjalnym kliencie. Skuteczny newsletter nie tylko sprawi, że firma stanie się bardziej rozpoznawalna, ale także przełoży się to na sprzedaż oraz wejścia na stronę internetową.