Na czym polega analiza SERP?

25 stycznia 2022
Na czym polega analiza SERP?

Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy, by jak najwięcej osób trafiało na zamieszczane na niej treści, korzystało z oferowanych przez nich usług lub produktów, a ich witryna znajdowała się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Dlatego dowiedz się, jak może pomóc Ci analiza SERP i poznaj jej zastosowanie.

SERP – co to?

SERP (search engine results page) to strony, które wskaże wyszukiwarka Google, po tym, jak wpiszesz wybrane hasło. Na pierwszych pozycjach pojawią się te frazy, które algorytm uważa za najbardziej wartościowe. SERP dzielimy ze względu na numer strony – przykładowo SERP jeden, to nic innego jak pierwsza strona w wynikach wyszukiwania. Wśród osób prowadzących własną witrynę internetową, wiadome jest, że mało który użytkownik Internetu wchodzi na drugą i kolejne strony, wyświetlające się po wpisaniu zapytania. Dlatego tak ważne jest poznanie wszelkich zasad, które pozwolą Ci zoptymalizować stronę, tak aby znalazła się jak najwyżej. Omawiana analiza umożliwia odkrycie korelacji między pozycjami stron w SERP, a długością i jakością tekstu, jego treścią czy liczbą występujących w nim nagłówków. Znając wytyczne z analizy SERP, twórcy mogą trafniej opracowywać swoje artykuły pod kątem SEO. Pomaga to pisać teksty w taki sposób, by Twoja strona zajmowała wysoką pozycję w rankingu Google, przy tym oferując treści, które interesują ich odbiorców.

Jak wygląda analiza SERP?

Analiza SERP to narzędzie, które polega na wpisaniu interesującego hasła czy frazy, które chcemy poddać analizie. Następnie otrzymuje się raport – TOP 10 wyników wyszukiwania, czyli dziesięć najwyżej notowanych witryn. Możesz znaleźć frazę w dowolnym języku oraz odczytać wyniki z konkretnego kraju. W narzędziach do analizy SERP dane pojawią się zazwyczaj w formie wykresu, który można dostosować, poprzez wybranie interesujących Cię parametrów. Przeanalizowana zostanie również liczba znaków i nagłówków H2 oraz H3 w treściach. Analiza SERP sporządza także raport o słowach kluczowych. Będziesz mógł wykorzystać te informacje, by tworzyć bardziej przystępne treści, które zaciekawiają odbiorców. Ponadto, tego typu narzędzia wykazują frazy powiązane znaczeniowo oraz semantycznie. Te wszystkie dane pozwolą Ci uzyskać konkretniejsze informacje o konkurencyjnych stronach, poznać ich budowę oraz metody optymalizacji pod kątem SEO.

Najważniejsze zasady SEO w tworzeniu artykułów

Warto znać najważniejsze zasady optymalizacji SEO Twoich artykułów, by zwiększyć ruch na stronie i osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Kluczowym działaniem jest optymalizacja treści, czyli:

  • dobór odpowiednich keywords, powinny być dopasowane do tematyki tekstu, pamiętaj, że nie należy używać ich w zbyt dużej ilości, ponieważ przesycenie tekstu frazami kluczowymi wpłynie negatywnie na pozycjonowanie;
  • dobrze dobrany, chwytliwy tytuł, który przyciągnie internautów i będzie sugerował co znajdą w danym tekście;
  • liczba i treść nagłówków H1, H2 i H3;
  • meta description, czyli krótki opis strony pod jej tytułem, który pojawia się w wynikach wyszukiwania;
  • przejrzystość tekstu, czyli kursywa, pogrubienia czy podkreślenia, które wpłyną na wizualny odbiór artykułu;
  • dodawanie linków, przekierowujących na daną stronę lub do podstron z wymienionym w tekście produktem, warto tu również zadbać o strategię link buildingu.

Artykuły i wszelkie inne teksty pojawiające się na stronie powinny być ciekawe, oryginalne, urozmaicone, przy tym przekazywać wiedzę merytoryczną z danej dziedziny. Bardzo ważna jest również szybkość ładowania stron. Zbyt długie czekanie na otwarcie strony zniechęci użytkownika do jej odwiedzenia, dlatego warto zadbać o jej responsywność, by była przystosowana do użytkowników zarówno korzystających z urządzeń mobilnych, jak i tych stacjonarnych. Warto wzbogacić swoją witrynę o ciekawe i przyciągające wzrok grafiki. By zwiększyć ruch na stronie i osiągać wysokie wyniki, należy wziąć pod uwagę wszelkie potrzeby i oczekiwania internautów i to do nich się dostosować, tym samym spełnić wymagania, jakie stawiają przed nami algorytmy Google.

Analiza SERP pozwoli Ci dowiedzieć się jakie działania powinieneś podjąć, by znaleźć się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli zależy Ci na trafionej optymalizacji pod kątem SEO, to warto zagłębić się w ten temat i poznać najważniejsze zasady.