Marketing treści w ostatnich latach nieustannie zyskuje na popularności. Obejmuje działania, które mogą poprawić renomę Twojej firmy, ułatwić pozyskanie nowych klientów i wypromować biznes. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, jak skutecznie prowadzić działania content marketingowe i jakich błędów się wystrzegać.
Content marketing — od czego zacząć
Content marketing może być wykorzystywany z powodzeniem jako jeden z elementów strategii marketingowych, polegająca na tworzeniu wartościowych i interesujących treści, które przyciągną i zainteresują czytelnika. Obejmuje prowadzenie bloga, wstawianie postów w social mediach, wysyłanie newsletterów, e-booków, publikowanie wartościowych artykułów czy webinariów. Celem tych działań jest budowanie długotrwałych relacji i więzi między odbiorcami a firmą. Bardzo ważnym czynnikiem podczas tworzenia contentu, jest dobór odpowiednich kanałów dystrybucji. Content marketing jest również powiązany z działaniami SEO. Im wyższa jakość treści, tym lepsza widoczność strony w wyszukiwarkach. Działania, które łączą strategię content marketingu i SEO to:
- linkowanie oraz keywords — znacznie wpływają na pozycjonowanie strony;
- SEO copywriting — profesjonalne tworzenie treści i innych materiałów, takich jak artykuły sponsorowane, opisy produktów czy usług;
- content graficzny — wstawianie grafik, ilustracji, wykresów i ich odpowiednia optymalizacja;
- content interaktywny — wykorzystanie wielowymiarowych zdjęć, wideo, quizów.
Najczęstsze błędy w content marketingu
By działania content marketingu przynosiły oczekiwane rezultaty, należy uważać, by nie popełniać podstawowych błędów. Do najczęstszych problemów należy:
1. Brak obranej strategii działań – każdy krok powinien być sumiennie przemyślany. Musisz rozważyć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki swoich przedsięwzięć oraz ustalić, jakich efektów oczekujesz.
2. Brak określenia grupy docelowej — wszelkie działania content marketingu kieruje się do konkretnego grona osób. Przed zaplanowaniem zadań, określ wiek, zainteresowania czy ogólne preferencje osób, które Cię interesują i na tej podstawie dobierz treści oraz kanał dystrybucji.
3. Brak konsekwencji — jeśli już wybierzesz sposób przekazu czy styl to staraj się go trzymać, by nie zdezorientować odbiorcy i nie stracić wiarygodności.
4. Brak różnorodności i monotonna treść — publikowane artykuły i wpisy powinny być interesujące. Warto skorzystać z banków zdjęć i wzbogacić treści o obrazy i grafiki.
5. Brak optymalizacji pod kątem SEO — wykorzystywanie naturalnego linkowania oraz keywords wpływa pozytywnie na wyniki w wyszukiwania, dlatego warto stosować te elementy w budowaniu contentu.
6. Brak komunikacji z odbiorcami — opracowując działania content marketingu, warto zadbać o budowanie relacji i odpowiedni kontakt z klientami, np. poprzez social media, odpowiadanie na komentarze, dziękowanie za opinię czy reagowanie w sytuacji, gdy klient jest niezadowolony.
7. Brak promocji — content marketing powinien być odpowiednio promowany. W tym celu warto przygotowywać ciekawe newslettery czy artykuły, udzielać się w social mediach oraz korzystać z Google AdWords.
8. Brak analizy swoich działań — po publikacji treści warto przeanalizować jej odbiór. Zwracaj uwagę na liczbę wyświetleń, reakcje odbiorców czy komentarze. W tym przypadku świetnie sprawdzi się narzędzie do analizy danych — Google Analytics. Warto robić podsumowania podejmowanych działań, by wiedzieć, co należy poprawić.
Korzyści content marketingu
Coraz więcej firm decyduje się na działania w zakresie content marketingu, ponieważ niosą one ze sobą wiele korzyści. Należą do nich:
- przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz zaangażowanie ich w życie firmy — staną się oni potencjalnymi klientami i pomogą w rozwoju działalności;
- budowanie pozytywnego wizerunku firmy — zakładając bloga, możesz stworzyć wizerunek eksperta i pochwalić się obszerną wiedzą. Dzięki temu czytelnicy będą liczyć się z Twoim zdaniem i stosować do udzielanych rad oraz chętnie wrócą poznać Twoją opinię na różne tematy;
- zwiększenie zasięgów — publikowanie przemyślanych treści, eksperckich artykułów czy podcastów wpłynie na wzrost wyświetleń i zwiększy ruch na stronie;
- budowanie zaufania i lojalności wśród odbiorców — udostępniane pomocnych treści i wiarygodnych rad, które pomogą rozwiązać problem czytelnika, sprawi, że zaufa oni Tobie i Twojej firmie;
- komunikacja między marką a potencjalnymi odbiorcami — pomoże to zaangażować klientów i pozwoli im wyrażać własne zdanie, dzięki temu dopasujesz działania do oczekiwań odbiorców.
Content marketing to niezwykle przydatna strategia, która może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu. Jednak należy ją dokładnie przemyśleć i nie popełniać błędów, które utrudniają dotarcie do wybranego grona odbiorców.