Najczęstsze błędy popełniane w content marketingu

10 marca 2022
Najczęstsze błędy popełniane w content marketingu

Marketing treści w ostatnich latach nieustannie zyskuje na popularności. Obejmuje działania, które mogą poprawić renomę Twojej firmy, ułatwić pozyskanie nowych klientów i wypromować biznes. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, jak skutecznie prowadzić działania content marketingowe i jakich błędów się wystrzegać.

Content marketing — od czego zacząć

Content marketing może być wykorzystywany z powodzeniem jako jeden z elementów strategii marketingowych, polegająca na tworzeniu wartościowych i interesujących treści, które przyciągną i zainteresują czytelnika. Obejmuje prowadzenie bloga, wstawianie postów w social mediach, wysyłanie newsletterów, e-booków, publikowanie wartościowych artykułów czy webinariów. Celem tych działań jest budowanie długotrwałych relacji i więzi między odbiorcami a firmą. Bardzo ważnym czynnikiem podczas tworzenia contentu, jest dobór odpowiednich kanałów dystrybucji. Content marketing jest również powiązany z działaniami SEO. Im wyższa jakość treści, tym lepsza widoczność strony w wyszukiwarkach. Działania, które łączą strategię content marketingu i SEO to:

  • linkowanie oraz keywords znacznie wpływają na pozycjonowanie strony;
  • SEO copywriting profesjonalne tworzenie treści i innych materiałów, takich jak artykuły sponsorowane, opisy produktów czy usług;
  • content graficzny — wstawianie grafik, ilustracji, wykresów i ich odpowiednia optymalizacja;
  • content interaktywny — wykorzystanie wielowymiarowych zdjęć, wideo, quizów.

Najczęstsze błędy w content marketingu 

By działania content marketingu przynosiły oczekiwane rezultaty, należy uważać, by nie popełniać podstawowych błędów. Do najczęstszych problemów należy:
1. Brak obranej strategii działań – każdy krok powinien być sumiennie przemyślany. Musisz rozważyć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki swoich przedsięwzięć oraz ustalić, jakich efektów oczekujesz.
2. Brak określenia grupy docelowej wszelkie działania content marketingu kieruje się do konkretnego grona osób. Przed zaplanowaniem zadań, określ wiek, zainteresowania czy ogólne preferencje osób, które Cię interesują i na tej podstawie dobierz treści oraz kanał dystrybucji.
3. Brak konsekwencji jeśli już wybierzesz sposób przekazu czy styl to staraj się go trzymać, by nie zdezorientować odbiorcy i nie stracić wiarygodności.
4. Brak różnorodności i monotonna treśćpublikowane artykuły i wpisy powinny być interesujące. Warto skorzystać z banków zdjęć i wzbogacić treści o obrazy i grafiki.
5. Brak optymalizacji pod kątem SEOwykorzystywanie naturalnego linkowania oraz keywords wpływa pozytywnie na wyniki w wyszukiwania, dlatego warto stosować te elementy w budowaniu contentu.
6. Brak komunikacji z odbiorcamiopracowując działania content marketingu, warto zadbać o budowanie relacji i odpowiedni kontakt z klientami, np. poprzez social media, odpowiadanie na komentarze, dziękowanie za opinię czy reagowanie w sytuacji, gdy klient jest niezadowolony.
7. Brak promocjicontent marketing powinien być odpowiednio promowany. W tym celu warto przygotowywać ciekawe newslettery czy artykuły, udzielać się w social mediach oraz korzystać z Google AdWords.
8. Brak analizy swoich działańpo publikacji treści warto przeanalizować jej odbiór. Zwracaj uwagę na liczbę wyświetleń, reakcje odbiorców czy komentarze. W tym przypadku świetnie sprawdzi się narzędzie do analizy danych — Google Analytics. Warto robić podsumowania podejmowanych działań, by wiedzieć, co należy poprawić.

Korzyści content marketingu

Coraz więcej firm decyduje się na działania w zakresie content marketingu, ponieważ niosą one ze sobą wiele korzyści. Należą do nich:

  • przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz zaangażowanie ich w życie firmy — staną się oni potencjalnymi klientami i pomogą w rozwoju działalności;
  • budowanie pozytywnego wizerunku firmyzakładając bloga, możesz stworzyć wizerunek eksperta i pochwalić się obszerną wiedzą. Dzięki temu czytelnicy będą liczyć się z Twoim zdaniem i stosować do udzielanych rad oraz chętnie wrócą poznać Twoją opinię na różne tematy;
  • zwiększenie zasięgówpublikowanie przemyślanych treści, eksperckich artykułów czy podcastów wpłynie na wzrost wyświetleń i zwiększy ruch na stronie;
  • budowanie zaufania i lojalności wśród odbiorcówudostępniane pomocnych treści i wiarygodnych rad, które pomogą rozwiązać problem czytelnika, sprawi, że zaufa oni Tobie i Twojej firmie;
  • komunikacja między marką a potencjalnymi odbiorcamipomoże to zaangażować klientów i pozwoli im wyrażać własne zdanie, dzięki temu dopasujesz działania do oczekiwań odbiorców.

Content marketing to niezwykle przydatna strategia, która może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu. Jednak należy ją dokładnie przemyśleć i nie popełniać błędów, które utrudniają dotarcie do wybranego grona odbiorców.